  • 101. Data: 2013-02-02 21:58:19
    Temat: Re: Jak jest z obiektywami do Canona?
    Od: Marek <p...@s...com>

    > To Fuji zaproponowało :)

    Nie czepiaj się detali ;-)

    > Nie da się ukryć, że z palca mogę zapodać przypadek na którym
    > wszelkie "wycinanie kolorów" się wykłada :),

    Chętnie poczytam. Więc pliiisss :-)

    > Tyle, że tak długo, jak długo na krańcach zakresów niedoświetlenia
    > (szumy) i prześwietlenia liniowość leży poniżej dokładności tego
    > wyższego zakresu, efekt jest praktycznie taki, jak matryca
    > 8 Mpix o wyższej dynamice.
    > To nie jest "sztuczka", tylko proste prawo matematyki dla odmiany ;)

    Sztuczką jest istnienie guzika redukującego rozdzielczość na rzecz
    dynamiki a nie fakt, że duży piksel ma większą dynamikę. Guzik ten ma
    zapewne opis "turbo dynamika" a tymczasem dynamika żadnego piksela nie
    wzrasta w cudowny sposób. Gdyby ten guzik powodował, że matryca staje
    się 2x większa i obiektyw powiększa swoją średnicę 2x, to nie nazwałbym
    tego guzika "oszustwem" :-D

    > Nijak nie zgadzam się z "zarzutem" o "sztuczkach" - przypominam,
    > że NIE było mowy o komplecie cech matrycy, a tylko i wyłącznie
    > o JEDNEJ - tzw. "dynamice"!

    Punkt widzenia :-)

    > Wcale nie.
    > Uparty będę :)

    Heh - no to z zaciekawieniem czytam dalej.

    > Nie wiem czy nie pomyliłeś gdzieś opisów - bo jak o matrycę EXR
    > chodzi, to *naświetlana* jest przez dwa różne czasy (przy czym
    > one nachodzą na siebie), ale transport jest robiony *raz* :)
    > Zamknięcie migawki, i dopiero potem przesuwanie danych.

    A to faktycznie czegoś nie załapałem. No to szczerze mówiąc nie rozumiem
    jak to może w ogóle działać jeśli transport robimy tylko raz. Sądziłem,
    że to jest tak, że na otwartej migawce (gdzieś w połowie czasu otwarcia)
    robimy pierwszy odczyt matrycy a potem po zamknięciu - drugi. A potem z
    pierwszego odczytujemy tylko te piksele, które przy drugim odczycie były
    przepalone i zastępujemy te przepalenia - obrazowo tłumacząc (bo wiem,
    ze to musiałoby być bardziej skomplikowane). Wobec tego nie bardzo
    rozumiem czym jest pierwszy etap? Co się dzieje z tymi danymi skoro ich
    nie odczytujemy a jednocześnie mają one na coś wpływ? Jedno drugiemu
    przeczy.

    > Ale muszę zaprotestować - było o "dynamice", nie czułości,

    No spokojnie :-) Tak, wiem o czym mówimy :-)

    > Ale spokojnie przeskakuje barierę o której była mowa, a *może*
    > przeskoczyć ją jeszcze o co najmniej rząd (dziesiętny) wartości
    > jak nie dwa, tylko chętni na masową matrycę w opłacalnej dla
    > producenta cenie musieliby się znaleźć.

    Ciekawe to co piszesz. Przypuszczam, że nie o koszty chodzi lecz o
    marketing. Zanim wejdzie nowe, to stare musi dać zarobić maksymalnie.
    Różnice technologiczne raczej nie są jakieś rewolucyjne. To nie
    kosmiczna technologia przywieziona przez UFO. Jedynie kwestia softu do
    obsługi innego sposobu przetwarzania danych. Jeśli mamy np. duże i małe
    piksele to plik RAW traci sens istnienia gdyż ba jeden piksel w takim
    RAW mogłyby pracować albo dwa piksele matrycy albo jeszcze jakiś inny
    proces a więc RAW byłby efektem przetwarzania danych czyli przestał by
    być RAWem w znaczeniu tego słowa. Byłby to semi-RAW. Jeśli pełny RAW to
    z potrzebą pisania dedykowanego softu do zamiany takiego pliku w obraz.
    Rewolucyjna zmiana. Pewnie to robi za hamulcowego również.

    Marek

  • 102. Data: 2013-02-02 22:15:21
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Marek <p...@s...com> writes:

    > Praktycznie wszystkie są tak samo ściśle tajne (nie żeby mi się to
    > podobało). Próbowałeś w bibliotece np. na jakiejś uczelni? Zapoznanie
    > się z tekstem, choćby powierzchowne, wydaje mi się dobrym rozwiązaniem,
    > jeśli ktoś chce ten tekst autorytatywnie komentować.

    Tak, to prawda. Zabrnęliśmy w tym momencie do punktu, gdzie trudno
    będzie mi dyskutować gdyż aż tak zdeterminowany nie jestem :-)

    > Podsumowując, norma mówi m.in. o wzmocnieniu cyfrowym i ISO całych
    > aparatów. Moim zdaniem to jest w ogóle kwestia umowna, nie należy tylko
    > stosować ustalonych pojęć niezgodnie z duchem normy, bo nikt nie będzie
    > wiedział o co chodzi. Reszta to zabawa w słówka i ja na takie nie mam
    > czasu.

    Takie wrażenie odniosłem. Im dalej w las tym więcej drzew i w dodatku
    trzeba definicję każdego poznać :-)

    > Rozumiem że to nie jest oczywisty problem np. różnicy w jasności
    > obiektywu, czasów albo czegoś podobnego?

    No właśnie nie był aż tak banalny. Chłopak przepinał ten sam obiektyw do
    2 body i na oko widział spore różnice w ekspozycji. M.in. ten wątek
    sprowokował mnie do dyskusji o tym czy "normy" jakieś obowiązują czy
    raczej nikt się nimi nie przejmuje a jedynie relatywne ustawienia tworzą
    jakiś sens.

    > BTW pamiętaj że to wszystko dotyczy cyfrowych aparatów fotograficznych
    > (pewnie w praktyce też nie wszystkich).

    Tak, tylko o nich rozmawiamy.

    > W szczególności, nie dotyczy to
    > kamer video, wszelkich webcamów, przypuszczalnie (niektórych?)
    > smartphonów itd. (np. dość typowym przypadkiem jest podawanie tam
    > rozdzielczości jako liczby pól koloru matrycy).

    Żartujesz? :-0 Czy chodzi o to, że 3 piksele R, G i B traktowane są jako
    trzy? :-D Czyli matryca 1MP oznaczana jest jako 3MP w tych smarfonach
    ??? Jeśli tak jest, to podziwiam marketing za zdolność robienia ludzi w
    konia :-D

    Całe szczęście, że na moim HTC takiej kichy nie uczynili bo straciłbym
    szacunek dla nich.

    Marek

  • 103. Data: 2013-02-02 23:13:11
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Feb 2013, Marek wrote:

    > Chętnie poczytam. Więc pliiisss :-)

    W sumie chyba już napisałem :)
    Złożenie przepalenia i różnych kolorów (na granicy
    przepalenia), najwyraźniej wychodzi dla kolorów dopełniających.
    Efekt wynikowy wygląda *jak* aberracja chromatyczna i często
    jest z nią mylony.

    Wyjaśnienie jest proste: masz np. niebieskie niebo i zielone
    liście, niebo przepalone.
    Ale piksele "krawędziowe" mają kolor mieszany, tyle, że niebieski
    jest dużo jaśniejszy; na części pikseli powierzchnia zielonego
    jest dużo większa, ale to niebieskiego światła jest więcej:
    na obrazie pojawi się niebieska obwódka.
    Do tego algorytm wyciągania kolorów z zestawu sąsiednich
    pikseli w pozorowanej pełnej rozdzielczości (Bayer albo coś
    w tym stylu) podbija owe krawędzie, w efekcie fioletowa
    obwódka wygląda jakby powstała w wyniku aberracji chromatycznej.
    Uniknąć da się wyłącznie przez nieprześwietlenie pikseli,
    ale to na niektórych kadrach jest nie do przeskoczenia.

    > Sztuczką jest istnienie guzika redukującego rozdzielczość na rzecz dynamiki
    > a nie fakt, że duży piksel ma większą dynamikę.

    Ale to nie "sztuczka", w sumie to prawo fizyki.
    Umiejętnie wykorzystane :)

    > "turbo dynamika" a tymczasem dynamika żadnego piksela nie wzrasta

    Ależ przecież nikogo nie obchodzi dynamika piksela - dla użyszkodnika
    liczy się dynamika matrycy!
    Tak czy nie?
    Nim odpowiesz, to przemyśl z góry odpowiedź na pytanie o kolory
    uzyskiwane z matrycy.
    W szczególności jak mają się one np. do kolorów na kolorowym
    wydruki z p. widzenia pozycji tych kolorów (a ściślej pikseli)
    Jedno i drugie uzyskiwane jest matematycznie, mimo braku odwzorowania
    w pojedynczych poszczególnych pikselach.

    > Punkt widzenia :-)

    To się zgadza, ale mi się dobrze siedzi i nie chcę zmieniać :)

> [...]
    > jest tak, że na otwartej migawce (gdzieś w połowie czasu otwarcia) robimy
    > pierwszy odczyt matrycy a potem po zamknięciu - drugi.

    Wada jak opisałem, plus problem w przypadku zdjęć na granicy rozmycia,
    która po "ponadpodwojeniu" czasu byłaby przekroczona: obiekty o różnej
    jasności byłyby przesunięte.

    > Wobec tego nie bardzo rozumiem czym jest pierwszy
    > etap? Co się dzieje z tymi danymi skoro ich nie odczytujemy a jednocześnie
    > mają one na coś wpływ? Jedno drugiemu przeczy.

    Nie, nie przeczy :)
    Hasło "migawka elektroniczna" pewnie znasz, ale skoro pytasz
    jak wyżej, to chyba nie przyjrzałeś się jak działa.
    Otóż działa ona tak, że robi *zwarcie* na pikselu.
    Tak zwyczajnie i "na chama". Powoduje że ładunek z piksela
    wypływa do podłoża i już.

    W aparatach z migawką hybrydową - a jest ich sporo, na pewno
    istotna większość "firmowych" kompaktów - długie czasy odmierza
    się mechanicznie i działanie "elektroniczne" jest bez znaczenia,
    ale po drugiej stronie skali uzyskanie czasów rzędu 1/8000s
    przy migawce centralnej stanowiłoby wyzwanie.
    W hybrydowej zwarcie otwiera się kiedy migawka już się zamyka :)

    No i teraz masz prosto: w "zwykłej" matrycy migawka elektroniczna
    oznacza rozprowadzenie po wszystkich pikselach jednego
    wspólnego sygnału zwierania.
    W matrycy EXR rozprowadzić trzeba dwa, to oczywiście kłopot
    technologiczny, bo trzeci wymiar na scalaku oznacza problemy.
    Ale działanie jest proste: otwarcie mechanicznej przy zwarciu
    obu pikseli, rozwarcie "długich" (czasowo) pikseli, odczekanie
    różnicy czasów ekspozycji, rozwarcie "krótkich" pikseli,
    zamknięcie migawki mechanicznej (przy skranie krótkich czasach
    to drugie może odbywać się w trakcie zamykania) i ... już.

    A potem na spokojnie można sobie całość przetransportować
    i odczytać z krawędzi CCD.

    > Ciekawe to co piszesz. Przypuszczam, że nie o koszty chodzi lecz o marketing.

    Pewnie tak.
    Na razie postęp w matrycach spowodował, że najlepsze matryce doszły
    do możliwości SR w Fuji S5 w zakresie dynamiki.
    A dodać trzeba, że dynamikę w omawianych matrycach uzyskuje się
    mierzalnym kosztem - bo piksele nie są czulsze, można mieć
    dodatkowo jedynie mniej czułe.
    Fuji od ładnych paru lat nie wypuściło nowej matrycy SR
    o rozmiarze APS lub większym, a ta z S5 była powiedzmy
    "przeciętna" (tylko wparta nieprzeciętnym zapasem 3,5 EV)
    A to oznacza, że aparaty Nikona z serii 3*, o porownywalnej
    do S5 dynamice, są 10x *czulsze*!

    Do tego dochodzi pytanie, czy uzyskanie tej 100x lepszej dynamiki
    nie spowodowałoby dalszego spadku czułości - bo ze względu na
    dodatkowe ścieżki, a tym samym problemy z "głębokością" układu
    tak może być, nie wiem.
    Mielibyśmy więc pewien "efekt mikrofilmowy" - bardzo dobrą
    dynamikę, kosztem podłych innych właściwości, co przy
    małym zapotrzebowaniu oznacza bardzo wysoką cenę.
    A ten segment jest już zaspokojony, przynajmniej w części,
    inną drogą - średnim formatem.
    Goście którzy wydają po 50kzł++ za aparat z taaaaaką dynamiką
    (i paczką innych wad :P, jesli jest to kontrukcja działająca
    jak skaner) dostają w bonusie taaaaką płytką GO :)

    > Zanim wejdzie nowe, to stare musi dać zarobić maksymalnie.

    Zgoda, niewątpliwie :(
    Przynajmniej tak długo, jak długo "wielki" posiadacz patentu
    umie drogą prawną zablokować wejście z "nowym" przez innego
    producenta.
    Swoją drogą i OT, ale uważam że to (czyli wykorzystywanie
    patentu do blokowania rozwoju) jest istotną wadą systemu
    patentowego.

> [...]
    > przywieziona przez UFO. Jedynie kwestia softu do obsługi innego sposobu

    No nie tylko, jeszcze sprzętowa część matrycy musi zebranie takich
    danych umożliwość.
    Trzeba pamiętać o tym, że rzadko myślimy o problemie "płaszczaków",
    bo dla nas puszczenie dodatkowego drutu w 3. wymiarze to żaden
    problem - ale na powierzchni scalaka to JEST problem.

> [...]
    > piksele matrycy albo jeszcze jakiś inny proces a więc RAW byłby efektem
    > przetwarzania danych czyli przestał by być RAWem w znaczeniu tego słowa.

    Ty chyba źle rozumiesz RAW - RAW z matryc Fuji zawiera goły,
    nieprzetworzony w żaden sposób, zrzut z wszystkich pikseli
    matrycy. Zarówno małych jak i dużych (SR), zarówno naświetlanych
    długo jak i krótko (EXR).

    > Byłby to semi-RAW. Jeśli pełny RAW to z potrzebą pisania dedykowanego softu
    > do zamiany takiego pliku w obraz. Rewolucyjna zmiana.

    Ale tak właśnie JEST!
    Znaczna część oprogramowania do wywoływania RAWów (w tym darmowy UfRAW)
    NIE UMIE wykorzystać dynamiki matrycy matryc SR, ale część komercyjnego
    i co najmniej jeden darmowy (S7Raw) - jak najbardziej to robi :)
    Żeby jasność była - RAWy nie były standardem, każdy producent sobie
    rzepkę skrobie (z wyjątkiem porozumienia, późniejszego, w sprawie
    DNG, który bardziej jest "opakowaniem", czyli czymś zbliżonym do
    PDF niż ścisłą specyfikacją dokładnych danych każdego piksela).
    Większość programów "rozumie" RAW z S3/S5, ale czyta tylko duże
    piksele lub tylko w ich skali dynamiki.

    > Pewnie to robi za
    > hamulcowego również.

    Umiarkowanie.
    Raczej problem jest ze sprzętem i patentami.

    pzdr, Gotfryd

  • 104. Data: 2013-02-02 23:28:50
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 2 Feb 2013, Gotfryd Smolik news wrote:

    > ale po drugiej stronie skali uzyskanie czasów rzędu 1/8000s
    > przy migawce centralnej stanowiłoby wyzwanie.
    > W hybrydowej zwarcie otwiera się kiedy migawka już się zamyka :)

    Nim ktoś postanowi trzepnąć mnie w ucho ;) przezornie dodam,
    że matryca może wykorzystywać (a w niektórych przypadkach, np.
    kiedy mechaniczna migawka nie jest centralna lecz szczelinowa
    wręcz musi mieć) osobną przestrzeń przy każdym pikselu,
    wykorzystywaną do "przepompowania" ładunku z efektywnej
    (oświetlonej) części piksela do swoistego "zapasu".
    To czy przed efektywną część piksela dodaje się soczewkę
    (aby zebrać światło również z części zasłoniętej) i to
    czy do dalszego pompowania ładunku wykorzystuje się owe
    powierzchnie schowane przed światłem czy część widoczną
    pikseli jest bez znaczenia dla tematu rozważań, więc
    proszę nie krzyczeć :)

    Trzepnięcie groziło oczywiście za zasugerowanie możliwości
    rozumienia tego co napisałem tak, że TYLKO mechaniczna
    migawka pozwala "przerwać" proces naświetlania, a to rzecz
    jasna nie jest prawda.

    W sumie teraz się zastanawiam, czy gdzieś widziałem opis
    czy w EXR ładunek jest blokowany dwoma migawkami elektronicznymi
    tak jak opisałem (czyli moment zakończenia ekspozycji
    jest wspólny), czy osobno następuje "schowanie" go do zasłoniętych
    części (czyli wspólny jest moment rozpoczęcia)...
    Bo nie podejrzewam użycia obu możliwości naraz (liczba
    skrzyżowanych ścieżek!)

    Ktoś wie?

    pzdr, Gotfryd

  • 105. Data: 2013-02-03 15:07:53
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Marek <p...@s...com> writes:

> [...]
    > sprowokował mnie do dyskusji o tym czy "normy" jakieś obowiązują czy
    > raczej nikt się nimi nie przejmuje a jedynie relatywne ustawienia

    Należałoby zrobić dokładniejszy test, taki konkretny, z konkretnymi
    ustawieniami, aparatami itd. Mógł byc jakiś błąd, może nie było. Ja
    niczego podobnego nie zaobserwowałem, ale używałem tylko kilku różnych
    aparatów (główne różnice tego typu między aparatami to poziom szumu).

> [...]
    > jako trzy? :-D Czyli matryca 1MP oznaczana jest jako 3MP w tych
    > smarfonach ??? Jeśli tak jest, to podziwiam marketing za zdolność

    Nie wiem czy akurat w smartphonach ("aparatów" foto w telefonach używam
    głównie do kopiowania dokumentów), ale np. w kamerach video i webcamach
    - jasne. Z tym że matryce mają zwykle 4 pola (RGBG). Przy czym spotkałem
    się z kamerą, która nominalnie miała rozdzielczość 640x480 (czy jakoś
    tak), naprawdę to było 320x240, z tym że to dotyczyło pól, a więc
    kompletnych pikseli (czwórek RGBG) było tam tylko 160x120.

    Teoretycznie można twierdzić że liczenie pól RGBG jako pikseli nie jest
    oszustwem ze względu na stosowane kodowanie np. YUV420 (gdzie dane
    o kolorze - ale nie o jasności - są wspólne dla 4 pikseli). Nie ma tego
    na szczęście w (normalnych) aparatach fotograficznych.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 106. Data: 2013-02-04 00:11:29
    Od: Marek <p...@s...com>

> [...]
    > przepalenia), najwyraźniej wychodzi dla kolorów dopełniających.
    > Efekt wynikowy wygląda *jak* aberracja chromatyczna i często

    A tak, rozumiem teraz co miałeś na myśli.

    > Ależ przecież nikogo nie obchodzi dynamika piksela - dla użyszkodnika
    > liczy się dynamika matrycy!
    > Tak czy nie?

    Nie! Bo mam alergię na marketing :-D Oni zawsze coś chętnie przekręcą /
    zniszczą / nagną jeśli tylko z tego można kasę wycisnąć.

    > Nim odpowiesz, to przemyśl z góry odpowiedź na pytanie o kolory
    > uzyskiwane z matrycy.

    Tak tak - efekt finalny w postaci dynamiki jest osiągnięty :-D

    > Nie, nie przeczy :)
    > Hasło "migawka elektroniczna" pewnie znasz,

    No tak, ale od strony elektronicznej to jest sample & hold, którego
    efekt działania podlega odczytywaniu. Czy zasłonimy matrycę kurtyną czy
    zasymulujemy to elektronicznie, to dane tak samo zostaną udostępnione.
    Dlatego nie załapałem w czym rzecz. Wyjaśniło się niżej :-)

> [...]
    > to drugie może odbywać się w trakcie zamykania) i ... już.
    >
    > A potem na spokojnie można sobie całość przetransportować

    Ahhh.. rozumiem.. Czyli niby jest jeden odczyt ale z dwóch różnych
    sensorów odrębnie sterowanych.

    > Swoją drogą i OT, ale uważam że to (czyli wykorzystywanie
    > patentu do blokowania rozwoju) jest istotną wadą systemu
    > patentowego.

    Pewnie dlatego wspomniane UFO odwiedza Ziemię a nie odwrotnie.
    Najwyraźniej zakazali patentowania i wybili marketing :-D

> [...]
    > nieprzetworzony w żaden sposób, zrzut z wszystkich pikseli
    > matrycy. Zarówno małych jak i dużych (SR), zarówno naświetlanych

    A to jednak dobrze zrozumiałem iddę. :-)

    Marek

  • 107. Data: 2013-02-04 10:05:53
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Mon, 4 Feb 2013, Marek wrote:

    > Nie! Bo mam alergię na marketing :-D Oni zawsze coś chętnie przekręcą /
    > zniszczą / nagną jeśli tylko z tego można kasę wycisnąć.

    > Tak tak - efekt finalny w postaci dynamiki jest osiągnięty :-D

    :D
    No cóż, pozostaje ustalenie, że sama dynamika nie jest parametrem
    wystarczajacym i to jest prawda.
    W rachubę wchodzi jeszcze hm... "lokalna liniowość" całego
    toru, mierzona nie tyle odległością od idelalnej prostej,
    co skłonnością do "schodków" w ch-ce przetwarzania (w całym
    torze, od światła na wejściu do zapisu piksela na wyjściu).
    Ale tu nawet w "zwykłych" pikselach nie jest idealnie, bo
    sam wielobitowy przetwornik A/C może mieć takie "schodki",
    więc pytaniem jest wyłącznie o ile rzędów binarnych lub
    dziesiętnych :P będzie gorzej w takiej czy inne konstrukcji :)

    > Ahhh.. rozumiem.. Czyli niby jest jeden odczyt ale z dwóch różnych sensorów
    > odrębnie sterowanych.

    Można tak ująć :D

    > Pewnie dlatego wspomniane UFO odwiedza Ziemię a nie odwrotnie. Najwyraźniej
    > zakazali patentowania i wybili marketing :-D

    Z drugiej strony, nim patenty nastały, było w zwyczaju mordowanie
    osobników ujawniających tajemnice, tak źle i tak niedobrze :]

    pzdr, Gotfryd

  • 108. Data: 2013-02-05 22:18:21
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl> writes:

    > Z drugiej strony, nim patenty nastały, było w zwyczaju mordowanie
    > osobników ujawniających tajemnice, tak źle i tak niedobrze :]

    Ale teraz "każdy" sobie zobaczyć co jest w środku i to np. skopiować,
    patenty do tego niepotrzebne.
    No chyba że (pierwszy) producent nie chce tego nikomu udostępnić, ale to
    oznacza brak sprzedaży, więc raczej nie o to chodzi. Oczywiście pierwszy
    producent ma przewagę czasową, obejrzenie "co jest w środku"
    i kopiowanie może trwać np. wiele miesięcy.

    Szczerze mówiąc wątpię, czy (w tej i podobnych dziedzinach) patenty
    spełniają jeszcze jakąkolwiek pozytywną rolę. Kiedyś to one zapewniały
    przewagę czasową (kosztem ujawnienia informacji), ale w tej chwili
    znakomita większość rozwiązań przestaje być istotna na długo przed
    wygaśnięciem patentu.
    --
    Krzysztof Halasa