  • 1. Data: 2009-07-22 14:19:22
    Temat: Film i włączone WiFi kończy się freezem systemu
    Od: "AcePL" <a...@o...home.pl_smieciom_nie>

    Wbrew pozorom jest to właściwa grupa... ;)

    Problem jak w temacie.
    System (HP OB xe4100):
    CPU: Celeron 1066/133
    RAM: 2x 512MB PC133
    Chipset: VIA PN133/T
    WiFi: Intel 2200BG
    OS: winxp SP3

    Problem jest taki, że przy odtwarzaniu pliku wideo (w dowolnym formacie)
    komputer po pewnym czasie staje. PO zaktualizowaniu sterowników problem
    "ograniczył" się tylko do sytuacji, gdzie jedynym aktywnym NIC jest właśnie
    Wifi. Po okresie od kilku do kilkunastu minut odtwarzania pliku wideo
    komputer po prostu staje w miejscu, włącza się wentylator na CPU i nie ma
    reakcji na nic - wtedy tylko zostaje hard-off. Jeśli go nie wyłączę, to
    zostaje tak na zawsze - żadnego BSOD, żadnego resetu.
    Co ciekawe - filmiki odtwarzane z internetu nie są problemem.

    Wydaje mi się, że problem zawęziłem do ACPI i współdzielenia IRQ. Jeśli
    wyłączę wszystkie urządzenia na IRQ 10 - (czyli cała szyna PCI: Wifi, LAN
    10/100, AC'97 Audio, ac'97 Modem, Cardbus + ACPI na ISA) z wyjątkiem ACPI,
    Wifi i Audio to film odtwarzany w oknie idzie ok (ale dźwięk jest do bani)
    - przełączenie do fullscreen skutkuje natychmiastowym freeze.

    Wszystkie sposoby zmiany IRQ karty wifi skończyły się niepowodzeniem,
    łącznie z wyłączeniem obsługi ACPI w WinXP - wtedy Wifi przestaje działać w
    ogóle, nawet po zwolnieniu nieużywanych IRQ poniżej 9 (pojawia się
    wkrzyknik w Menedżerze urządzeń).

    Co ciekawe - notebook jest w pełni zgodny z ACPI 2.0, a mimo to max IRQ# to
    15 - ACPI ma wirtualne ekstra 8 przerwań. Można je jakoś uruchomić, a jeśli
    tak to gdzie?

    Pytanie zasadnicze jednak jest takie: czy warto poświęcać czas na dalsze
    próby rozwiązania problemu przez "konfigurowanie" WinXP? Czy może pora na
    zaatakowanie problemu od strony sprzętowej? Jakie są szanse na sukces
    grzebiąc w sterownikach? A może w ogóle sięgnąć do źródła i zrobić własną
    wersję BIOS?

    Pozdrawiam,
    AcePL

  • 2. Data: 2009-07-22 14:55:55
    Od: "maX" <a...@w...pl>

    Użytkownik "AcePL" <a...@o...home.pl_smieciom_nie> napisał w wiadomości
    pl...
> [...]
    > WiFi: Intel 2200BG
    > OS: winxp SP3
    >
    > Problem jest taki, że przy odtwarzaniu pliku wideo (w dowolnym formacie)

    A jak wyłączysz Wifi?

    > PO zaktualizowaniu sterowników problem

    Sterowników czego? Wifi? chipsetu? myszy?

> [...]
    > zaatakowanie problemu od strony sprzętowej? Jakie są szanse na sukces
    > grzebiąc w sterownikach? A może w ogóle sięgnąć do źródła i zrobić własną

    Skoro problem jest związany z Wifi, to podłącz tymczasowo jakąś sieciówkę na
    np. USB (wyłączając zintegrowaną Wifi) i sprawdź czy na niej tez jest ten
    problem.

  • 3. Data: 2009-07-22 18:58:01
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 22.07.2009 16:19, AcePL pisze:
    > komputer po prostu staje w miejscu, włącza się wentylator na CPU i nie ma

    A wcześniej był wyłączony? Może procesor się przegrzewa
    z jakiegoś powodu?

> [...]
    > Wifi i Audio to film odtwarzany w oknie idzie ok (ale dźwięk jest do bani)
    > - przełączenie do fullscreen skutkuje natychmiastowym freeze.

    Gdyby to faktycznie był problem, to winne byłyby sterowniki.
    Ale od czasów Windows XP ACPI raczej nie stanowi problemu
    poza najstarszymi płytami głównymi. Niestety, stary chipset
    VIA niezbyt dobrze tu wróży.

    > Wszystkie sposoby zmiany IRQ karty wifi skończyły się niepowodzeniem,

    W ACPI przerwania są sterowane automatycznie. A nawet nie ma
    sensu patrzeć, jakie mają numerki, bo i tak jest to w pewnym
    zakresie maskowane.

    > Co ciekawe - notebook jest w pełni zgodny z ACPI 2.0, a mimo to max IRQ# to
    > 15 - ACPI ma wirtualne ekstra 8 przerwań. Można je jakoś uruchomić, a jeśli
    > tak to gdzie?

    To nie ACPI ma te dodatkowe przerwania, ino APIC. I wcale
    nie muszą one być dostępne.

    PS. Spróbuj wyłączyć akcelerację wideo, żeby nie korzystać
    z nakładki wideo, a normalnie przesyłać obraz do bufora
    ramki.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 4. Data: 2009-07-23 09:00:24
    Od: "Doxent" <d...@N...gazeta.pl>

    prawie identyczny problem przerabiałem rok temu na notebooku Asus F5V na
    chipsecie SIS. Z tym, że freezowało tylko wtedy gdy pracował na baterii oraz
    włączone było wifi i odtwarzało film. Rozwiązaniem okazała się kompletna
    reinstalacja systemu XP ale w żadnym wypadku nie wolno instalować sterownika
    ACPI ATK100 dostarczanego przez Asusa bo to on powoduje te zwisy. Nawet
    odinstalowanie takiego gdy się przez pomyłkę zainstaluje niestety nie
    pomaga, trzeba robić system na czysto.
    Bez niego system pracuje prawidłowo na baterii i z wifi odtwarzając przy tym
    filmy.

  • 5. Data: 2009-07-23 22:05:32
    Od: "AcePL" <a...@o...home.pl_smieciom_nie>

    Radosław Sokół napisał:

    >A wcześniej był wyłączony? Może procesor się przegrzewa
    >z jakiegoś powodu?

    Włącza się natychmiast - co sugeruje 100 proc obciążenia procesora - po
    wystąpieniu problemu.

    >Gdyby to faktycznie był problem, to winne byłyby sterowniki.
    >Ale od czasów Windows XP ACPI raczej nie stanowi problemu
    >poza najstarszymi płytami głównymi. Niestety, stary chipset
    >VIA niezbyt dobrze tu wróży.

    Powiedzmy może: niezbyt nowy. Ale czytając specyfikację MS WVista wygląda
    na to, że na moim lapku by się i zainstalowała, i jakoś działała... Dużo
    celniej - podejrzewam - trafiasz w problem o nazwie "VIA", z tego co
    słyszałem.
    ACPI w XP stanowi problem samo w sobie, bo uniemożliwia całkowicie
    mieszanie w przerwaniach. Co z kolei uniemożliwia poprawną pracę nawet
    komputerom kupionym dziś, teraz, prosto z pudełka - co, przyznam, zdarza
    się niezbyt często. Procentowo. De facto jego "popularność" jest większa
    niż KSOD w Vista, a to o czymś mówi.
    Tym niemniej uznaję argumentację MS w tej sprawie i nie zamierzam
    komentować takiego, a nie innego podejścia firmy.
    Mój problem dałby się - teoretycznie - rozwiązać na komputerze stacjonarnym
    ze standardowym BIOS: przydzielam nieużywane IRQ karcie wifi i zmuszam
    XP-ka do zaakceptowania tego przydziału przełącznikiem w boot.ini
    Ale nie ma takiej opcji w laptopach. Może jest gdzieś na świecie taki biały
    kruk, ale na ten przykład Alienware'a jeszcze w rękach nie miałem więc nie
    wiem...

    >To nie ACPI ma te dodatkowe przerwania, ino APIC. I wcale
    >nie muszą one być dostępne.

    I to sporo wyjaśnia: APIC tym laptopie jest nieobsługiwane.

    >PS. Spróbuj wyłączyć akcelerację wideo, żeby nie korzystać
    >z nakładki wideo, a normalnie przesyłać obraz do bufora
    >ramki.

    Próbowałem. Bez akceleracji nie ma co oglądać... TwisterT to fajny chip,
    ale widać ma swoje fochy...

    Doxent napisał:

    >Rozwiązaniem okazała się kompletna
    >reinstalacja systemu XP ale w żadnym wypadku nie wolno instalować
    sterownika
    >ACPI ATK100 dostarczanego przez Asusa

    Trzy różne instalacje WinXP, w tym dwie na czysto. Jedyne sterowniki jakie
    instaluję to prosto od Intela. Inne sterowniki gwarantują problemy z
    szyfrowaniem, a problemu i tak nie rozwiązują -

    maX napisał:

    >A jak wyłączysz Wifi?

    No cały w tym problem, że o działające wifi chodzi... ;)
    Ale niech będzie: wystarczy, że podłączę kabel LAN - i w tym momencie XP
    nadaje kabelkowi wyższy priorytet - a problem znika. Nie muszę wyłączać
    wifi, nie muszę odłączać się z sieci wifi, jedyne co muszę to podpiąć
    kabelek do gniazdka sieci LAN i wszystko ok.

    >Sterowników czego? Wifi? chipsetu? myszy?

    Wifi. Chipset to dla VIA prehistoria i nic przy nim nie robią...
    A tytułem przyznania się: ups...

> [...]
    na
    >np. USB (wyłączając zintegrowaną Wifi) i sprawdź czy na niej tez jest ten

    Na razie jedyna do jakiej mam dostęp to ta z zestawu LiveBox... A z nią
    jest związana cała masa innych problemów... Innymi słowy: nie chce chodzić
    z moim Linksysem w mojej konfiguracji sieci.

    Z grzebania po sieci wiem, że identyczny problem na zupełnie innej
    konfiguracji sprzętowej wystąpił w Ubuntu, Vista i W2k. Z tym, że gościu na
    Ubuntu pogrzebał w konfiguracji IRQ i problem zniknął. System MS jakie są
    każdy widzi.

  • 6. Data: 2009-07-25 20:11:59
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    W dniu 24.07.2009 00:05, AcePL pisze:
> [...]
    > na to, że na moim lapku by się i zainstalowała, i jakoś działała... Dużo
    > celniej - podejrzewam - trafiasz w problem o nazwie "VIA", z tego co

    Pytanie podstawowe: jaki system operacyjny był firmowo za-
    instalowany na tym komputerze i czy robiłeś jakąś reinsta-
    lację nie z płyty dostarczonej z komputerem?

    Pytanie dodatkowe: czy ten moduł WiFi był zainstalowany
    firmowo w komputerze, czy jest "samowolką"?

    > ACPI w XP stanowi problem samo w sobie, bo uniemożliwia całkowicie

    Nieprawda :)

    > mieszanie w przerwaniach. Co z kolei uniemożliwia poprawną pracę nawet

    A po co chcesz mieszać w przerwaniach?

    > komputerom kupionym dziś, teraz, prosto z pudełka - co, przyznam, zdarza

    Mnie się nigdy nie zdarzyło.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 7. Data: 2009-07-30 12:09:15
    Od: "AcePL" <a...@o...home.pl_smieciom_nie>

    Radosław Sokół <r...@m...com.pl> napisał(a):
    > Pytanie podstawowe: jaki system operacyjny był firmowo za-
    > instalowany na tym komputerze i czy robiłeś jakąś reinsta-
    > lację nie z płyty dostarczonej z komputerem?

    Komputer miał zainstalowany windows xp professional, nie wiem czy była to
    instalacja oryginalna - podejrzewam że nie, bo laptop ma mnóstwo naklejej
    po francusku, a windows był polski. Przeinstalowałem go po pewnym czasie,
    zamieniając na windows xp pro sp2. Obecnie na kompie - po problemach z
    rejestrem (trochę namieszałem) - działa win xp pro sp3. XPproSP2
    instalowałem z własnoręcznej kopii oryginalej płyty instalacyjnej, SP3
    pochodzi z internetu.

    > Pytanie dodatkowe: czy ten moduł WiFi był zainstalowany
    > firmowo w komputerze, czy jest "samowolką"?

    Absolutna samowolka - sam instalowałem nawet antenę. Czy w serii xe4100
    karty wifi były instalowane fabrycznie? Nie wiem, ale w instrukcji
    serwisowej do HP OB XE4100/XE4500 pisze wyraźnie, jak kartę wifi
    zainstalować. Nigdzie w tym dokumencie nie ma zastrzeżenia, że karty wifi w
    serii xe4100 zainstalować nie można.

    > Nieprawda :)

    A możesz mnie oświecić?

    > A po co chcesz mieszać w przerwaniach?

    Żeby się upewnić, że zakłócenia przy odtwarzaniu dźwięku w tym samym czasie,
    kiedy odbywa się transmisja wifi oraz zawieszanie się przy odtwarzaniu
    plików a/v przez sieć LUB przy włączonej (enabled) karcie wifi nie są
    spowodowane konfliktem w zasobach. Podejrzenia co do problemów z kartą wifi
    opierają się na tym, że system przestaje stabilnie pracować gdy karta wifi
    jest używana. Zaś znikają gdy przestaje być używana czyli gdy jest
    podłączony kabel LAN i karta LAN przejmuje ruch sieciowy.

    Garść informacji dodatkowych:
    1. Przy zainstalowanym WinXpProSp2 (i tych samych sterownikach - czyli
    "fizycznie" mowa o tych samych plikach) zakłócenia w odtwarzaniu dźwięku
    równolegle z transmisjami wifi są znacznie mniejsze i rzadsze (o około 95
    proc)
    2. Przy zainstalowanym WinXPSp3 (i sterowniki jak wyżej) przy wznawianiu
    systemu z hibernacji pojawia się za każdym razem błąd
    IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL.
    3. Po zaktualizowaniu sterowników karty wifi do wersji 9.0.4.39 (z czerwca
    2009) komputer zawiesza się jedynie przy odtwarzaniu plików a/w przez sieć.

    > Mnie się nigdy nie zdarzyło.

    Mnie też nie, ale są takie informacje w internecie.

    Chyba nie chcesz powiedzieć, że problemy - na przykład dość popularne wśród
    graczy - znikają same z siebie po przeniesieniu na przykład karty
    dźwiękowej do innego gniazda lub po wymuszeniu przydzielania IRQ dla karty
    graficznej (a im nowszej i mocniejszej tym wyżej to włączenie IRQ jest na
    liście w FAQ)?
    Jest oczywistym, że większość tych problemów spowodowanych jest przede
    wszystkim niechlujstwem w sterownikach niż w samym mechaniźmie ACPI lub
    jego implementacji MS, ale z kolei jak byk stoi, że 'System Windows
    przydziela zasoby na podstawie informacji zawartych w sterowniku
    urządzenia".
    Cały czas zwracam uwagę na to, że taka a nie inna polityka usprawnia,
    poprawia czy naprawia hurtem 95 proc. problemów, ale jednocześnie
    uniemożliwia zupełnie naprawienie pozostałych 5 proc.

  • 8. Data: 2009-08-14 10:53:43
    Od: Radosław Sokół <r...@m...com.pl>

    AcePL pisze:

    > Absolutna samowolka - sam instalowałem nawet antenę. Czy w serii xe4100

    I tu może być problem - płyta główna może nie działać za
    dobrze z tym modułem sieciowym. Miałem to samo z kartą
    na układzie Marvella. Dopiero wymiana na Atherosa umożli-
    wiła stabilną pracę.

    > serwisowej do HP OB XE4100/XE4500 pisze wyraźnie, jak kartę wifi
    > zainstalować. Nigdzie w tym dokumencie nie ma zastrzeżenia, że karty wifi w
    > serii xe4100 zainstalować nie można.

    Pytanie *jakie* karty WiFi były instalowane fabrycznie.

    > A możesz mnie oświecić?

    W czym? Twierdzę, że ACPI nie stanowi problemu w XP. Możesz
    udowodnić, że jednak stanowi? ;) Najlepiej na podstawie ana-
    lizy architektury modelu sterowników WDM i samego ACPI ;-)

    > plików a/v przez sieć LUB przy włączonej (enabled) karcie wifi nie są
    > spowodowane konfliktem w zasobach. Podejrzenia co do problemów z kartą wifi

    Mogą być spowodowane i będzie to pewnie efektem złego połącze-
    nia linii przerwań na płycie lub błędów w BIOSie. I nic z tym
    nie zrobisz (szczególnie w tym pierwszym przypadku) poza wymia-
    ną karty WiFi na taką, jaką montował fabrycznie producent note-
    booka.

    > Mnie też nie, ale są takie informacje w internecie.

    Stare i już nieprawdziwe :)

> [...]
    > graficznej (a im nowszej i mocniejszej tym wyżej to włączenie IRQ jest na

    Ale problemem nie jest XP i ACPI, lecz wadliwa płyta główna
    lub błędy w BIOSie lub w sterownikach. ACPI ma po prostu
    *działać*. I nie ma powodu, by go wyłączać.

    """""""|
    | | Politechnika Śląska |

  • 9. Data: 2009-08-15 16:22:36
    Od: "AcePL" <a...@o...home.pl_smieciom_nie>

> [...]
    > dobrze z tym modułem sieciowym. Miałem to samo z kartą
    > na układzie Marvella. Dopiero wymiana na Atherosa umożli-

    To bardzo możliwe: wymieniłem problemową kartę na inną - to znaczy z innego
    laptopa, ale też Intel 2200BG - i w moim "nowa" się zawiesiła od razu, a
    stara w "tamtym" laptopie (Toshiba Portege M200) działała. Ale Toshiba jest
    na chipsecie Intel 855 bodajże.

    > Pytanie *jakie* karty WiFi były instalowane fabrycznie.

    W manualu stoi Ambit with Intersil 2.5 Prism. Czyżby Atheros jednak byłby
    odpowiedzią? Niedługo mogę mieć możliwość sprawdzenia trzeciej karty, ale
    to będzie i tak Broadcom.

    > W czym? Twierdzę, że ACPI nie stanowi problemu w XP. Możesz
    > udowodnić, że jednak stanowi? ;) Najlepiej na podstawie ana-
    > lizy architektury modelu sterowników WDM i samego ACPI ;-)

    Niestety nie żyjemy w świecie idealnym. Zresztą ja nie twierdzę inaczej -
    ja tylko przyjmuję do wiadomości rzeczywistość i uważam, że jeśli do
    poprawnego działania ACPI (niezależnie od OS) potrzebne są dobrze napisane
    sterowniki urządzenia, to poleganie na tym założeniu (dobrze napisanych
    sterowników) jest poglądem dawno negatywnie zweryfikowanym przez życie.

> [...]
    > nie zrobisz (szczególnie w tym pierwszym przypadku) poza wymia-
    > ną karty WiFi na taką, jaką montował fabrycznie producent note-

    Dalej uważam, że problem tkwi w chipsecie... Ale co do wymiany karty to
    będzie to chyba jedyne rozwiązanie.

    > Stare i już nieprawdziwe :)

    Od kiedy coraz więcej kart graficznych wymaga do poprawnej pracy
    przydzielenia przerwania, pogląd o nieprawdziwości trochę się
    zdeaktualizował... ;)

    > Ale problemem nie jest XP i ACPI, lecz wadliwa płyta główna
    > lub błędy w BIOSie lub w sterownikach. ACPI ma po prostu
    > *działać*. I nie ma powodu, by go wyłączać.

    I zapewne z powodu tego poglądu programiści M$ włączyli do opcji startowych
    M$ XP możliwość wymuszania ustawień IRQ z BIOS tak, jak zażyczył sobie tego
    użyszkodnik?

    Proszę mnie źle nie zrozumieć: ja nie uważam ACPI za zbędne - wręcz
    przeciwnie, od kiedy jestem laptopiarzem (czyli 10 lat z okładem) standard
    ten podoba mi się co najmniej bardzo...
    Mój problem polega jednak na tym, że teraz, w tej chwili, mam mniejsze
    możliwości zdiagnozowania problemu i ewentualnego jego usunięcia niż
    właściciel pierwszego lepszego blaszaka.
    Zresztą sformułowanie "płyta główna może nie działać za dobrze z tym
    modułem sieciowym" nie za bardzo harmonizuje z hasłem "ACPI ma po prostu
    *działać*". Sugerujesz w tym momencie, że standard sobie, producenci sobie,
    Microsoft sobie; ergo: naklejka "ACPI compliant", ta sama w każdym
    przypadku, znaczy dokładnie NIC...

    Więc czyje na wierzchu? ;)

    Pozdrawiam,
    acepl