  • 1. Data: 2017-04-21 09:52:08
    Temat: Filtr górnoprzepustowy - przestrajanie.
    Od: Janko <g...@g...com>

    Witam,

    kombinuję jak zrobić przestrajanie w takim filtrze.
    Ma to być filtr zbudowany na trzech wzmacniaczach operacyjnych (rząd 6-ty),
    interesują mnie sygnały do 15MHz.
    Przestrajanie z krokiem 100kHz od 0 do 1MHz.

    Chcę zmieniać wartości rezystancji no i nie wiem jak do tego podejść.
    Pewnym rozwiązaniem byłoby przełączanie rezystorów np. kontaktronami ale potrzeba do
    tego sporo miejsca na płytce.

    1. Czy można do takiego przełączania rezystancji wykorzystać jakieś tranzystory np.
    MOS lub inne? mam na myśli multiplekser analogowy.

    2. Czy też pójść krok dalej i zwykły rezystor zastąpić jakimś JFET-em i na nim zrobić
    regulowany rezystor?

    Proszę praktyków o jakieś sugestie.

    Pozdrawiam.

  • 2. Data: 2017-04-21 11:45:21
    Temat: Re: Filtr górnoprzepustowy - przestrajanie.
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
> [...]

    >Pewnym rozwiązaniem byłoby przełączanie rezystorów np. kontaktronami
    >ale potrzeba do tego sporo miejsca na płytce.

    Ale moze byc najlepszym rozwiazaniem.

    >1. Czy można do takiego przełączania rezystancji wykorzystać jakieś
    >tranzystory np. MOS lub inne? mam na myśli multiplekser analogowy.

    Mozna, ale trzeba o paru rzeczach pamietac.
    Sa tez gotowe "potencjometry cyfrowe", ale one lepiej dzialaja
    wlasnie jako dzielniki niz zmienna opornosc.

    >2. Czy też pójść krok dalej i zwykły rezystor zastąpić jakimś JFET-em
    >i na nim zrobić regulowany rezystor?

    Mosfet tez ma odcinki pracy rezystorowej.

    A do czego ten filtr ... moze da sie softwareowo ?

    J.

  • 3. Data: 2017-04-21 12:36:20
    Od: Janko <g...@g...com>

> [...]
    > Sa tez gotowe "potencjometry cyfrowe", ale one lepiej dzialaja
    > wlasnie jako dzielniki niz zmienna opornosc.

    "potencjometry cyfrowe" nie przeszły testów.
    Najbardziej interesującym rozwiązaniem byłby jakiś multiplekser.
    Ale nie mam z tym doświadczenia przy częstotliwościach kilkunastu MHz.
    Może z każdym rezystorem w szereg dać JFET-a i w ten sposób przełączać?

    To rozwiązanie odpada.

  • 4. Data: 2017-04-21 12:44:39
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 21.04.2017 o 12:36, Janko pisze:

> [...]
    > Ale nie mam z tym doświadczenia przy częstotliwościach kilkunastu MHz.
    > Może z każdym rezystorem w szereg dać JFET-a i w ten sposób przełączać?

    4066 ma częstotliwość max. rzędu 40MHz:
    http://www.ti.com/lit/ds/symlink/cd4066b.pdf

    A jak chcesz na tranzytorach to raczej dwa n-mosy połączone szeregowo w
    przeciwnych kierunkach. Tylko składową stałą trzeba tak dobrać, żebyś
    pewność że nie zejdziesz z Vgs poniżej progu włączenia.

  • 5. Data: 2017-04-21 13:53:02
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Janko" napisał w wiadomości grup
    oglegroups.com...
    > [...]

    >"potencjometry cyfrowe" nie przeszły testów.
    >Najbardziej interesującym rozwiązaniem byłby jakiś multiplekser.

    Tylko, ze taki potencjometr to zestaw rezystorow i taki multiplekser
    ... wiec pewnie tez sie nie sprawdzi.

    >Ale nie mam z tym doświadczenia przy częstotliwościach kilkunastu
    >MHz.
    >Może z każdym rezystorem w szereg dać JFET-a i w ten sposób
    >przełączać?

    Tenze "multiplekser" to wlasnie na mosfetach zrobiony.

    No coz, jak wszystko zawiedzie, to mozna jeszcze dac zwykly
    potencjometr i silniczek do jego krecenia :-)

    Albo np 30 osobnych filtrow i cale filtry przelaczac :-)

    J.

  • 6. Data: 2017-04-22 02:29:15
    Od: John Smith <d...@b...pl>

    On 21-04-2017 09:52, Janko wrote:
> [...]
    MOS lub inne? mam na myśli multiplekser analogowy.

    > 2. Czy też pójść krok dalej i zwykły rezystor zastąpić jakimś JFET-em i na nim

    Najlepsze co przychodzi mi do głowy, to nowoczesne przełączniki
    CMOS, np. takie: ADG706. Ten wariant umożliwiłby precyzyjne zestrojenie
    filtra, jeśli wymagane.
    Układ cd4066b to zabytek historyczny.

    Drugi wariant to potencjometry cyfrowe, np. AD5290. Działają do
    paru MHz i dokładność mają słabą.
    K.

  • 7. Data: 2017-04-23 21:42:35
    Od: yorgus <y...@t...pl>

    Dnia Sat, 22 Apr 2017 02:29:15 +0200, John Smith <d...@b...pl> napisal:
    > filtra, jeśli wymagane.
    > Układ cd4066b to zabytek historyczny.
    >
    > Drugi wariant to potencjometry cyfrowe, np. AD5290. Działają do
    > paru MHz i dokładność mają słabą.
    > K.

    Lepsze od 4066 i łatwo dostępne do są układy seri DG np DG408