  • 1. Data: 2015-02-10 19:33:11
    Temat: Higrometry, jak to jest z dokładnością?
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    Mam jakiś "cywilny" higrometr z termometrem,
    najtańszy nie był, kosztował około 50 zeta.
    Pożyczyłem z roboty inną sztukę, niby kalibrowany
    (ale patrzę w sklepach, że kosztuje też około 50 PLN).
    Wskazania temperatury są takie same (do 0,1 st.),
    natomiast wilgotność na jednym jest 42% a na drugim 49%.
    Czy któryś z nich może być uznany za wiarygodny?
    Czy te przetworniki tak już mają, że pokazują byle co,
    czy da się kupić coś wiarygodnego?

    L.

  • 2. Data: 2015-02-11 08:09:40
    Temat: Re: Higrometry, jak to jest z dokładnością?
    Od: "paskuda03" <p...@b...invalid.org>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
[...]

    Niedrogie sensorki rezystancyjne dwukońcówkowe mają
    niewielką dokładność około +- 4,5 % mierzonej wartości .
    Np. model HR202
    www.microelectronicos.com/datasheets/HR202.pdf
    Do celów pomiarowych służą skalibrowane drogie zabawki
    http://www.mera-sp.pl/produkt/22078-higrometr-testo-
    608-h2.html
    A prosty mierniczek służy do określenia kierunku zmian
    mierzonej wielkości :-)

    --
    Paskuda03

  • 3. Data: 2015-02-11 08:33:51
    Od: "paskuda03" <p...@b...invalid.org>

    Użytkownik "paskuda03" <p...@b...invalid.org> napisał w wiadomości

> [...]
    > http://www.mera-sp.pl/produkt/22078-higrometr-testo-
    608-h2.html
    > A prosty mierniczek służy do określenia kierunku zmian

    Zdjęcie przedstawia budowę wewnętrzną popularnego
    na allegro termometru - higrometru - mierniczka tablicowego.
    https://www.anonimg.com/img/0cd62e99272d505660bbbe9c
    6a22cd73.jpg
    Jak widać do pomiaru temperatury i wilgotności służą
    dwukońcówkowe rezystancyjne czujniczki.

    --
    Paskuda03

  • 4. Data: 2015-02-11 08:50:02
    Od: Lisciasty <l...@p...pl>

    W dniu środa, 11 lutego 2015 08:09:44 UTC+1 użytkownik paskuda03 napisał:
    > A prosty mierniczek służy do określenia kierunku zmian
    > mierzonej wielkości :-)

    Czyli żeby wiedzieć dokładnie ile się ma w chałupie,
    trzeba wyskoczyć z 4,5 stówki? Kurde i to w XXI wieku...
    Może popatrzę na dokładność analogowych higrometrów,
    typu "koński włos", pewnie się okaże że są
    dokładniejsze niż te rezystancyjne badziewiaki ;)

    L.

  • 5. Data: 2015-02-11 08:59:17
    Od: "paskuda03" <p...@b...invalid.org>

    Użytkownik "Lisciasty" <l...@p...pl> napisał w wiadomości
    ps.com...
> [...]

    Może popatrzę na dokładność analogowych higrometrów,
    typu "koński włos", pewnie się okaże że są
    dokładniejsze niż te rezystancyjne badziewiaki ;)

    Takie czasy - tanio i dużo, ale byle jak :
    https://www.anonimg.com/img/fd1fdf442c699da9da5da6b4
    e8b3a5ab.jpg

    --
    Paskuda03

  • 6. Data: 2015-02-11 11:15:06
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Lisciasty,

    Wednesday, February 11, 2015, 8:50:02 AM, you wrote:

> [...]
    > Może popatrzę na dokładność analogowych higrometrów,
    > typu "koński włos", pewnie się okaże że są
    > dokładniejsze niż te rezystancyjne badziewiaki ;)

    Koński włos nie ma żadnej dokładności bez kalibracji. Skalibrowany
    czujnik rezystancyjny będzie miał dobrą dokładność. Jak sobie
    skalibrujesz, tak sobie zmierzysz.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 7. Data: 2015-02-11 15:18:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "paskuda03" napisał w wiadomości
> [...]
    >Może popatrzę na dokładność analogowych higrometrów,
    >typu "koński włos", pewnie się okaże że są
    >dokładniejsze niż te rezystancyjne badziewiaki ;)

    Zawsze mozesz pomyslec jak do wlosa dorobic beztarciowy enkoder :-)

    Obawiam sie, ze jest podobnie dokladny.

    >Takie czasy - tanio i dużo, ale byle jak :
    >https://www.anonimg.com/img/fd1fdf442c699da9da5da6b
    4e8b3a5ab.jpg

    Akurat chyba nie - po prostu wilgotnosc to ciezka rzecz do dokladnego
    pomiaru - albo masz duzy, kosztowny i uciazliwymiernik, albo
    korzystasz z uproszczonego, tani, ale mierzy byle jak. Tak jak konski
    wlos.

    Dokladny pomiar wilgotnosci jest wzglednie prosty -
    a) psychrometr Augusta/Assmanna - dwa termometry, jeden otoczony
    wilgotna tkanina, parujaca woda obniza temperature, wilgotnosc oblicza
    sie z tablic.
    Wzglednie prosty do zrobienia elektronicznego ... tylko ktos musi
    wody destylowanej dolewac.

    http://www.label.pl/po/rek754.html

    b) Alluarda - maly metalowy zbiorniczek jest napelniony eterem.
    Przepuszczamy przez eter powietrze, przyspieszajac parowanie, ktore
    oziebia zborniczek i mierzymy temperature gdy na zbiorniczku skropli
    sie rosa.
    Eter nie jest tu obowiazkowy - dowolna metoda chlodzenia sie
    sprawdzi.
    Ogniwo Peltiera, kamerka albo inny czujnik zamglenia, zrobione.
    Tylko te cholerne Peltiery grzeja blisko miejsca gdzie chlodza :-)

    krzysztofrebilas.republika.pl/Gotowe/cw-22.pdf
    http://galaxy.uci.agh.edu.pl/~katmod/lab/BA.htm

    Mozesz tez poszukac innych czujnikow/metod

    http://www.st.com/web/en/catalog/sense_power/FM89/SC
    1718

    http://en.wikipedia.org/wiki/Hygrometer

    J.

  • 8. Data: 2015-02-11 15:53:51
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-02-10 o 19:33, Lisciasty pisze:
> [...]
    > Wskazania temperatury są takie same (do 0,1 st.),
    > natomiast wilgotność na jednym jest 42% a na drugim 49%.

    Higrometry które dają się kalibrować, trzeba kalibrować *regularnie* i
    to OIMW dwupunktowo. Taka uroda sprzętu.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 9. Data: 2015-02-11 17:06:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    >Higrometry które dają się kalibrować, trzeba kalibrować *regularnie*
    >i to OIMW dwupunktowo. Taka uroda sprzętu.

    Nie wiem czy nie za malo - temperatura mocno wplywa na wilgotnosc
    wzgledna.

    No chyba ze to jakis pokojowy i moze sie spodziewac 20-22 C...

    J.

  • 10. Data: 2015-02-11 17:51:24
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2015-02-11 o 17:06, J.F. pisze:

    > Nie wiem czy nie za malo - temperatura mocno wplywa na wilgotnosc wzgledna.
    >
    > No chyba ze to jakis pokojowy i moze sie spodziewac 20-22 C...

    Nie wiem jak pokojowe, ale te poważniejsze *zawsze* mają na pokładzie
    termometr.

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem