  • 1. Data: 2010-08-23 21:15:39
    Temat: Flyback z prostownikiem synchronicznym
    Od: "CosteC" <c...@s...pl>

    Witam

    Czy ktoś z grupowiczów próbował zrobić flybacka z prostownikiem
    synchronicznym na wyjściu?
    W moim aktualnym projekcie sporą część strat generuje dioda wyjściowa, i aż
    prosi się o eliminację na rzecz MOSFETa, pytanie czy to jest tak proste jak
    sie wydaje czy też jest dużo haczyków praktycznych.

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 2. Data: 2010-08-23 21:29:51
    Temat: Re: Flyback z prostownikiem synchronicznym
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello CosteC,

    Monday, August 23, 2010, 11:15:39 PM, you wrote:

> [...]
    > prosi się o eliminację na rzecz MOSFETa, pytanie czy to jest tak proste jak
    > sie wydaje czy też jest dużo haczyków praktycznych.

    Miejsc powstawania strat we flybacku jest więcej. Dioda to tylko jeden
    punkt. Jeśli straty w tym puncie są krytyczne - zmień układ na
    forward - jest znacznie sprawniejszy bez trudnych kombinacji z
    prostowaniem synchronicznym.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 3. Data: 2010-08-23 21:44:35
    Od: "CosteC" <c...@s...pl>

> [...]
    > punkt. Jeśli straty w tym puncie są krytyczne - zmień układ na
    > forward - jest znacznie sprawniejszy bez trudnych kombinacji z

    Forward nie lubi zakresu napięć wejściowych 1:10 :)
    po poprawkach mam straty głównie w diodzie wyjściowej i transformatorze.
    Transformatora nie chcę za bardzo powiększać, powiększanie diody mało da
    już.

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 4. Data: 2010-08-23 22:13:45
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello CosteC,

    Monday, August 23, 2010, 11:44:35 PM, you wrote:

    > Forward nie lubi zakresu napięć wejściowych 1:10 :)

    Flyback już też nie. Jednak na zakres większy niż 1:3 można sobie
    pozwolić jedynie przy małych mocach.

    > po poprawkach mam straty głównie w diodzie wyjściowej i transformatorze.
    > Transformatora nie chcę za bardzo powiększać, powiększanie diody mało da
    > już.

    Cudów nie ma, niestety.

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 5. Data: 2010-08-24 04:48:32
    Od: "CosteC" <c...@s...pl>

    > Flyback już też nie. Jednak na zakres większy niż 1:3 można sobie
    > pozwolić jedynie przy małych mocach.

    Ile to mała moc? :) 5W? 50W?
    Staram sie dopieścić to ile można bez przekomplikowywania konstrukcji.
    Jak grupowiczów i twoje Roman, doświadczenia z synchronicznym flybackiem?

    > Cudów nie ma, niestety.
    I nie będzie ale staram sie usprawnić co można.

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 6. Data: 2010-08-24 06:53:16
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello CosteC,

    Tuesday, August 24, 2010, 6:48:32 AM, you wrote:

    > Ile to mała moc? :) 5W? 50W?

    Bliżej 5W raczej.

    > Staram sie dopieścić to ile można bez przekomplikowywania konstrukcji.
    > Jak grupowiczów i twoje Roman, doświadczenia z synchronicznym flybackiem?

    Zerowe zapewne. Ja nie lubię przekombinowanych konstrukcji. Za
    doświadczenia innych ręczyć nie mogę ale nie spodziewam się cudów.

    [...]

    --
    Best regards,
    RoMan mailto:r...@p...pl

  • 7. Data: 2010-08-24 13:42:57
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

    Użytkownik "CosteC" <c...@s...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    aż > prosi się o eliminację na rzecz MOSFETa, pytanie czy to jest tak
    proste jak > sie wydaje czy też jest dużo haczyków praktycznych.

    przy zakresie napięć wejściowych 1:10 cienko widzę. "Samosterowany" mosfet
    raczej nie da się zastosować (napięcia). Jeśli przechodzisz z DCM do CCM
    to nawet układ z driverem nie będzie chodził (zrobi Ci zwarcie przy CCM).
    IMHO, musiałbyś mieć naprawdę niskie napięcia wyjściowe (<5V) i spory prąd
    (>3A), żeby ta zabawa miała sens. Ponieważ masz tam duży RMS prądu
    zapewne, rozważ przewymiarowanie diody.

    e.

  • 8. Data: 2010-08-24 18:45:49
    Od: "CosteC" <c...@s...pl>

> [...]
    > IMHO, musiałbyś mieć naprawdę niskie napięcia wyjściowe (<5V) i spory prąd
    > (>3A), żeby ta zabawa miała sens. Ponieważ masz tam duży RMS prądu

    Dioda jest przewymiarowana - 4xRMS prąd. zasadniczo jest prawie na prąd
    szczytowy. Straty nie są wielkie,
    rzędu 3W może ale dioda w DPAK ma 80'C przy otoczeniu 25'C. Moge jej dać
    większy kawałek PCB na radiator, ale troche się boję emisji. Obudowa
    zamknięta, radiator dużo nie daje.

    ->entroper próbowałes kiedyś robić takie samosterowne prostowniki? Trochę mi
    termin nad głową wisi i nie chcę zmarnować dużo czasu na odpowiedzi że nie
    bardzo sie da bo np w zależności od obciążenia i wypełnienia zakres napieć
    na uzwojeniu sterującym jest kijowy, i tu za dużo, tam za mało, a czas
    przełączenia rzenujący i tylko obudowa do chłodzenia się zmieniła, a
    przybyło 10 elementów.

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 9. Data: 2010-08-24 18:49:11
    Od: "CosteC" <c...@s...pl>

    > Bliżej 5W raczej.
    Hugh. mam 33W... Zaczynam się zastanawiać nad sensownością pomysłu.
    Jakiś dobry test by to zabić lub udowodnić, że jest dobre? Zróbmy festiwal
    hamstwa wobec zasilaczy.

    > Zerowe zapewne. Ja nie lubię przekombinowanych konstrukcji. Za
    > doświadczenia innych ręczyć nie mogę ale nie spodziewam się cudów.

    Cuda by były jakby dodać sterownik dedykowany do synchronicznego prostowania
    i przewymiarować transformator do pracy zawsze w CCM zamiast DCM przy małych
    obciążeniach. Ale to sie zrobi duże, drogie i skomplikowane. A ma być małe
    dosyć i niezawodne.

    Pozdrawiam
    CosteC

  • 10. Data: 2010-08-24 19:41:50
    Od: "entroper" <entroper-pocztaonetpeel>

> [...]
    > rzędu 3W może ale dioda w DPAK ma 80'C przy otoczeniu 25'C. Moge jej dać
    > większy kawałek PCB na radiator, ale troche się boję emisji.

    Lepiej daj większą diodę zamiast większego radiatora - straty też trochę
    spadną.

    > ->entroper próbowałes kiedyś robić takie samosterowne prostowniki?

    próbowałem, ale do forwarda (2 mosfety). Fajne było dopóki się nie sp..ło.
    Łatwo jest ubić mosfeta niestety a jak zaczynasz chronić bramkę, to straty
    wzrastają. Z tym, że ja to robiłem z ciekawości i nie miałem ciśnienia,
    żeby zwalczyć temat. W każdym razie jako _prosta_ alternatywa dla diody to
    się nie nadaje. A z driverem to trochę sensu nie ma jak dla mnie.

> [...]
    > na uzwojeniu sterującym jest kijowy, i tu za dużo, tam za mało, a czas
    > przełączenia rzenujący i tylko obudowa do chłodzenia się zmieniła, a

    Podnieś napięcie wyjściowe i daj step-downa z prostownikiem
    synchronicznym - też będziesz miał 10 elementów więcej (niestety dławik),
    a będzie śmigać.

    e.