  • 1. Data: 2013-07-28 11:38:56
    Temat: Inteligentne domy - jak to jest robione?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Konkretnie chodzi mi o medium transmisyjne. Używa się raczej magistrali
    przewodowej czy jakichś rozwiązań "wireless"? W przypadku nowego budynku
    przeciągniecie skrętki (np. pod magistralę CAN) pomiędzy wszystkimi
    czujnikami, lampami, włącznikami czy gniazdkami jest jeszcze możliwe.
    Jednak w przypadku dostosowywania istniejącej instalacji może to być
    BARDZO kłopotliwe.

    Jak wygląda kwestia niezawodności rozwiązań bezprzewodowych, choćby przy
    zastosowaniu tych prostych modułów na 433 MHz? Można myśleć o budowaniu
    w oparciu o nie jakiejś prostej automatyki domowej? Jakiego zasięgu
    można się spodziewać po uwzględnieniu obecności kilku ceglanych ścian po
    drodze?

    Może stosowane są jakieś bardziej egzotyczne rozwiązania, np. puszczanie
    po kablach instalacji elektrycznej składowej zmiennej w.cz.?

  • 2. Data: 2013-07-28 13:25:10
    Temat: Re: Inteligentne domy - jak to jest robione?
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 28 lipca 2013 11:38:56 UTC+2 użytkownik Atlantis napisał:
    > Konkretnie chodzi mi o medium transmisyjne.
    Najpewniejsze jest akustyczne. Kurwa, czy w końcu zamkniesz to okno działa zawsze.

  • 3. Data: 2013-07-28 17:27:55
    Od: John Kołalsky <j...@k...invalid>

    Użytkownik "Atlantis" <m...@w...pl>

> [...]
    >
    > Może stosowane są jakieś bardziej egzotyczne rozwiązania, np. puszczanie
    > po kablach instalacji elektrycznej składowej zmiennej w.cz.?

    Różne. Ostatnio np przeczytałem o Z-Wave

  • 4. Data: 2013-07-28 18:13:04
    Od: LeonKame <k...@l...com>

    W dniu 2013-07-28 11:38, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Może stosowane są jakieś bardziej egzotyczne rozwiązania, np. puszczanie
    > po kablach instalacji elektrycznej składowej zmiennej w.cz.?

    Najnowszy trend to telepatyczne sterowanie domem, a jaka oszczednosc
    energii elektrycznej ?

  • 5. Data: 2013-07-28 18:51:59
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Sun, 28 Jul 2013 11:38:56 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:

    >Może stosowane są jakieś bardziej egzotyczne rozwiązania, np. puszczanie
    >po kablach instalacji elektrycznej składowej zmiennej w.cz.?

    Standard X-10. To nie jest egzotyczne, a standardowe. Znane od lat.
    Sygnal idzie po sieci zasilajacej

    http://www.x10.com/homepage.htm

    Ja tego uzywam w domu. To jest BAAARDZOOO stare, ale jak dla mnie
    wystarczy. Sa nowe standardy; teraz duze budynki pzremyslowe nei maja
    wylacznikow do swiatel, oparwki sa "inteligentne". Sygnal idzie po
    sieci zasilajacej, tak jak szedl w X-10

    Dyskusje na temat nowszych standardow zastepujacych X-10 znajdziesz na
    przykald tu

    http://forums.x10.com/index.php?topic=25837.0

    Nie jestem espertem w tej dziedzinie, bo X-10 mi wystarcza

    A.L.

  • 6. Data: 2013-07-28 20:21:20
    Od: "news.neostrada.pl" <1...@t...pbz>

> [...]
    >
    > Może stosowane są jakieś bardziej egzotyczne rozwiązania, np. puszczanie
    > po kablach instalacji elektrycznej składowej zmiennej w.cz.?

    Oczywiście można wybrać coś tam z gamy produkowanych
    masowo sprzętów .
    http://en.wikipedia.org/wiki/Home_automation
    Niezłe rozwiązanie dla majsterkowiczów to amatorski serwer
    do którego można podpiąć większość dostępnych urządzeń.
    Nielależnie od protokułu - żeby nie wiązać się
    z producentem czy ze standardem, i ominąć ich ograniczenia
    niedostępność lub wysokie ceny elementów systemu .
    np.
    http://wiki.nethome.nu/doku.php/start

    --
    AW

  • 7. Data: 2013-07-28 21:38:08
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 28.07.2013 11:38, Atlantis pisze:
> [...]
    >
    > Może stosowane są jakieś bardziej egzotyczne rozwiązania, np. puszczanie
    > po kablach instalacji elektrycznej składowej zmiennej w.cz.?

    Jeśli chodzi o rozwiązania przewodowe wymagające kładzenia dodatkowego
    kabla: ethernet, can, rs485 (np. HomeMatic), rs232 ale też rozwiązania w
    stylu 1-wire (prowadzimy do każdego urządzenia przewód 4-żyłowy:
    L+N+PE+linia danych).
    Przy bezprzewodowych jest tyle rozwiązań ilu producentów. I faktycznie
    słyszałem o problemach, ale nie z zasięgiem tylko z zakłócaniem przez
    inne urządzenia (np. pilot do bramy sąsiada "psuje" komunikacje między
    modułami u nas).

    Jakub Rakus

  • 8. Data: 2013-07-30 02:13:15
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    .
> [...]
    > słyszałem o problemach, ale nie z zasięgiem tylko z zakłócaniem przez
    > inne urządzenia (np. pilot do bramy sąsiada "psuje" komunikacje między

    no i dlatego rozsądny inwestor myśli o takiej instalacji na etapie
    projektu domu, a nie jak "panie, mam już pomalowane ściany, ale
    pomyślałem, co by sobie takie cóś zainstalować..."

    Co gorsza zdarza się to nie tylko prywatnemu właścicielowi domku 100m2
    ale też poważni inwestorzy lubią sobie przypomnieć o takim systemie na
    etapie kładzenia wykładzin dywanowych...

  • 9. Data: 2013-07-30 04:57:06
    Od: A.L. <a...@a...com>

    On Tue, 30 Jul 2013 02:13:15 +0200, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >ale też poważni inwestorzy lubią sobie przypomnieć o takim systemie na
    >etapie kładzenia wykładzin dywanowych...

    Merde. X-10 dziala po przewodach elektrycznych i jakos nic tego nie
    zakloca. Uzywam od co najmniej 15 lat

    A.L.

  • 10. Data: 2013-07-30 08:43:32
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    W dniu 2013-07-30 04:57, A.L. pisze:

    > Merde. X-10 dziala po przewodach elektrycznych i jakos nic tego nie
    > zakloca.

    X10 to antyk z marną przepustowością (50/60 bps), małą przestrzenią
    adresową (16 domów po 16 urządzeń), sterowaniem tylko włącz/wyłącz (+
    komendy typu zwiększ/zmniejsz).