  • 1. Data: 2011-05-21 15:00:17
    Temat: Gwiazda-trójkąt - zyżycie energii
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Czy jak mam silnik podłączony w gwiazdę to zużyje mniej prądu niż w układzie
    trójkąta.
    Chodzi o to co wykaże licznik.
    Pomijam, że będzie wolniej, dłużej itp.
    Silnik obciążony na tyle, że ma 80% obrotów.

    Ja myślałem, że mniej. Ale podobno tyle samo.
    Silnik napędza wentylator odpylania w stolarni. Jak nie potrzeba dużej mocy
    ssącej załączony jest w gwieździe.

    Robert

  • 2. Data: 2011-05-21 15:58:00
    Temat: Re: Gwiazda-trójkąt - zyżycie energii
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    No dobra, policzyłem obroty licznika energii.
    Tak w pamięci bo telefon ma tysiące bajerów a minutnika czy stopera akurat
    nie ma.

    No i wyszło, że około połowę mniej energii zużył na wolnym biegu w gwieździe
    niż trójkącie.

    Robert

  • 3. Data: 2011-05-21 20:17:56
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sat, 21 May 2011 16:00:17 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Pomijam, że będzie wolniej, dłużej itp. Silnik obciążony na tyle, że ma
    > 80% obrotów.
    To na pewno jest silnik indukcyjny?

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 4. Data: 2011-05-21 22:31:18
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    Użytkownik "Jaroslaw Berezowski

    > To na pewno jest silnik indukcyjny?

    Tak, indukcyjny. Napisałem 80% aby nie napisać, że bez obciążenia.
    Pewnie teraz okaże się, że indukcyjne nie mogą się kręcić wolniej.

    No to załóżmy, że bez obciążenia i z pełnym obciążeniem.

    Robert

  • 5. Data: 2011-05-21 22:43:07
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Sat, 21 May 2011 23:31:18 +0100, Robert Wańkowski napisał(a):

    > Użytkownik "Jaroslaw Berezowski

    > Tak, indukcyjny. Napisałem 80% aby nie napisać, że bez obciążenia.
    20% poślizgu przy obciążeniu nominalnym to jakaś strasznie wysoka liczba.

    > Pewnie teraz okaże się, że indukcyjne nie mogą się kręcić wolniej.
    >
    > No to załóżmy, że bez obciążenia i z pełnym obciążeniem.
    Jak silnik jest przewymiarowany to owszem, przełączenie w gwiazdę może
    zmniejszyć pobór mocy czynnej (spadek mocy strat w silniku). Ale o połowę
    to nierealna wartość.

    --
    Jaroslaw "jaros" Berezowski

  • 6. Data: 2011-05-22 08:03:40
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sat, 21 May 2011 16:58:00 +0100, Robert Wańkowski wrote:
    >No dobra, policzyłem obroty licznika energii.
    >No i wyszło, że około połowę mniej energii zużył na wolnym biegu w gwieździe
    >niż trójkącie.

    silnik ma mniejszy moment, wiec wentylator musi sie krecic wolniej,
    wiec potrzebuje mniej mocy na wale, wiec i na liczniku powinno sie
    odbic.

    Masz tam rozdzielone wloty na kilka urzadzen ?
    Ale mozesz sprobowac zatkac nieuzywane, i zobaczyc co wtedy wyjdzie.

    Ogolnie wentylator powinien wtedy mniejszy opor stawiac i nawet na
    trojkacie pobor mocy powinien byc mniejszy.
    Przynajmniej rzeczywistej - bo bierna chyba wzrosnie :-)

    J.

  • 7. Data: 2011-05-22 09:58:08
    Temat: Re: Gwiazda-trójkšt - zyżycie energii
    Od: Mirek <i...@z...adres>

    On 22.05.2011 10:03, J.F. wrote:

    > silnik ma mniejszy moment, wiec wentylator musi sie krecic wolniej,
    > wiec potrzebuje mniej mocy na wale, wiec i na liczniku powinno sie
    > odbic.

    Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
    znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.

    Wntylator jest upierdliwy dla silnika indukcyjnego - zobacz na
    charakterystyki.

    Oczywiście są silniki o specjalnie dobranej charakterystyce
    (moment=f(obroty)), ale one z definicji mają niższą sprawność -
    wentylator schłodzi ;)

    Mirek.

  • 8. Data: 2011-05-22 18:07:44
    Od: "4CX250" <t...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Mirek" <i...@z...adres> napisał w wiadomości
    > Z tym, że nie indukcyjny. Jak kręci się wolniej niż swoje obroty
    > znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.

    O czym ty piszesz? Przecież silnik dostosowany do pracy gwiazda/trójkąt
    gwizda na to serdecznie. Są nawet układy rozruchowe silników o ile są
    przeznaczone do takiej pracy - gwiazda/trójkąt w postaci od najprostrzych
    przełączników obrotowych czyli wyłączony/gwiazda/trójkąt.

    Marek

  • 9. Data: 2011-05-22 20:45:17
    Od: Tomasz Wójtowicz <S...@S...COM>

    W dniu 2011-05-22 20:07, 4CX250 pisze:
> [...]
    > przeznaczone do takiej pracy - gwiazda/trójkąt w postaci od
    > najprostrzych przełączników obrotowych czyli wyłączony/gwiazda/trójkąt.

    Ale rozruch gwiazda-trójkąt nie koniecznie jest regulacją ekonomiczną.
    Dlatego, że w silniku asynchronicznym klatkowym, przy stałym momencie
    hamującym, na gwieździe obroty są znacznie mniejsze niż na trójkącie. A
    mniejsze obroty, to większy poślizg czyli mniejsza sprawność. Żeby się
    potem nie okazało, że przez przełączenie z trójkąta na gwiazdę moc
    elektryczna silnika spadła 3 razy, ale moc mechaniczna spadła np. 10
    razy, przy czym reszta mocy poszła na grzanie i spaliła silnik.

    Dlatego to, że można przeprowadzić rozruch gwiazda-trójkąt, nie znaczy,
    że dany silnik może stale pracować na gwieździe.

    W przypadku wentylatorów to nie wiem, bo tam moment hamujący jest
    funkcją prędkości obrotowej, ale przy obciążeniach z grubsza stałych,
    np. dźwignice, to już widać wyraźnie.

  • 10. Data: 2011-05-23 10:04:51
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    > znamionowe to tak, jakbyś miał transformator na zwarciu.
    > Wntylator jest upierdliwy dla silnika indukcyjnego - zobacz na

    Moze i jest, ale w wiekszosci wentylatorow jest wlasnie taki
    silnik.

    > Oczywiście są silniki o specjalnie dobranej charakterystyce

    W szczegolnosci te male biurowo-domowe - o kilku regulowanych
    predkosciach.

    J.