  • 1. Data: 2009-10-26 22:36:48
    Temat: Jak bezbolesnie i prosto rozmontowac obudowe DIP
    Od: Butek <e...@i...invalid>

    Jak w temacie, zna ktos z Was prosty, domowy sposob na bezbolesne (dla
    mnie i w miare dla ukladu) rozmontowanie DIP'a w celu wyjecia scalaka?
    Dobrze by bylo gdyby chociaz tak z 3/4 ukladu przezylo operacje - zwlok
    tych potrzebuje coby potomnym na poziomie gimnazjum/liceum pokazac choc
    troche stopien fizycznego skomplikowania glupiej ATMegi itp. pod
    mikroskopem. A moze jakas inna obudowa uC jest latwiej "rozbieralna"?

    PS. Wiem, ze zawsze zostaja EPROMY okienkowe i metoda "stlucz szybke" ;)

    --
    butek
    bucket. Use at least two or three buckets and keep them in separate

  • 2. Data: 2009-10-26 22:49:23
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Butek napisał:

    > PS. Wiem, ze zawsze zostaja EPROMY okienkowe i metoda "stlucz szybke" ;)

    A poco tłuc szybkę. Przez to szkiełko dobrze widać nawet pod
    mikroskopem. Idealne do tego były ruskie EPROMy bo miały płaską szybę.
    Jeśli coś bardziej skomplikowanego to jakiś i8749 lub coś w tym stylu.
    Otwarcie tradycyjnej obudowy bez uszkadzania struktury nie jest już
    takie proste, ale nie niemożliwe. W końcu jakoś odpalają lockbity w
    zabezpieczonych AVR-ach i PIC-ach :-)

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 3. Data: 2009-10-26 23:33:33
    Od: Marcin <m...@o...pl>

    On 26 Paź, 22:36, Butek <e...@i...invalid> wrote:
> [...]
    > mikroskopem. A moze jakas inna obudowa uC jest latwiej "rozbieralna"?
    >
    > PS. Wiem, ze zawsze zostaja EPROMY okienkowe i metoda "stlucz szybke" ;)

    Witam,

    Jesli Cie interesuje, moge "wytrawic" okienko na strukture w obudowe
    np. ATMEGI8 w DILu albo TQFP.
    Dla potomnych i celow edukacyjnych wysle poczta - daj zanc na e-maila
    gdzie.
    Jesli znajdziesz jakis uklad w CERDIPie, to jego wieczko latwo sie
    oddziela. Tylko klopot uklad w takiej obudowie w handlu znalezc - bo
    do prototypow sie ich jeszcze uzywa :) Bo docelowo to wszystko teraz
    TQFP, LFCSP i inne WLCSP& BGA podobne...
    EPROMy sa nudne, sama drobna cyfrowka w srodku
    A fuse-bity mozna ponownie polaczyc na przyklad na takiej maszynce:
    http://www.fei.com/products/focused-ion-beams/

    Marcin

  • 4. Data: 2009-10-26 23:36:21
    Od: games <g...@g...home.pl>

    Butek pisze:
> [...]
    > mikroskopem. A moze jakas inna obudowa uC jest latwiej "rozbieralna"?
    >
    > PS. Wiem, ze zawsze zostaja EPROMY okienkowe i metoda "stlucz szybke" ;)

    Musialbys wyprazyc palnikiem i wtedy bardzo latwo pekaja, niestety nie
    wiem jak zmienia sie struktura krzemu pod wplywem temperatury.

  • 5. Data: 2009-10-27 07:49:48
    Od: "marko1a" <m...@l...de>

    Użytkownik "Butek" <e...@i...invalid> napisał w wiadomości
> [...]
    > mikroskopem. A moze jakas inna obudowa uC jest latwiej "rozbieralna"?
    >
    > PS. Wiem, ze zawsze zostaja EPROMY okienkowe i metoda "stlucz szybke" ;)

    Były przecież jeszcze mikroprocesory jednoukładowe "z okienkiem"
    Sam mam jakieś zabytki 8742 8749 w obudowach cerdip do celów pokazowych

    Marek

  • 6. Data: 2009-10-27 09:57:50
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Butek napisał:
> [...]
    > troche stopien fizycznego skomplikowania glupiej ATMegi itp. pod
    > mikroskopem. A moze jakas inna obudowa uC jest latwiej "rozbieralna"?

    Łatwo rozbieralne to są obudowy ceramiczno - metalowe ale tych się w
    produkcji seryjnej raczej unika - drogie są. Natomiast normalną obudowę
    plastikową rozpuszcza się gotując ją w kwasie mrówkowym. Długo gotując.
    Wcześniej warto zeszlifować ile się tylko tego plastiku da - możesz
    śmiało przyjąć (jeśli bonding cię nie interesuje) że chip osadzony jest
    na powierzchni ażuru - z jednej lub drugiej strony i że nie jest grubszy
    niż 0.5mm. Tak więc na początek szlif mechaniczny plastiku z
    pozostawieniem warstwy 0.5 mm po każdej ze stron aźuru (nóżek), potem
    mozolne gotowanie w kwasie mrówkowym.

    Osobna sprawa że dużo sobie nie pooglądacie - im bardziej skomplikowany
    układ tym więcej warstw metalizacji, powyżej czterech metali trudno w
    ogóle powierzchnię krzemu zobaczyć (widać tylko tam gdzie naprawdę
    niewiele jest do zobaczenia - ot, pusty krzem). Więcej to widać po
    strawieniu kolejnych warstw.

    --
    Darek

  • 7. Data: 2009-10-27 09:59:21
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Butek napisał:
    > Jak w temacie, zna ktos z Was prosty, domowy sposob na bezbolesne (dla
    [...]

    A w ogóle to najprościej jest pooglądać jakiś nieduży przetwornik obrazu
    - wszystko przez okienko widać.

    --
    Darek

  • 8. Data: 2009-10-27 10:03:15
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <l...@w...pdi.net>

    Użytkownik Marcin napisał:

> [...]
    > EPROMy sa nudne, sama drobna cyfrowka w srodku
    > A fuse-bity mozna ponownie polaczyc na przyklad na takiej maszynce:

    Serio trawisz epoksyd? Warto w razie czego wiedzieć (bo póki co od
    technologów robiących takie trawienie odcięty jestem a ciut wprawy
    jednak wymaga żeby nie wytrawić za dużo).
    A z tym łączeniem fusów to może od razu podaj mu cenę orientacyjną - co
    się chłopak po próżnicy ma napalać?

    --
    Darek

  • 9. Data: 2009-10-27 13:15:38
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 27 Oct 2009 10:59:21 +0100, Dariusz K. Ładziak wrote:
    >[...]
    >
    >A w ogóle to najprościej jest pooglądać jakiś nieduży przetwornik obrazu
    >- wszystko przez okienko widać.

    Myszke optyczna ?

    J.

  • 10. Data: 2009-10-27 15:51:44
    Od: "Pszemol" <P...@P...com>

    "Marcin" <m...@o...pl> wrote in message
    n.googlegroups.com...
    > Jesli Cie interesuje, moge "wytrawic" okienko na strukture w obudowe
    > np. ATMEGI8 w DILu albo TQFP.

    Czym się ją wytrawia?