  • 1. Data: 2024-05-05 08:30:29
    Temat: Komin do wiaty
    Od: PD <p...@g...pl>

    Cześć,

    Jest sobie wiata drewniana zadaszona, chcemy w niej wędzić robić grilla.
    W żadnym razie nie ma to być odpierdolony "domek". Wędzenie metodą na
    beczkę, tylko bez beczki - wymurowany sześciobok otwary od góry - tam
    spieprza dym całym przekrojem. Chcemy grillować, zakładamy na sześciobok
    palenisko i grillujemy.

    Czyli potrzeba okapu podłączonego do komina. Samo w sobie nie jest to
    wyzwaniem. Dziura w dachu, rura izolowana (bo to drewno) puszczona przez
    przejście dachowe, okap wyspawam sam.

    Ale żeby nie było to ot tak, musi być jakieś wyzwanie. Fajnie by było,
    gdyby ten okap można było podnosić/opuszczać. Szukałem jakiegoś gotowca.
    Są rury teleskopowe, ale one służą do ustawiania wysokości komina na
    żądaną wysokość. Czyli ustawiasz raz, "betonujesz" i masz - nie do
    ciągłego wysuwania/wsuwania. To odpada.
    Elastyczne przewody. Tu mam mieszane uczucia. Tu też chyba chodzi o to
    by zamontować raz i później nie ruszać.
    To tyle co znalazłem z ewentualnych gotowców. Może coś jest jeszcze, ale
    nie umiem szukać?

    No i opcja, gdyby nic gotowego się nie znalazło, czyli mniejsza rura
    wchodzi w większą rurę od dołu, cała konstrukcja pionowa - miało by to sens?

    PD

  • 2. Data: 2024-05-05 08:58:16
    Temat: Re: Komin do wiaty
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.05.2024 o 08:30, PD pisze:
    > mniejsza rura wchodzi w większą rurę od dołu,

    Chyba tak, spełnia wszystkie założenia. Ale na tyle długa, aby zawsze
    kończyła się nad dachem.
    https://prnt.sc/rgHJBdagnyM9

    Robert

  • 3. Data: 2024-05-05 09:20:18
    Od: PD <p...@g...pl>

    > Chyba tak, spełnia wszystkie założenia. Ale na tyle długa, aby zawsze
    > kończyła się nad dachem.
    > https://prnt.sc/rgHJBdagnyM9

    A dlaczego ona ma się kończyć nad dachem? Ja kombinowałem, żeby ta
    zewnętrzna rura zaczynała się gdzieś 1m pod dachem i na tej wysokości
    wchodziła by w nią rura wewnętrzna. Głównie chodziło mi o to, że
    okoliczności przyrody to konstrukcja drewniana, więc ta zewnętrzna rura,
    która oddaje ciepło, miała by być porządna izolowana i miała by
    realizować przejście przez dach, a więc nieruchoma. Oczywiście w tej
    konfiguracji, też można zrobić, żeby wewnętrzna zawsze kończyła się nad
    dachem, tylko nie rozumiem dlaczego?

    PD

  • 4. Data: 2024-05-05 11:01:07
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.05.2024 o 09:20, PD pisze:

> [...]
    > realizować przejście przez dach, a więc nieruchoma. Oczywiście w tej
    > konfiguracji, też można zrobić, żeby wewnętrzna zawsze kończyła się nad

    Wydaje mi się prostszym rozwiązaniem jeżeli chodzi o uszczelnienie
    dach-rura zew.
    Uszczelnienie rura wew-zew wełną mineralną. Rura zew. zamknięta po obu
    końcach pierścieniami.

    https://prnt.sc/sliAsUV7JU3z

    Robert

  • 5. Data: 2024-05-05 15:35:46
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2024-05-05, Robert Wańkowski <r...@w...pl> wrote:

> [...]
    > dach-rura zew.
    > Uszczelnienie rura wew-zew wełną mineralną. Rura zew. zamknięta po obu

    Ale co to przeszkadza dłuższej rurze przelatującej przez dach?
    Tylko jeszcze jakąś "czapeczkę" na samej górze co by nie napadało.

    A nie lepiej bez izolacji wełną? Rura zewnętrzna odpowiednio większej
    średnicy. Mniejsza przelotowa mocowana tylko punktowo, jakieś 4
    pręty/śruby poniżej lub powyżej dachu. Tam powinień iść ciąg pomiędzy
    rurami i chłodzić zewnętrzną.

    --
    Marcin

  • 6. Data: 2024-05-05 15:46:17
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    > Ale co to przeszkadza dłuższej rurze przelatującej przez dach?
    > Tylko jeszcze jakąś "czapeczkę" na samej górze co by nie napadało.

    Jak okap będzie w pozycji do góry, to czapeczka zbyytnio nie ochroni, bo
    też będzie dalej od rury przelotowej.

> [...]
    > średnicy. Mniejsza przelotowa mocowana tylko punktowo, jakieś 4
    > pręty/śruby poniżej lub powyżej dachu. Tam powinień iść ciąg pomiędzy

    Możliwe, najprostsze rozwiązania są najlepsze. Praktyka zweryfikuje.
    Mój wydawał się taki szczelniejszy. :)

    Robert

  • 7. Data: 2024-05-05 19:21:47
    Od: PD <p...@g...pl>

    > Jak okap będzie w pozycji do góry, to czapeczka zbyytnio nie ochroni, bo
    > też będzie dalej od rury przelotowej.

    > Możliwe, najprostsze rozwiązania są najlepsze. Praktyka zweryfikuje.
    > Mój wydawał się taki szczelniejszy. :)

    Ja się już trochę w tym gubię. Postanowiłem namalować :)
    https://prnt.sc/k5ToV40uRzky

    Na zielono moja koncepcja, na żółto Roberta. Czerwona to rura
    zewnętrzna. Ona jest dwuścienna z izolacją - więc można jeszcze
    dodatkowo ją izolować wełną przy przejściu i pewnie tak zrobię, ale ta
    izolacja krytyczna już nie jest.

    PD

  • 8. Data: 2024-05-05 20:27:37
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.05.2024 o 19:21, PD pisze:

> [...]
    > zewnętrzna. Ona jest dwuścienna z izolacją - więc można jeszcze
    > dodatkowo ją izolować wełną przy przejściu i pewnie tak zrobię, ale ta

    Ale ta czerwona od wewnątrz będzie oblepiona sadzą. Nie uniemożliwi to
    podnoszenia? Będzie się sypać podczas podnoszenia.

    Robert

  • 9. Data: 2024-05-05 21:12:55
    Od: PD <p...@g...pl>

    > Ale ta czerwona od wewnątrz będzie oblepiona sadzą. Nie uniemożliwi to
    > podnoszenia? Będzie się sypać podczas podnoszenia.

    Słusznie, o tym nie pomyślałem. Ale tak myślę, że jak oblepiona sadzą to
    trzeba wyczyścić, kwestia czy sadza będzie tylko powyżej min
    podniesienia wewnętrznej rury, czy może jakoś "spływa" i będzie pomiędzy
    - poniżej min wysuwu. Bo jak spływa, to żeby przeczyścić trzeba móc
    wysunąć całkiem rurę z rury. Czyli jeśli wewnętrzna ma mieć koniec
    zawsze ponad dachem to trochę sprawę komplikuje - trzeba w konstrukcji
    proces czyszczenia uwzględnić, żeby było w miarę łatwo, a nie że
    wszystko rozbierać. W sumie, jak by zbudować po mojemu - problem
    dokładnie ten sam.
    PD

  • 10. Data: 2024-05-05 23:05:03
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 05.05.2024 o 21:12, PD pisze:

> [...]
    > proces czyszczenia uwzględnić, żeby było w miarę łatwo, a nie że
    > wszystko rozbierać. W sumie, jak by zbudować po mojemu - problem

    No jak problem? W mojej wersji możesz wewnętrzną całą wysunąć i czyścić
    poziomo, lub standardowo szczotą od góry, lub wyciorem od dołu.

    Robert