  • 1. Data: 2022-10-15 14:00:17
    Temat: Gwint we wannie
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    Czołem,

    istnieje potrzeba przymocowania do *żeliwnej* wanny uchwytu dla osoby o
    ograniczonych możliwościach poruszania się. Najwygodniej byłoby mi
    wykonać otwory i nagwintować je, M8 lub M10. Da się to zrobić ? Niby
    żeliwo obrabia się w miarę normalnie, ale czy mogę liczyć na sensowną
    grubość ścianki i to że gwint wytrzyma ? Ostatecznie mogę dać nakrętkę z
    tyłu, ale to oznacza demolkę obudowy.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 2. Data: 2022-10-15 14:24:26
    Temat: Re: Gwint we wannie
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2022-10-15 o 14:00, PeJot pisze:
> [...]
    > żeliwo obrabia się w miarę normalnie, ale czy mogę liczyć na sensowną
    > grubość ścianki i to że gwint wytrzyma ? Ostatecznie mogę dać nakrętkę z

    Użyj nitonakrętek i obejdzie się bez demolki.
    https://bejmet-nierdzewne.pl/de_DE/p/Nitonakretka-al
    uminiowa-kolnierz-plaski-M5/1912

    WM

  • 3. Data: 2022-10-15 15:07:26
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 15.10.2022 o 14:24, WM pisze:

    > Użyj nitonakrętek i obejdzie się bez demolki.
    > https://bejmet-nierdzewne.pl/de_DE/p/Nitonakretka-al
    uminiowa-kolnierz-plaski-M5/1912

    Jakoś nie mam zaufania do tego wynalazku, już wolę demolkę i nakrętki z
    tyłu.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 4. Data: 2022-10-15 21:42:13
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2022-10-15 o 15:07, PeJot pisze:

    uminiowa-kolnierz-plaski-M5/1912

    > Jakoś nie mam zaufania do tego wynalazku, już wolę demolkę i nakrętki z
    > tyłu.

    Zablokować możesz i bez nakrętki z tyłu.
    Nacięcie na śrubie (takie widełki) i blaszka
    wahliwa w tym nacięciu. Daje się dociągnąć nakrętką z przodu.
    Chyba nawet takie śrubki sprzedają z takim zamkiem.

  • 5. Data: 2022-10-16 02:55:35
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-15, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    > Czołem,
    >
    > istnieje potrzeba przymocowania do *żeliwnej* wanny uchwytu dla osoby o

    Taka prosty c-uchwyt montowany wewnątrz lub na górnej krawędzi?

> [...]
    > żeliwo obrabia się w miarę normalnie, ale czy mogę liczyć na sensowną
    > grubość ścianki i to że gwint wytrzyma ? Ostatecznie mogę dać nakrętkę z

    Ile to to może mieć grubości ścianki? Pewnie nie więcej niż 5mm. Na
    tym będzie się pewnie cyklicznie opierać pewnie XY kg. Nawet jeśli utrzyma,
    zaczną się robić luzy, dostanie woda, zacznie rdzewieć... Ja bym
    demolował obudowę.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2022-10-16 09:21:17
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Taka prosty c-uchwyt montowany wewnątrz lub na górnej krawędzi?

    Dokładnie: uchwyt na górnej krawędzi. Z tym że:
    - jeden koniec będzie przykręcony do ściany do której jest dosunięta
    wanna, a ściana składa się w jakichś 107% z piasku
    - drugi koniec, no właśnie pasowało by mi przykręcić do żeliwa.

    > Ile to to może mieć grubości ścianki? Pewnie nie więcej niż 5mm. Na
    > tym będzie się pewnie cyklicznie opierać pewnie XY kg. Nawet jeśli utrzyma,
    > zaczną się robić luzy, dostanie woda, zacznie rdzewieć...

    To raczej nie jest problem, kwestia uszczelnienia i ew. dokręcania. Z
    resztą w tym miejscu, na górnej krawędzi wanny wody raczej nie ma.

    > Ja bym
    > demolował obudowę.

    Czyli w żeliwie otwór na wylot i nakrętka z tyłu ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 7. Data: 2022-10-16 14:58:56
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > żeliwo obrabia się w miarę normalnie, ale czy mogę liczyć na sensowną
    > grubość ścianki i to że gwint wytrzyma ? Ostatecznie mogę dać nakrętkę z

    Można kupić gotowe poręcze, także zdejmowalne.
    Nie są zbyt drogie, tu masz dwa rodzaje mocowania.

    https://www.astoreo.pl/uchwyt-azienkowy-1391.html?ar
    tnr=14151&sizenr=14222&gclid=EAIaIQobChMInJTr1eTk-gI
    VHBd7Ch2iJwg5EAQYAyABEgI-d_D_BwE

    https://tanisklepmedyczny.pl/pl/p/Uchwyt-do-wanny-po
    recz-ulatwiajaca-wyjscie-z-wanny-Ivy-Vermeiren/941?g
    clid=EAIaIQobChMInJTr1eTk-gIVHBd7Ch2iJwg5EAQYAiABEgI
    TbPD_BwE

    WM

  • 8. Data: 2022-10-16 15:13:09
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 16 Oct 2022 09:21:17 +0200, PeJot napisał(a):

> [...]
    > resztą w tym miejscu, na górnej krawędzi wanny wody raczej nie ma.

    > Czyli w żeliwie otwór na wylot i nakrętka z tyłu ?

    Z obu stron solidne podkładki, a od strony "wodnej" dodatkowa miękka guma
    lub silikon, aby dokładnie uszczelnić.
    Otwór pasowny, aby uniemożliwić póżniejsze wyrobienie luzów. Dobrze byłoby,
    gdyby udało się założyć śrubę cylindryczną.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 9. Data: 2022-10-16 15:21:57
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 16.10.2022 o 15:13, Adam pisze:

> [...]
    > Otwór pasowny, aby uniemożliwić póżniejsze wyrobienie luzów. Dobrze byłoby,
    > gdyby udało się założyć śrubę cylindryczną.

    Nie wiem ile grubości żeliwa jest w tym miejscu. Dowiem się jak wykonam
    pierwszy otwór, na początek wiertłem 8. Jeżeli żeliwa będzie powyżej 5
    mm, mogę nagwintować M10 i przy 2 śrubach powinno wystarczyć. Jeżeli
    żeliwa będzie mniej, czeka mnie demolowanie obudowy wanny i nakrętki z
    tyłu. Zrobić się da, ale łatwiejsze wydaje się gwintowanie.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 10. Data: 2022-10-16 15:32:18
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 16.10.2022 o 14:58, WM pisze:

> [...]
    recz-ulatwiajaca-wyjscie-z-wanny-Ivy-Vermeiren/941?g
    clid=EAIaIQobChMInJTr1eTk-gIVHBd7Ch2iJwg5EAQYAiABEgI

    Na razie kombinuję samemu, mam z czego i czym. Aczkolwiek dzięki za
    wsparcie w temacie.

    Poszukuję jeszcze deski WC ale heavy duty. Deski *wypinane* totalnie nie
    sprawdzają się.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza