  • 11. Data: 2013-01-08 20:51:53
    Temat: Re: Jak interpretować jasność obiektywu?
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Ciekaw jestem, jak by to miało, nawet tylko teoretycznie, wyglądać ;)
    >
    > Pewnie masz na mśli po prostu obiektywy o tej samej ogniskowej...?

    Np. 2 egzemplarze tego samego obiektywu, w którym przyciemniliśmy jedną
    z soczewek. A więc wszystkie elementy są dokładnie takie same w tych
    samych miejscach konstrukcji. Jeden z obiektywów jest ciemniejszy od
    drugiego i w związku z tym ma inną GO?

  • 12. Data: 2013-01-08 20:57:06
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-08 20:48, Marek pisze:

    > Pomyślałem, że jeśli mamy 2 takie same obiektywy, rozbieramy jeden z
    > nich, "malujemy sprayem" jakąś soczewkę aby była mniej przejrzysta, to
    > zmienia nam się jasność obiektywu np. z 2.8 na 5.6. Skoro GO zależy od
    > przesłony to zastanowiło mnie to jakim cudem przyciemnienie soczewki
    > wpłynęło na GO skoro wszystko inne pozostało bez zmian.

    Acha, czyli po prostu nie rozumiesz pojęcia światłosiła, trzeba było tak
    od razu :)

    --
    marcin

  • 13. Data: 2013-01-08 21:02:12
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-08 20:57, mt pisze:

    > Acha, czyli po prostu nie rozumiesz pojęcia światłosiła, trzeba było tak
    > od razu :)

    Zapewne wielu rzeczy jeszcze nie rozumiem :)

  • 14. Data: 2013-01-08 21:03:06
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-08 20:51, Marek pisze:

> [...]
    > z soczewek. A więc wszystkie elementy są dokładnie takie same w tych
    > samych miejscach konstrukcji. Jeden z obiektywów jest ciemniejszy od

    Nie jest ciemniejszy w rozumieniu liczby przysłony, wpuszcza mniej
    światła, ale to nie jest to samo w rozważaniu o GO. Nie trzeba
    zamalowywać żadnych soczewek, wystarczy np. nałożyć filtr szary i już
    obiektyw będzie wpuszczał mniej światła, ale GO się nie zmieni.

    --
    marcin

  • 15. Data: 2013-01-08 21:28:37
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-08 21:03, mt pisze:

> [...]
    > zamalowywać żadnych soczewek, wystarczy np. nałożyć filtr szary i już
    > obiektyw będzie wpuszczał mniej światła, ale GO się nie zmieni.

    A to o to chodzi! :-) Czyli jasność obiektywu nie określa wprost jaka
    ilość światła przez niego przejdzie a jedynie światłosiłę - tak jak
    zasugerowałeś wcześniej? Czyli jeśli kupimy dwa obiektywy o tej samej
    jasności, to zdjęcia robione nimi przy tych samych nastawach aparatu
    mogą być bardzo różnie doświetlone?

  • 16. Data: 2013-01-08 21:38:04
    Od: "Paweł W." <p...@p...onet.pl>

    W dniu 2013-01-08 21:28, Marek pisze:

> [...]
    > zasugerowałeś wcześniej? Czyli jeśli kupimy dwa obiektywy o tej samej
    > jasności, to zdjęcia robione nimi przy tych samych nastawach aparatu

    Nie powinny ZNACZNIE się różnić, ale często trochę się różnią. Np.
    stałoogniskowy z kilkoma elementami optycznymi vs. zmiennoogniskowy z
    kilkunastoma elementami optycznymi - na każdej granicy szkło-powietrze
    masz utratę światła. Dzięki warstwom przeciwodblaskowym ta utrata
    obecnie jest mała, ale przy słabych powłokach i wielu elementach vs.
    bardzo dobre powłoki i mało elementów, ta różnica może być zauważalna i
    łatwo mierzalna.

  • 17. Data: 2013-01-08 22:05:32
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-08 21:28, Marek pisze:

    > A to o to chodzi! :-) Czyli jasność obiektywu nie określa wprost jaka
    > ilość światła przez niego przejdzie a jedynie światłosiłę

    Określa, to jest właśnie światłosiła.

    > Czyli jeśli kupimy dwa obiektywy o tej samej
    > jasności, to zdjęcia robione nimi przy tych samych nastawach aparatu
    > mogą być bardzo różnie doświetlone?

    Nie mogą. Nie wiem czy doczytałeś czym owa światłosiła jest, ale w
    każdym razie nie zrozumiałeś. Jeżeli przymkniemy szkło o 2 EV (np. z 2.8
    do 5.6) bądź założymy filtr szary ND4 (który redukuje ilość światła o 2
    EV) to efekt finalny w postaci zmiany ekspozycji będzie ten sam, jednak
    w pierwszym przypadku GO ulegnie zmianie w drugim nie, gdyż mimo tego
    samego efektu finalnego, sposób w jaki zmniejszamy ilość światła (a co
    za tym idzie zjawiska fizyczne temu towarzyszące) będzie zupełnie różny.
    Polecam jednak jakąś literaturę ( w sieci materiałów jest pełno),
    niekoniecznie z fotografią w tytule, bardziej podstawy optyki lub coś w
    ten deseń. Powinien nawet wystarczyć podręcznik z fizyki do gimnazjum.

    --
    marcin

  • 18. Data: 2013-01-08 22:48:53
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-01-08 22:05, mt pisze:

    > Określa, to jest właśnie światłosiła.

    Światłosiła to stosunek średnicy optyki do ogniskowej. Czy tak?

    http://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%9Awiat%C5%82osi%C5%
    82a

    A więc nie uwzględnia ona stopnia przejrzystości soczewek i tym samym
    wpływu na stopnia doświetlenia matrycy.

    > Nie mogą.

    Intrygujące...

    Znalazłem też potwierdzenie tego co napisałeś tu:

    http://www.swiatobrazu.pl/fotografia-od-a-do-z-otwor
    -wzgledny-obiektywu-22427.html

    ale... c.d. myśli poniżej

> [...]
    > samego efektu finalnego, sposób w jaki zmniejszamy ilość światła (a co
    > za tym idzie zjawiska fizyczne temu towarzyszące) będzie zupełnie różny.

    No więc podajesz za przykład tego o czym mówię i dostrzegam w tym
    sprzeczność. Zaprzeczasz temu, ale chwilę potem dajesz przykład, który
    to potwierdza.

    Dla uproszczenia mamy stałoogniskowy obiektyw np. S = d/f = 2.8. Z
    jednej strony sam piszesz, ze założenie filtru szarego redukuje ilość
    światła. Z drugiej strony założenie tego filtru nie wpływa na
    światłosiłę układu optycznego (nadal jest 2.8 bo nie zmieniła się ani
    ogniskowa ani średnica). Mimo to zdjęcie wychodzi ciemniejsze.

    Innymi słowy przy tej samej światłosile oba przypadki (oba "obiektywy")
    dały różną ilość światła na matrycy. Gdzie robię błąd myślowy?

    (GO zostawmy w spokoju bo to rozumiem w pełni)

    > Polecam jednak jakąś literaturę ( w sieci materiałów jest pełno),
    > niekoniecznie z fotografią w tytule, bardziej podstawy optyki lub coś w
    > ten deseń. Powinien nawet wystarczyć podręcznik z fizyki do gimnazjum.

    Obawiam się, że robię jakiś błąd myślowy i widzą wszędzie takie same
    wyjaśnienia będę dostrzegał w nich w/w sprzeczność. Dlatego wolę
    porozmawiać jeśli nie masz nic przeciwko temu.

  • 19. Data: 2013-01-08 23:42:59
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2013-01-08 22:48, Marek pisze:

    > Intrygujące...

    Nie ma w tym nic intrygującego.

    > No więc podajesz za przykład tego o czym mówię i dostrzegam w tym
    > sprzeczność. Zaprzeczasz temu, ale chwilę potem dajesz przykład, który
    > to potwierdza.

    Ale w tym nie ma żadnej sprzeczności, przykład był prosty i klarowny,
    gdzie tu widzisz sprzeczność?

> [...]
    > światłosiłę układu optycznego (nadal jest 2.8 bo nie zmieniła się ani
    > ogniskowa ani średnica). Mimo to zdjęcie wychodzi ciemniejsze.

    Bo odcinasz część światła dochodzącego do układu optycznego.

    > Innymi słowy przy tej samej światłosile oba przypadki (oba "obiektywy")
    > dały różną ilość światła na matrycy. Gdzie robię błąd myślowy?

    Ano tu, że nie rozumiesz, że założenie filtra niejako zmienia, z punktu
    widzenia układu obiektyw-matryca, oświetlenie sceny. Jeżeli robisz
    zdjęcie w pokoju i zasłonisz żaluzje w oknach, które odetną 2 EV, to z
    obiektywu 2.8 robi Ci się 5.6? No zlituj się.

    --
    marcin

  • 20. Data: 2013-01-09 08:26:27
    Od: "quent" <x...@x...com>

    > jakim cudem przyciemnienie soczewki wpłynęło na GO

    A wpłynęło?
    Jasność ob. to z definicji "kwadrat stosunku średnicy otworu obiektywu do
    jego ogniskowej".

    Pozdr.