  • 1. Data: 2013-05-13 21:00:39
    Temat: Generator kwarcowy
    Od: Leming Show <l...@g...com>

    Tu jest kawalek schematu ocxo, wartosci elementow nieistotne. Czy
    zdublowanie kwarcow jak na dolnej czesci schematu zmniejszy efekt
    zuzycia rezonatorow i zmniejszy zmiane czestotliwosci w czasie? Czy
    zwiekszenie ilosci rezonatorow ma jakis sens? A moze to kompletny
    babol i bedzie problem ze wzbudzeniem?
    http://img339.imageshack.us/img339/2282/testxtal.jpg

    Nigdzie nie znalazlem wykresow jak zmienia sie czestotliwosc
    rezonatora w czasie, wszedzie sa wykresy wzgledem temperatury, czy
    ktos posiada takie informacje?

  • 2. Data: 2013-05-14 00:17:16
    Temat: Re: Generator kwarcowy
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 13 May 2013 12:00:39 -0700 (PDT), Leming Show napisał(a):
    > Tu jest kawalek schematu ocxo, wartosci elementow nieistotne. Czy
    > zdublowanie kwarcow jak na dolnej czesci schematu zmniejszy efekt
    > zuzycia rezonatorow i zmniejszy zmiane czestotliwosci w czasie?

    Watpie.

    > Czy
    > zwiekszenie ilosci rezonatorow ma jakis sens? A moze to kompletny
    > babol i bedzie problem ze wzbudzeniem?
    > http://img339.imageshack.us/img339/2282/testxtal.jpg

    Ta sa dwa takie same ? Nie ma tam jakis elementow do przelaczania ?
    To w ogole generator ? Pierwszy raz cos takiego widze.

    To by trzeba w jakis symulator wrzucic, ale z polaczenia dwoch takich
    samych ukladow rezonansowych moze wyjsc filtr pasmowy.
    Ale pasmowy w generatorze ? Liniowosc chcieli poprawic, czy szeroki
    zakres przestrajania ?

    http://www.google.com/patents/US7180382
    a w odnosnikach jeszcze wiecej patentow,

    > Nigdzie nie znalazlem wykresow jak zmienia sie czestotliwosc
    > rezonatora w czasie, wszedzie sa wykresy wzgledem temperatury, czy
    > ktos posiada takie informacje?

    Moj w zegarku sie nie starzeje :-)

    J.

  • 3. Data: 2013-05-14 01:26:52
    Od: Leming Show <l...@g...com>

    > Ta sa dwa takie same ? Nie ma tam jakis elementow do przelaczania ?

    Dwa kwarce takie same, tranzystor od generatora nie jest zaznaczony na
    rysunku a ten co jest to tylko posredniczy i daje sygnal do hc00.

    > To w ogole generator ? Pierwszy raz cos takiego widze.

    Bo to 1/4 calego ocxo, uproszczony schemat jest tu:
    http://www.hqew.net/files/Images/Article/Circuit_Dia
    gram/colpitts-quartz-crystal-oscillator-circuit-300x
    201.gif

> [...]
    > samych ukladow rezonansowych moze wyjsc filtr pasmowy.
    > Ale pasmowy w generatorze ? Liniowosc chcieli poprawic, czy szeroki

    W oryginale jest jeden kwarc, a ja pytam czy cos da jak wstawie dwa?.
    Zakres przestrajania dla rezonatora 10MHz jest +-20Hz.

    > Moj w zegarku sie nie starzeje :-)

    Nie ma takich co sie nie starzeja:)

  • 4. Data: 2013-05-15 07:40:48
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 13.05.2013 21:00, Leming Show pisze:
> [...]
    >
    > Nigdzie nie znalazlem wykresow jak zmienia sie czestotliwosc
    > rezonatora w czasie, wszedzie sa wykresy wzgledem temperatury, czy

    Te 2 kwarce na dole to bardziej na filtr wyglądają. Spotkałem
    się z tym, ze wspominają o starzeniu kwarcu, ale konkretnych wykresów
    nie widziałem. Raczej jest to proces nieprzewidywalny, wiadomo, że dla
    kwarców wyższej jakości te zmiany są mniejsze.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 5. Data: 2013-05-15 07:56:22
    Od: Paweł Hadam <h...@g...invalid>

    W dniu 2013-05-14 01:26, Leming Show pisze:

> [...]
    >
    > W oryginale jest jeden kwarc, a ja pytam czy cos da jak wstawie dwa?.
    > Zakres przestrajania dla rezonatora 10MHz jest +-20Hz.

    Do tej pory spotykałem się tylko z równoległym połączeniem jednakowych
    kwarców. Spada wtedy dobroć takiego "obwodu" i można uzyskać większy
    zakres przestrajania niż dla pojedynczego. Może to cudo działa tak samo?

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2013-05-15 10:08:17
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 13.05.2013 21:00, Leming Show pisze:

    > Nigdzie nie znalazlem wykresow jak zmienia sie czestotliwosc
    > rezonatora w czasie, wszedzie sa wykresy wzgledem temperatury, czy
    > ktos posiada takie informacje?

    http://www.leapsecond.com/pdf/an200-2.pdf
    Strona 11.

    Jakub Rakus

  • 7. Data: 2013-05-15 10:13:05
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-05-15 07:40, Cezary Grądys pisze:

> [...]
    > nie widziałem. Raczej jest to proces nieprzewidywalny, wiadomo, że dla
    > kwarców wyższej jakości te zmiany są mniejsze.

    A ja slyszalem o postarzaniu kwarcow nawet uczono mnie o tym, w
    przypadku kjwarcu jest to proces porzadany a dlaczego to juz prosze
    sobie znalezc w googlach.

  • 8. Data: 2013-05-15 11:30:43
    Od: Leming Show <l...@g...com>

    > http://www.leapsecond.com/pdf/an200-2.pdf
    > Strona 11.

    W archiwum grupy ktos napisal ze kwarce lezakuja 2 lata (omig,
    unitra?) Z tego co wyczytalem wczesniej, podgrzanie rezonatora
    zmniejsza jego czestotliwosc, dalsze zwiekszenie temperatury w pewnym
    momencie powoduje zwiekszenie czestotliwosci i to jest optymalny punkt
    pracy. Rys. 24 str 18. Po miesiacu pracy:) korekta czestotliwosci i to
    chyba wszystko co da sie wycisnac z rezonatora. Jeszcze poczytam o
    cieciu AT i SC, o ile te drugie sa do kupienia.

    >Do tej pory spotykałem się tylko z równoległym połączeniem jednakowych
    >kwarców. Spada wtedy dobroć takiego "obwodu" i można uzyskać większy
    >zakres przestrajania niż dla pojedynczego. Może to cudo działa tak samo?

    W oryginale jest to co na gorze rysunku:
    http://img339.imageshack.us/img339/2282/testxtal.jpg
    Te 2 kwarce na dole to moje pytanie, kombinacje chyba sobie odpuszcze.
    Dopadlem jeszcze jakas ksiazke w internecie unitry o rezonatorach,
    ale tam wszystkie rozwiazania ukladowe sa na jedno kopyto.

  • 9. Data: 2013-05-15 16:23:15
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Można powiedzieć, że kwarc jest szeregowym obwodem LC. Kilka w filtrze, daje
    nam kształtowanie charakterystyki. Dwa w generatorze? wzbudzi się na jednym
    albo na drugim.
    10MHz kwarc da się przestroić w szerszym zakresie niż 20Hz.
    Nie rozumiem, tej idei dwóch rezonatorów w generatorze.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2013-05-15 17:02:49
    Od: Leming Show <l...@g...com>

    > 10MHz kwarc da się przestroić w szerszym zakresie niż 20Hz.
    > Nie rozumiem, tej idei dwóch rezonatorów w generatorze.

    Zgadza sie. W tym ukladzie jest +-20Hz. w innych +-100Hz na 10MHz. W
    tcxo i ocxo daja raczej waski zakres przestrajania lub likwiduja go
    calkowicie.