  • 1. Data: 2009-04-23 12:21:33
    Temat: Jak działa magnetowid Video8
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    Chodzi mi o skład sygnału.
    W normalnej telewizji analogowej D/K sygnał wizyjny składa się z 625
    linii i jest podzielony na dwa pół obrazy po 312,5 linii nadawane z
    częstotliwością 50Hz. Jedna linia trwa 64us co daje nam częstotliwość
    linii 15625Hz i częstotliwość ramki 50Hz. W wikipedia podaje, że dla
    systemu zapisu video8 rozdzielczość wynosi 260linii. Jak odbiornik
    synchronizuje taki sygnał? Jeśli jedna linia trwa 64us a obraz składa
    się z dwóch półobrazów po 130 linii każdy to częstotliwość ramki
    musiałaby wynosić 120,19Hz. Jeśli natomiast częstotliwość ramki miałaby
    50Hz to jedna linia musiałaby trwać około 153,8us co daje nam
    częstotliwość linii 6500Hz. Myślę że tak nie jest ponieważ żaden
    telewizor CRT nie byłby w stanie tego zsynchronizować. Jak to jest z tym
    zespolonym sygnałem video w przypadku magnetowidów?

  • 2. Data: 2009-04-23 12:27:30
    Temat: Re: Jak działa magnetowid Video8
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    Użytkownik "Gienek" <g...@s...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > częstotliwością 50Hz. Jedna linia trwa 64us co daje nam częstotliwość
    > linii 15625Hz i częstotliwość ramki 50Hz. W wikipedia podaje, że dla

    Amerykanie twierdzą że normalnie to 60Hz.
    Czy opis nie dotyczy standardu NTSC.? W VHS obroty (częstotliwości) są
    zmieniane przy zmianie standardu.

    --
    Desoft

  • 3. Data: 2009-04-23 13:02:18
    Od: Gienek <g...@s...pl>

    > Amerykanie twierdzą że normalnie to 60Hz.
    > Czy opis nie dotyczy standardu NTSC.? W VHS obroty (częstotliwości) są
    > zmieniane przy zmianie standardu.

    Ja nie pytam się o NTSC tylko o to jak telewizor radzi sobie ze
    zmniejszoną rozdzielczością.

  • 4. Data: 2009-04-23 13:11:28
    Temat: Re: Jak dziaĹ?a magnetowid Video8
    Od: "Desoft" <d...@i...pl>

    > Ja nie pytam się o NTSC tylko o to jak telewizor radzi sobie ze
    > zmniejszoną rozdzielczością.

    Jeżeli nie ma zmiany systemu, to nie ma zmiany rozdzielczości.
    Telewizor musi dostać impulsy synchronizacji w danej tolerancji. Taki
    standard.
    W monitorach i TV HD już to nie jest tak prosto, ale i tak nie można ustawić
    sobie odchylania np.: 91,5Hz

    --
    Desoft

  • 5. Data: 2009-04-23 13:18:07
    Od: Gienek <g...@s...pl>

> [...]
    > standard.
    > W monitorach i TV HD już to nie jest tak prosto, ale i tak nie można

    Czyli Wikipedia kłamie? http://pl.wikipedia.org/wiki/Video_8

    Moim zdaniem nawet na oko widać, że rozdzielczość obrazu z VHS lub
    Video8 jest niższa niż obrazu D/K nadawanego z naszych ośrodków
    telewizyjnych. Z drugiej strony częstotliwości odchylania muszą pozostać
    te same więc jak to jest z tym sygnałem z magnetowidów?

  • 6. Data: 2009-04-23 14:12:18
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Gienek napisał:
> [...]
    > linii 15625Hz i częstotliwość ramki 50Hz. W wikipedia podaje, że dla
    > systemu zapisu video8 rozdzielczość wynosi 260linii.

    Ale te 260 linii to jest orientacyjna rozdzielczość pozioma wynikająca z
    pasma przenoszenia toru zapisu/odczytu. Ilość linii analizujących
    (rozdzielczość pionowa) jest zgodna ze standardem czyli dwa półobrazy po
    312,5 linii.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 7. Data: 2009-04-23 14:27:46
    Od: Grzegorz Kurczyk <g...@c...slupsk.pl>

    Użytkownik Gienek napisał:

    > Czyli Wikipedia kłamie? http://pl.wikipedia.org/wiki/Video_8

    Nie kłamie, tylko pojawia się tu pewna zaszłość historyczna. Za czasów
    telewizji czarnobiałej (i kolorówej również) obraz kontrolny nadawany
    przez stacje telewizyjne miał obszary w postaci coraz gęstszych
    pionowych linii pozwalających na oszacowanie pasma przenoszenia
    odbiornika telewizyjnego. Stąd określenie zdolności rozdzielczej w
    liniach. Współcześnie można by napisać: "rozdzielczość pozioma systemu
    Video8 wynosi ok. 260 pikseli" ;-) i wszyscy załapaliby o co chodzi :-)
    Choć to jednak sygnał analogowy więc te piksele są co nieco rozmazane i
    nie sposób znaleźć konkretną linię podziału między jednym "pikselem" a
    drugim.

    Pozdrawiam
    Grzegorz

  • 8. Data: 2009-04-23 15:08:57
    Od: Gienek <g...@s...pl>

> [...]
    > Choć to jednak sygnał analogowy więc te piksele są co nieco rozmazane i
    > nie sposób znaleźć konkretną linię podziału między jednym "pikselem" a

    Czyli chodzi tu o rozdzielczość poziomą a nie pionową bo pionowa nadal
    ma 625 linii. Wszystko jasne :) Dzięki za wyjaśnienie.

  • 9. Data: 2009-04-23 15:11:33
    Od: Gienek <g...@s...pl>

> [...]
    > pasma przenoszenia toru zapisu/odczytu. Ilość linii analizujących
    > (rozdzielczość pionowa) jest zgodna ze standardem czyli dwa półobrazy po

    Dzięki za wyjaśnienie. Mam teraz jeszcze jedno pytanie. Ile wynosi
    rozdzielczość pozioma dla sygnału D/K nadawanego przez stacje
    telewizyjne dla systemów kolorów PAL?

  • 10. Data: 2009-04-23 15:17:46
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl>

    Hello Gienek,

    > Dzięki za wyjaśnienie. Mam teraz jeszcze jedno pytanie. Ile wynosi
    > rozdzielczość pozioma dla sygnału D/K nadawanego przez stacje
    > telewizyjne dla systemów kolorów PAL?

    Teoretycznie 704 punkty.

    --
    Best regards,