  • 1. Data: 2021-08-12 20:16:05
    Temat: Fotowoltaika - falownik 1-fazowy przez trafo 230/400V do 2 faz - można?
    Od: M M <m...@g...com>

    Miał ktoś do czynienia z tym czy takim falownikom (230V 3kW) nie robi problemu
    włączenie przez transformator? Z jednej strony odpada problem ewentualnych prądów
    upływu z paneli PV (bo jest pełna separacja galwaniczna - sam falownik tego nie
    zapewnia), z drugiej - czy takiemu falowniku robi różnicę że N nie jest na potencjale
    ziemi tylko ziemia jest gdzieś pośrodku między L a N (sieć w układzie IT)? Bez
    transformatora jest spory prąd upływu, zalecają włączać przez różnicówkę 100 a nawet
    300 mA.

    Myślę dać transformator 3000VA z 400V międzyfazowego na separowane 230V, do tego na
    wyjściu falownik PV on-grid i wszystko co stale pobiera moc (trochę sprzętu
    sieciowego, lodówko-zamrażarki itp.), by mieć dużą autokonsumpcję a jednocześnie tani
    falownik 1-fazowy i rozłożoną moc na 2 fazy. Taka separacja powinna też poprawiać
    odporność na przepięcia z sieci (zakładam że jak w pobliżu uderzy piorun, w 2 fazach
    wyindukuje się mniej więcej to samo a trafo zobaczy tylko różnicę, w PEN nie będzie
    tego samego bo jest wielokrotnie uziemiany po drodze).

    Można, nie można, a może można ale nie wolno?

  • 2. Data: 2021-08-12 22:07:20
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-12 o 20:16, M M pisze:
    > Miał ktoś do czynienia z tym czy takim falownikom (230V 3kW) nie robi problemu
    włączenie przez transformator?
    Nie powinno.

[...]
    Też nie powinno, w końcu uziemienie jest niezerowe więc pod obciążeniem
    zawsze jest jakieś napięcie względem ziemi.

    > Bez transformatora jest spory prąd upływu, zalecają włączać przez różnicówkę 100 a
    nawet 300 mA.

    No bo to właśnie to napięcie powoduje co wyżej napisałem.

    > Myślę dać transformator 3000VA z 400V międzyfazowego na separowane 230V, do tego na
    wyjściu falownik PV on-grid i wszystko co stale pobiera moc (trochę sprzętu
    sieciowego, lodówko-zamrażarki itp.), by mieć dużą autokonsumpcjęjednocześnie tani

    Można :)

    --
    Janusz

  • 3. Data: 2021-08-12 22:59:13
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/08/2021 20:16, M M wrote:
    > Miał ktoś do czynienia z tym czy takim falownikom (230V 3kW) nie robi problemu
    włączenie przez transformator?

    To falownik on-grid?

    Falwoniki do PV są bardzo mocno ograniczone algorytmami. W szczególności
    możesz swoim trafo spowodować, że inwerter wykryje wyspę.

    https://en.wikipedia.org/wiki/Islanding

    Czy tak bedzie w rzeczywistości - nie wiem, nie wiadomo jakie algorytmy
    dostaniesz w firmware i jak potraktują trafo. Przykładowo może zmierzyć
    impedancję sieci i wyjdzie mu poza zakresem, odcinając go.

  • 4. Data: 2021-08-12 23:15:16
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-12 o 22:59, heby pisze:

    > To falownik on-grid?
    >
    > Falwoniki do PV są bardzo mocno ograniczone algorytmami. W szczególności
    > możesz swoim trafo spowodować, że inwerter wykryje wyspę.
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/Islanding
    Mylisz się i na dodatek wklejasz link którego znaczenia nie rozumiesz, a
    już w pierwszym zdaniu jest wyjaśniona istota pracy wyspowej
    "Islanding is the condition in which a distributed generator (DG)
    continues to power a location even though external electrical grid power
    is no longer present. Islanding can be dangerous to utility workers, who
    may not realize that a circuit is still powered, and it may prevent
    automatic re-connection of devices. "
    czyli za google
    "Islanding to stan, w którym rozproszony generator (DG) nadal zasila
    dane miejsce, mimo że nie ma już zasilania z zewnętrznej sieci
    elektrycznej. Wysadzenie może być niebezpieczne dla pracowników
    użyteczności publicznej, którzy mogą nie zdawać sobie sprawy, że obwód
    jest nadal zasilany, i może uniemożliwić automatyczne ponowne
    podłączenie urządzeń."

    > Czy tak bedzie w rzeczywistości - nie wiem, nie wiadomo jakie algorytmy
    > dostaniesz w firmware i jak potraktują trafo. Przykładowo może zmierzyć
    > impedancję sieci i wyjdzie mu poza zakresem, odcinając go.
    Niczego takiego nie mierzą, falownik g..o obchodzi impedancja sieci,ma
    być podłączony kablem o odpowiednim przekroju i koniec kropka,w manualu
    jest odpowiednia tabelka z jakim.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2021-08-12 23:17:42
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    czwartek, 12 sierpnia 2021 o 22:59:16 UTC+2 heby napisał(a):
> [...]
    > dostaniesz w firmware i jak potraktują trafo. Przykładowo może zmierzyć
    > impedancję sieci i wyjdzie mu poza zakresem, odcinając go.
    Chyba zacznę doceniać samochód w którym jedynym działającym urządzeniem
    elektronicznym w czasie jazdy może być radio.

  • 6. Data: 2021-08-13 08:03:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/08/2021 23:15, Janusz wrote:
    > Mylisz się i na dodatek wklejasz link którego znaczenia nie rozumiesz

    Bardzo poważne zarzuty, wymysliłeś to na podstawie gapienia się w 10
    linijkowego posta?

> [...]
    > użyteczności publicznej, którzy mogą nie zdawać sobie sprawy, że obwód
    > jest nadal zasilany, i może uniemożliwić automatyczne ponowne

    Ślicznie. Problemem nie jest to czy jesteś wyspą, tylko to czy falownik
    nie wykryje wyspy - z powodu wpięcia go do sieci w sposób nietypowy,
    przez malutkie trafo o parametrach elektrycznych zachowujących się dla
    niego podejrzanie.

    > Niczego takiego nie mierzą

    To dość interesujące, zważywszy na fakt że zdecydowana wiekszosc
    falowników prowadzi w czasie rzeczywistym masę pomiarów sieci wykrywając
    anomalie i reagując natychmiast. Zazwyczaj zawieszajac produkcję.

    > być podłączony kablem o odpowiednim przekroju i koniec kropka,w manualu
    > jest odpowiednia tabelka z jakim.

    Fajnie. Sprawdź zatem co sie stanie jak podepniesz go do sieci 49Hz albo
    do sieci o napieci 150V albo do sieci gdzie produkcja przesuwa fazę z
    powodu niskiej impedancji itd itp.

    Podpięcie "przez trafo separacyjne małej mocy" miałem okazję zobaczyć na
    własne oczy. Falownik pokłapał przekaźnikami i nie wstał. Z sobie tylko
    znanych powodów. Ale przypuszczalnie z powodu wykrycia anomali z okolic
    pracy wyspowej.

  • 7. Data: 2021-08-13 09:09:48
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 12 Aug 2021 14:17:42 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

    > Chyba zacznę doceniać samochód w którym jedynym działającym
    > urządzeniem elektronicznym w czasie jazdy może być radio.

    Przerdzewieja, zanim zaczniesz doceniac.
    Albo ich zabronią :-)

    Ursusa by trzeba sobie kupic, ale fabryka pada :-)

    J.

  • 8. Data: 2021-08-13 10:03:31
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-08-13 o 08:03, heby pisze:
    > On 12/08/2021 23:15, Janusz wrote:
    [ciach]
    > Podpięcie "przez trafo separacyjne małej mocy" miałem okazję zobaczyć na
    Tyle że 4kw trafo nie jest trafem małej mocy.

    --
    Janusz

  • 9. Data: 2021-08-13 13:38:56
    Od: M M <m...@g...com>

    Jakby falownik zbyt restrykcyjnie sprawdzał impedancję sieci, nie działałby w wielu
    miejscach u nas z powodu jej słabej jakości.
    Trafo jakaś używka z a... 3kW ma odczepy 0-415-440/0-230-240 więc jest opcja trochę
    obniżyć napięcie na falowniku gdyby za bardzo podnosił.
    Zastanawiam się jeszcze co powie "inteligentny" licznik na międzyfazową
    produkcję/konsumpcję?
    W tych 2 fazach prądy są przesunięte w fazie o +/-30 stopni względem napięć L-N,
    czyli w każdej fazie z osobna jest moc bierna ale w sumie się znoszą.
    Zwykły mechaniczny licznik chyba powinien to liczyć poprawnie, ale kto wie jakie
    algorytmy są w tych nowoczesnych.
    Z drugiej strony podobno są auta elektryczne ładowane w domu z międzyfazowego...
    (400V*16A=6,4kW *8h=51,2kWh/noc)

  • 10. Data: 2021-08-13 14:42:11
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 13/08/2021 13:38, M M wrote:
    > Jakby falownik zbyt restrykcyjnie sprawdzał impedancję sieci, nie działałby w wielu
    miejscach u nas z powodu jej słabej jakości.

    Dokładnie tak jest. Popytaj monterów fotowoltaiki, takich montujących na
    wsiach zabitych dechami. Zwyczajowo mają zestw falowników, co do których
    wiadomo że odpala się na przedgomułkowskim trafo na słupie. Przykładowo
    mój podobno się dopala, ale jakiś inny polskiej produkcji nie jest
    montowany w sytuacji gdy trafo jest za małe - nie pasują mu parametry
    grida i odpina się.

    Gdybym wiedział, że to się przyda, to bym podpytał kolesi montujących o
    konkretny model.