  • 1. Data: 2011-03-07 11:02:20
    Temat: Generator kwarcowy
    Od: "VSS" <v...@o...pl>

    Witam !

    Jest taki generator:

    http://vss.pl//img/generator.jpg

    Zamawiam do niego kwarce w Omig'u. Jednym z paratemtrów przy zamówieniu jest
    : "Układ pracy z pojemnością (pF) lub szeregowy:" Nalezy podać pojemnośc
    przy kwarcu. Na w/w schemacie nie ma takiego kondensatora - no chyba, że
    chodzi o C365 co ma 10pF. Pod taki kondensator chcę zamówiec kwarce, czy
    dobrze ?

    --
    VSS

  • 2. Data: 2011-03-07 11:15:17
    Temat: Re: Generator kwarcowy
    Od: Piotr Gałka <p...@C...pl>

    Użytkownik "VSS" <v...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > pojemnośc przy kwarcu. Na w/w schemacie nie ma takiego kondensatora - no
    > chyba, że chodzi o C365 co ma 10pF. Pod taki kondensator chcę zamówiec

    To (na 99% bo na kwarcach się nie znam) chodzi o pojemność całego układu
    widzianą z zacisków kwarca.
    Po prostu kwarc robią tak, aby po podłączeniu takiej pojemności (równolegle
    do niego) rezonans był zgodnie z wymaganą f.
    Przy innej pojemności częstotliwość będzie trochę inna.

    Przykład. Do scalaka zegarkowego wymagającego kwarca na 6pF daliśmy
    najbardziej typowy (na 12, czy 12,5pF). Aby chodził dokładnie trzeba było
    dołożyć kondensatorów (np. dwa po 12pF z każdej strony, co razem daje drugie
    6pF do tych 6pF scalaka). Tyle, że to było zbyt duże obciążenie generatora
    zasilanego 200nA no i trzeba było zamówić kwarce na 6pF.
    P.G.