  • 1. Data: 2012-06-25 11:56:33
    Temat: Gubione pakiety - zadanko [CROSSPOST]
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    Po wpięciu byłych klientów Astera do sieci UPC irytuje
    mnie jakość łącza
    (tym bardziej gdy UPC bombarduje reklamami "do 100Mbps!")
    bo po przejściu przez parę hopów UPC dokądkolwiek, normą
    jest 20% strat pakietów ICMP.

    Postanowiłem sobie rozwiązać następujące zadanko:

    Mamy do przesłania n pakietów TCP, z których każdy składa się z k
    pakietów IP (dla
    uproszczenia wszystkie są jednakowej wielkości).
    Częstość gubionych pakietów IP wynosi p.
    Jeśli zginie jeden pakiet IP, to trzeba wykonać retransmisję całego
    pakietu TCP.
    O ile razy wzrośnie objętość całej transmisji?

    Razem z moim rozwiązaniem znajduje się tutaj
    http://w3.askar.com.pl/PUBLIC/GubionePakiety.pdf

    Odp: 1/(1-p)^k

    1. Czy nie popełniam w tym rachunku jakiegoś błędu?
    2. Czy procent strat pakietów ICMP można uważać za miarę
    strat w pakietach IP?
    3. Jakiej wielkości są typowe pakiety TCP w przypadku
    transmitowania średniej strony WWW np. z grafiką
    lub flashem typu 100KB?
    4. Jakie są typowe pakiety w sesji terminalowej SSH?

    mjk

  • 2. Data: 2012-06-25 13:31:03
    Temat: Re: Gubione pakiety - zadanko [CROSSPOST]
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 25.06.2012 11:56, Slawek Kotynski wrote:
> [...]
    > (tym bardziej gdy UPC bombarduje reklamami "do 100Mbps!")
    > bo po przejściu przez parę hopów UPC dokądkolwiek, normą
    Straty pakietów ICMP echo nie są wyznacznikiem niczego poza wartością
    strat pakietów ICMP echo. Straty wszystkich pakietów wpływają oczywiście
    na straty ICMP echo ale to jest _implikacja_, a nie _równoważność_.

    > Postanowiłem sobie rozwiązać następujące zadanko:
    >
    > Mamy do przesłania n pakietów TCP, z których każdy składa się z k
    > pakietów IP (dla
    > uproszczenia wszystkie są jednakowej wielkości).
    TCP skaluje fragment size tak aby pasował do MTU, żeby nie spowalniać
    sprzętu sieciowego fragmentacją i nie generować niepotrzebnych retransmisji.

    Tak więc pomysł jest ok, ale został już rozwiązany.

    > 1. Czy nie popełniam w tym rachunku jakiegoś błędu?
    Na oko rachunki wyglądają ok.

    > 2. Czy procent strat pakietów ICMP można uważać za miarę
    > strat w pakietach IP?
    Nie.

    > 3. Jakiej wielkości są typowe pakiety TCP w przypadku
    > transmitowania średniej strony WWW
    Jak generowanej skryptem to często po kilkaset bajtów.

    > np. z grafiką
    > lub flashem typu 100KB?
    Zazwyczaj w rozmiarze MTU czyli ~1500.

    Tylko weź pod uwagę, że "z" jest tu nie na miejscu, bo każdy obiekt na
    stronie jest przesyłany jako osobny byt.

    > 4. Jakie są typowe pakiety w sesji terminalowej SSH?
    Jak pracujesz interaktywnie to koło 100B.

    Michoo

  • 3. Data: 2012-06-26 20:18:52
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Slawek Kotynski" napisał w wiadomości
> [...]
    >Częstość gubionych pakietów IP wynosi p.
    >O ile razy wzrośnie objętość całej transmisji?

    Nie tak znow duzo, zeby marnowac czas na liczenie :-)
    Problem jest inny - poki lacze jest bezbledne, to nawet powolne dziala
    w miare sprawnie ( ile oczywiscie nie uprzemy sie gigabajtow przez
    modem przepychac).
    Jak sie zgubi jeden pakiet, to zanim TCP sie zdecyduje na
    retransmisje, to mija pewien czas. I na ten czas transmisja zamiera,
    glos milknie, obraz staje, w quake giniesz i nie wiadomo dlaczego :-)

    >Razem z moim rozwiązaniem znajduje się tutaj
    >http://w3.askar.com.pl/PUBLIC/GubionePakiety.pdf
    >Odp: 1/(1-p)^k
    >1. Czy nie popełniam w tym rachunku jakiegoś błędu?

    Raczej w zalozeniach. Pakiety TCP, a w zasadzie IP rzadko sa
    rozkladane na mniejsze. Tylko w niektorych sieciach.
    Wiec raczej powinienes sie skupic na wplywie na retransmisje w TCP -
    jak zginie jeden pakiet, to trzeba go powtorzyc, ale powtorka tez moze
    zginac .. i potwierdzenie tez moze zginac, ale ping mierzy juz wynik w
    obie strony zbiorczo.

    Jak bardzo chcesz to policz jak wplynie na transmisje bitowa stopa
    bledow, np 1e-6, gdy sporo pakietow liczy 1500 bajtow.

    >2. Czy procent strat pakietów ICMP można uważać za miarę
    > strat w pakietach IP?

    Nie. Gdyby to byly kwestie zaklocen, to owszem, ale czesto jest to
    wycinka/priorytety na routerach, i wtedy moze byc roznie.
    No i dlugosc pakietow jest rozna - ping jest krotki, ale mozna
    wydluzyc.

    >3. Jakiej wielkości są typowe pakiety TCP w przypadku
    > transmitowania średniej strony WWW np. z grafiką
    > lub flashem typu 100KB?

    Jak w komputerach jest ethernet, to smiem twierdzic ze ~1500 bajtow
    tam gdzie jest wiecej do przeslania. Z tym ze obrazki i pliki moga
    miec rozna dlugosc i ostatni pakiet bedzie juz rozny. A jak dominuja
    male obrazki i krotkie pliki, to tych ostatnich pakietow jest sporo.

    >4. Jakie są typowe pakiety w sesji terminalowej SSH?

    No ba, naciskasz klawisz, to jest do przeslania naprawde 1 bajt. Po
    ubraniu we wszystkie naglowki robi sie kilkadziesiat.
    A odpowiedz .. zalezy jakie klawisze wczesniej naciskales, czy np
    "echo x" czy "cat kernel"

    J.

  • 4. Data: 2012-06-28 21:05:19
    Od: "Stokrotka" <o...@g...pl>

> [...]
    > pakietu TCP.
    > O ile razy wzrośnie objętość całej transmisji?

    Po co ci to, zwykłe programy do np. ściągania pliku biorą to pod uwagę.

  • 5. Data: 2012-06-29 11:31:36
    Od: miab <...@...c>

    W dniu 2012-06-28 21:05, Stokrotka pisze:

    > Po co ci to, zwykłe programy do np. ściągania pliku biorą to pod uwagę.

    A pobierający opłaty za GB transfer też?

    miab

  • 6. Data: 2012-07-04 19:20:22
    Od: Slawek Kotynski <s...@a...com.pl>

    W dniu 2012-06-26 20:18, J.F pisze:
    > Użytkownik "Slawek Kotynski" napisał w wiadomości
    > Postanowiłem sobie rozwiązać następujące zadanko:
    >
    > Nie tak znow duzo, zeby marnowac czas na liczenie :-)

    No właśnie wydaje mi się, że czasem ma znaczenie dużo większe, niż
    by się na pierwszy rzut oka zdawało.

    Michoo wcześniej napisał:
    "TCP skaluje fragment size tak aby pasował do MTU", ale możemy
    wziąć "IP" w cudzysłów, i jeśli problem dotyczy gubienia pakietów
    w warstwie fizycznej (jakieś optyczne ATM na przykład) to są one
    dzielone na dużo mniejsze kawałki, więc jeśli straty wynikają
    z przeciążenia fizycznego łącza, to moje widzenie problemu
    chyba ma sens, i chyba widać, że przy dociążeniu kanału
    problem narasta kaskadowo - gwałtowny wzrost prób retransmisji,
    dobija kanał dokumentnie ... mylę się?

> [...]
    > to mija pewien czas. I na ten czas transmisja zamiera, glos milknie,
    > obraz staje, w quake giniesz i nie wiadomo dlaczego :-)

    No ale to ma znaczenie tylko przy wymogach "czasu rzeczywistego".
    Przy dużych transferach raczej bez znaczenia.

    Sprawa mnie męczy, bo trudno ją gdzieś znaleźć dobrze rozpracowaną,
    a z doświadczenia wiem, że jeśli pojawiają na trasie straty ICMP
    typu 20% to czas przesyłania kilkunastu megabajtów może wzrosnąć
    dobre kilka razy. Może ktoś podać inną teorię?

    mjk

  • 7. Data: 2012-07-05 02:05:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 04 Jul 2012 19:20:22 +0200, Slawek Kotynski napisał(a):

> [...]
    > chyba ma sens, i chyba widać, że przy dociążeniu kanału
    > problem narasta kaskadowo - gwałtowny wzrost prób retransmisji,

    Mylisz sie. Jesli sie pakiet zgubil, to TCP przestaje transmitowac.
    Na chwile, ale jednak przestaje - musi chwile zaczekac bo pakiet moze
    jeszcze nadejdzie. Ten czas jest zreszta zmienny i dobierany do lacza.

    Przeciazony kanal niekoniecznie oznacza gubienie pakietow, moga one po
    prostu czekac na swoja kolej gdzies w buforze po drodze. TCP wtedy powinno
    zwolnic nadawanie, gdyz i potwierdzenia przychodza wolniej.
    Jesli czas opoznienia pakietow w kolejkach jest mniejszy niz czas timeoutu
    z poprzedniego akapitu, to efektywna predkosc jest jednak wieksza niz w
    kanale z bledami.
    Ale tu zaleznosci sa bardziej skomplikowane i to nie musi tak pieknie
    dzialac. No i jak w routerach zabraknie pamieci na kolejki pakietow, to
    zaczynaja one ginac, tak jak w kiepskim kanale - i niekoniecznie
    przeciazonym.

> [...]
    > typu 20% to czas przesyłania kilkunastu megabajtów może wzrosnąć
    > dobre kilka razy. Może ktoś podać inną teorię?

    To jest ta sama teoria - TCP jest tak pomyslane ze wysyla pakiety w miare
    na okraglo, bez przerw. Ale wystarczy jeden zgubiony pakiet, zeby trzeba
    bylo poczekac przez zalozony czas - a on jest z reguly dosc dlugi, i
    lacznosc na chwile przystaje.

    http://en.wikipedia.org/wiki/Transmission_Control_Pr
    otocol

    J.