  • 1. Data: 2009-03-27 17:24:54
    Temat: Głębia ostrości z telekonwerterem
    Od: "PK" <p...@e...pl>

    Załóżmy, że głębia ostrości dla obiektywu 50 mm przy odległości 3m i
    przysłonie F1,8 wynosi 10 cm.
    Po dołożeniu konwertera tele 2x między obiektyw a body ta głębia zmniejszy
    się czy pozostanie mniej więcej te same 10 cm?
    PK

  • 2. Data: 2009-03-27 17:30:17
    Temat: Re: Głębia ostrości z telekonwerterem
    Od: "Marcin [3M]" <m...@g...pl>

    Użytkownik "PK" <p...@e...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Po dołożeniu konwertera tele 2x między obiektyw a body ta głębia zmniejszy
    > się czy pozostanie mniej więcej te same 10 cm?
    Głębia ostrości jest funkcją:
    - ogniskowej
    - odległości płaszczyzny ostrości
    - wartości przysłony
    - dopuszczalnego prążka rozproszenia.

    jak wstawisz TC to zmienisz trzy z czterech parametrów...

  • 3. Data: 2009-03-27 17:39:20
    Od: "PK" <p...@e...pl>

    Jeśli wartośc przesłony pozostanie ta sama, odległośc od obiektu tez nie
    bedzie zmieniona to głębia bedzie mniejsza czy taka sama?
    Wystarczy mi odpowiedz typu - bedzie podobna lub zdecydowanie mniejsza.
    Dziekuje

  • 4. Data: 2009-03-27 18:02:41
    Od: "Zibi" <l...@i...pl>

    Użytkownik "PK" napisał w wiadomości:

    > Jeśli wartośc przesłony pozostanie ta sama, odległośc od obiektu tez nie
    > bedzie zmieniona to głębia bedzie mniejsza czy taka sama?
    > Wystarczy mi odpowiedz typu - bedzie podobna lub zdecydowanie mniejsza.

    A ogniskowa? Przecież zwiększy się dwa razy... Wystarczy podstawić do wzoru.

    -- Zibi

  • 5. Data: 2009-03-27 18:10:30
    Od: "PK" <p...@e...pl>

    Zacytuje z cytatu z watku "Co robi telekonwerter"

    Ok, zacytuję. ;)
    'W rzeczywistości ogniskowa się nie wydłuża, tylko telekonwerter
    zwiększa dwukrotnie średnicę pola obrazowego rzucanego na matrycę/kliszę
    przez obiektyw. Skutkuje to X^2-krotnym zmniejszeniem ilości światła
    padającego na tę samą powierzchnię (gdzie X - krotność konwertera), a to
    z kolei wymaga X^2-krotnie dłuższego czasu naświetlania (w tych samych
    warunkach oświetlenia). Ogniskowa ani przysłona jako takie się nie
    zmieniają, ale w języku potocznym zwykło się mówić właśnie o
    "wydłużeniu" ogniskowej i "przyciemnieniu" obiektywu podczas stosowania
    konwertera.'

    Wężykiem - "Ogniskowa ani przyslona jako takie sie nie zmieniaja."

    Pytanie zadalem bo chcialbym kupic taki TC do M42 ale przedtem chcialbym
    wiedziec na co moge liczyc. Nigdzie nie mam mozliwosci sprawdzic.
    Rozumiem ze jakby nie nazwac tego "zwiekszenia" ogniskowej to GO bedzie duzo
    mniejsza z TC?
    PK

  • 6. Data: 2009-03-27 18:29:42
    Od: "Pawel W." <p...@p...onet.pl>

    PK wrote:
> [...]
    > wiedziec na co moge liczyc. Nigdzie nie mam mozliwosci sprawdzic.
    > Rozumiem ze jakby nie nazwac tego "zwiekszenia" ogniskowej to GO bedzie

    Ale skala odwzorowania się zmieni, więc i GO się zmieni.

    Pozdrawiam,
    Paweł W.
    --
    Padł mi dysk i wszystkie moje sygnaturki poszły do cyfrowego raju :(((

  • 7. Data: 2009-03-27 19:27:04
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

> [...]
    > wiedziec na co moge liczyc. Nigdzie nie mam mozliwosci sprawdzic.
    > Rozumiem ze jakby nie nazwac tego "zwiekszenia" ogniskowej to GO bedzie

    Nie będzie. Decyduje skala odwzorowania. Powszechnie uważa się, że poza
    przysłoną na głebię ostrości ma wpływ odległość i ogniskowa. Tymczasem te
    dwa parametry (odległość i ogniskowa) wpływają na skalę odwzorowania. I
    dopiero ta decyduje o głębi ostrości. Więc jeśli założymy konwerter i
    oddalimy się tak, żeby obiekt zajmował taki sam procent kadru co bez
    konwertera i dodatkowo zachowamy tę samą przysłonę (efektywną -
    uwzględniającą spadek światła po założeniu konwertera), to GO będzie taka
    sama.
    Czyli - chcesz sfotografować ptaka i masz obiektyw 300 mm. Fotografujesz go
    z 10 metrów i zajmuje Ci powiedzmy 1/4 kadru. I teraz zakładasz konwerter
    x2. Masz ogniskową efektywną 600 mm. Teraz możesz zrobić podobne zdjęcie z
    20 m. Ponieważ skala odwzorowania jest ta sama - to masz taką sama GO
    (pomijam na razie wpływ przysłony). Ale - jeśli uda Ci się znowu podejść na
    10 m - to ptak zajmuje Ci teraz 1/2 kadru, ale GO jest mniejsza (bo jest
    wiekszą skala odwzorowania).
    Co do przysłony - w praktyce prawie zawsze brakuje światła, więc jeśli
    robisz bez konwertera - to pewnie i tak masz przysłonę otwartą (lub prawie
    otwartą - zależy jaki obiektyw). Jak założysz konwerter x2, to efektywna
    przysłona (nawet otwarta) jest już o dwie działki zamknięta (względem samego
    obiektywu bez konwertera). Czyli zyskujesz na GO. Oczywicie spada światło,
    więc albo podnosisz czułość, albo czekasz na słoneczny dzień :-).

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl

  • 8. Data: 2009-03-27 19:54:06
    Od: "PK" <p...@e...pl>

    Dziekuje!
    Znalazłem też cos takie
    http://foto.pszoniak.net/porady_foto/porady/o_obiekt
    ywach_1.htm
    Pkt 25. Jak telekonwerter wplywa na ekspozycje, glebie ostrosci i jakos
    obrazu?
    Obiektyw o ogniskowej f i przyslonie N z telekonwerterem o
    powiekszeniu K razy bedzie sie zachowywal jak obiektyw o ogniskowej
    K*f i przyslonie K*N. Odleglosc hiperfokalna bedzie K razy wieksza,
    glebia ostrosci bedzie K razy mniejsza.

  • 9. Data: 2009-03-27 20:07:11
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

> [...]
    > powiekszeniu K razy bedzie sie zachowywal jak obiektyw o ogniskowej
    > K*f i przyslonie K*N. Odleglosc hiperfokalna bedzie K razy wieksza,

    Prawda.

    > glebia ostrosci bedzie K razy mniejsza.

    Przy założeniu (którego nie podano), że fotografujemy z tej samej
    odległości. Wtedy prawda.
    Przy założeniu, że po założeniu konwertera możemy fotografować z tym samym
    powiekszeniem z K razy wiekszej odległości (a o to nam przede wszystkim
    chodzi) - nie prawda. Ponieważ odległość rośnie K razy - to rekompensuje
    spadek GO i GO się nie zmienia (ta sama skala odwzorowania).

    W ogóle nieporozumieniem jest podawanie GO jako funkcji ogniskowej
    zapominając o odległości. GO jest funkcją ogniskowej _i_ odległości (pomijam
    przysłonę). Tym samym - GO zależy od skali odwzorowania, a nie ogniskowej
    jako takiej.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl

  • 10. Data: 2009-03-27 21:50:14
    Od: "Stefan Nawrocki" <o...@3...com.pl>

    Nikon D80, Sigma 70-300/4-5,6 APO

    Przysłona 5,6, 135 mm:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/135.JPG

    Przysłona 5,6, 220 mm:
    http://www.3n.com.pl/Nikon/220.JPG

    Jak widać - głębia ostrości jest taka sama mimo zmiany ogniskowej.

    Pozdrawiam
    Stefan Nawrocki
    http://foto.3n.com.pl