  • 1. Data: 2012-05-16 14:03:52
    Temat: Gdzie można kupić dobry wentylator do zabytkowej karty graficznej?
    Od: JDX <j...@o...pl>

    Witam,

    jestem posiadaczem dwóch zabytkowych Matrox Parhelia 256MB
    (http://www.matrox.com/graphics/en/products/legacy/p
    arhelia/parhelia256/) i
    potrzebuję do nich dobre wentylatory które nie padną mi po trzech
    miesiącach. Najlepiej takie jak te oryginalne widoczne na zdjęciu pod
    w/w linkiem - działały u mnie dosyć długo, a gdy już padły to po prostu
    pozacierały się i przestały się kręcić. Obecnie używam takich
    wentylatorków:
    http://allegro.pl/aab-super-silent-vga-1al-cichy-wen
    tylator-20db-i2347275736.html
    - wyjmuję je z tego oryginalnego radiatora z blachy aluminiowej i
    wkładam do radiatora na karcie. Ale jest z nimi jeden duży problem - po
    2-3 miesiącach padają jak muchy i to nie tak, ze po prostu przestają się
    kręcić, ale kręcą się i wydają przy tym z siebie okropne dźwięki co jest
    mocno irytujące dla uszu. No i komputerów też mi się nie chce rozkręcać
    co kwartał. :-) Będę więc wdzięczny za jakieś linki do miejsc gdzie
    można kupić dobre wentylatorki tego typu.

  • 2. Data: 2012-05-16 14:29:22
    Od: "Hals" <u...@v...pl>

    > mocno irytujące dla uszu. No i komputerów też mi się nie chce rozkręcać
    > co kwartał. :-) Będę więc wdzięczny za jakieś linki do miejsc gdzie
    > można kupić dobre wentylatorki tego typu.

    Jeżeli masz obok złącza AGP wolne gniazdo PCI, to zastosuj wentylatory np.
    8cm mocowane w sąsiednim złączu PCI.
    Będą działać wiecznie :-)
    Lub też mocowane do śledzia - cuś w tym stylu:
    http://delis.nazwa.pl/zdjecia/2DA28BBC-14B0-4E9B-9FE
    9-6F4B17F905E8.JPEG
    Ten konkretny się nie nadaje - zły kierunek obrotów i chyba za długi to
    Twojej grafiki.
    Jeżeli masz jakieś zdolności manualne - przykręć wentylator 8cm do kawałka
    laminatu 20x79mm (bez miedzi) i włóż w gniazdo PCI :-)
    Sprawdzone.
    Hals.

  • 3. Data: 2012-05-16 14:57:21
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-05-16 14:29, Hals wrote:
    [.....]
    > Jeżeli masz obok złącza AGP wolne gniazdo PCI, to zastosuj wentylatory np.
    > 8cm mocowane w sąsiednim złączu PCI.
    > Będą działać wiecznie :-)
    [...]
    > Jeżeli masz jakieś zdolności manualne - przykręć wentylator 8cm do kawałka
    > laminatu 20x79mm (bez miedzi) i włóż w gniazdo PCI :-)
    > Sprawdzone.
    Hehe, tak sobie myślałem, że jak mi padną obecne wentylatory to może
    sobie zamontuję 8cm. :-) Z tym, że ja myślałem o mocowaniu ich za pomocą
    blaszanych wsporników do karty. Ale pomysł z wolnym slotem PCI znacznie
    bardziej mi się podoba. Jako laminatu/wspornika użyję starego modemu
    Złomotrixa. :-) Poprzecinam tylko ścieżki przy złączu aby zapobiec
    ewentualnym problemom sprzętowo-programowym.

  • 4. Data: 2012-05-16 15:49:58
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-05-16 14:03, JDX pisze:
> [...]
    > co kwartał. :-) Będę więc wdzięczny za jakieś linki do miejsc gdzie
    > można kupić dobre wentylatorki tego typu.
    Zamiast tego wyjącego stworka z skrawkiem aluminium - daj radiator o
    dużej powierzchni, np
    http://allegro.pl/zalman-nb47j-bezglosny-na-chipset-
    i-grafike-od-aab-i2343504509.html
    - lepiej i już na zawsze :)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2012-05-16 16:42:34
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-05-16 15:49, BartekK wrote:
    [.....]
    > Zamiast tego wyjącego stworka z skrawkiem aluminium - daj radiator o
    > dużej powierzchni, np
    Tak, to byłoby super tylko najpierw należy odkleić stary radiator, a to
    może być trudne ponieważ razem z radiatorem można by też przypadkiem
    odkleić chipa. :-) Wiem, bo sprawdzałem na Parhelii 128MB. :-) Dlatego
    też kombinuję z wentylatorami. :-(

  • 6. Data: 2012-05-16 17:00:46
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-05-16 16:42, JDX pisze:
> [...]
    > może być trudne ponieważ razem z radiatorem można by też przypadkiem
    > odkleić chipa. :-) Wiem, bo sprawdzałem na Parhelii 128MB. :-) Dlatego
    To może trzeba dać to do zrobienia komuś, kto się zna i umie odkleić?
    Zapłacisz raz kilka zł i już będziesz miał spokój do końca użytkowania.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2012-05-19 03:29:49
    Od: "Remek" <n...@g...com>

    Użytkownik "JDX" napisał:

    > po 2-3 miesiącach padają jak muchy

    Dziwne rzeczy piszesz. Jeden mógł być wadliwy, ale wszystkie? Najzwyklejszy
    coolerek za kilka zł wytrzyma kilka lat. Nie przesadzaj. Chyba, że chodzi Co
    o takie świecące g...

    Remek

  • 8. Data: 2012-05-19 13:31:30
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-05-19 03:29, Remek wrote:
    [.....]
    > Dziwne rzeczy piszesz. Jeden mógł być wadliwy, ale wszystkie? Najzwyklejszy
    > coolerek za kilka zł wytrzyma kilka lat. Nie przesadzaj. Chyba, że chodzi Co
    > o takie świecące g...
    Też mi się wydaje, że zwykły wentylatorek powinien wytrzymać kilka lat.
    Te oryginalne to wytrzymały nawet "grubych" kilka lat. Niestety, te
    których używam obecnie padają po *kilku miesiącach* i kilka dni temu
    wymieniłem już 4 sztukę. I nie jest to żaden świecący badziew, jest to
    po prostu zwykły badziew. :-D Poza tym "padają" to jest trochę
    nieprecyzyjne słowo ponieważ one nadal spełniają swoją funkcję, tzn.
    obracają się i odprowadzają ciepło z radiatora. Problem w tym, że wydają
    przy tym nieprzyjemne dla ucha dźwięki. :-D Nie wiem, może pozycja w
    której pracują ("do góry nogami", siła ciężkości ściąga "śmigło" z osi)
    im nie odpowiada?

  • 9. Data: 2012-05-20 12:07:12
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-05-19 13:31, JDX pisze:
> [...]
    > przy tym nieprzyjemne dla ucha dźwięki. :-D Nie wiem, może pozycja w
    > której pracują ("do góry nogami", siła ciężkości ściąga "śmigło" z osi)

    Nie, po prostu AAB to jest badziew okrutny, podobnie jak np
    http://allegro.pl/aab-super-silent-fan-4-cichy-wenty
    lator-17-9db-i2335390945.html
    - mój kontrahent uparcie je pchał do sprzętu (chodzącego 24h/7), i
    uparcie wymieniał co parę miesięcy... Potem przerobiliśmy wszystkie
    qoltec, revoltec, spire, primecooler itd - wszystko to jest szajs,
    różnią się tylko naklejkami, a mechanicznie są to odpady chińskiej myśli
    technicznej "jak zrobić coś co się kręci", bez wnikania w wyważenie,
    smarowanie itd.
    Tam gdzie wstawiłem z własnej inicjatywy i kieszeni Sunon (który
    uchodził kiedyś raczej za tandetę) albo Papst - chodzą po kilka lat i
    nic nie wskazuje żeby chciały choćby zacząć "warczeć" i wibrować...

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 10. Data: 2012-05-20 14:01:50
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 2012-05-20 12:07, BartekK wrote:
    [.....]
> [...]
    lator-17-9db-i2335390945.html
    > - mój kontrahent uparcie je pchał do sprzętu (chodzącego 24h/7), i
    Potwierdzam. Kiedyś również użyłem dokładnie tego modelu i wytrzymał mi
    mniej niż 3 miesiące.