  • 51. Data: 2017-05-02 21:22:03
    Temat: Re: Jak robicie soldermaskę?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:oealdu$nf7$...@n...news.atman.pl...
    Marek S wrote:

    >Jezus Maria, ludzie, sprawdźcie sobie cenę płytek w płytkarniach
    >i przestańcie tracić życie na rozwiązywanie problemów, których za
    >kilka złotych po prostu nie ma. Zbliżamy się do trzeciej dekady XXI
    >wieku, na litość...

    Piotrze, a kto wiercil w ferrycie, zamiast sobie zamowic gotowy rdzen
    ? :-)

    A kto sie cofa o wiek i jakies stare schematy odkurza :-)

    J.

  • 52. Data: 2017-05-02 21:39:49
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 5/2/2017 9:07 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > Jezus Maria, ludzie, sprawdźcie sobie cenę płytek w płytkarniach

    A czasy w płytkarniach są już rzędu godzin czy dalej 3 tygodnie, jak w
    XIX wieku?

  • 53. Data: 2017-05-02 21:46:15
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    > Co rozumiesz pod tym stwierdzeniem?

    Zupełnie poglądowo, mam na myśli efekt wizualny:
    http://mdiy.pl/wp-content/uploads/2010/02/trawienie5
    .jpg
    dodatkowo z miejscowymi prześwitami do warstwy miedzi.

    (oczywiście obrazek dotyczy czego innego ale w jakimś stopniu oddaje
    wygląd cynowania chemiczego + flux zgrzany hotem, stąd pozwoliłem sobie
    go użyć ;-) )

    > Rozpuszczalnik matowi miedź?

    Nie. Piszę o myciu polutowanej płytki z warstwą chemicznie cynowaną.

  • 54. Data: 2017-05-02 22:21:35
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-05-02 o 21:46, Maciek pisze:

> [...]
    >
    > (oczywiście obrazek dotyczy czego innego ale w jakimś stopniu oddaje
    > wygląd cynowania chemiczego + flux zgrzany hotem, stąd pozwoliłem sobie

    Nie bardzo rozumiem. Jaki związek ma niedotrawiona płytka zrobiona
    termotransferem z fluxem na cynowanej płytce. Kalafoniowy flux
    rozpuszcza Ci chemicznie naniesioną warstwę cyny? Bawiłem się w
    cynowanie chemiczne i nigdy mi się coś takiego nie zdarzyło.

    P.P.

  • 55. Data: 2017-05-02 22:29:49
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    J.F. wrote:

    > Piotrze, a kto wiercil w ferrycie, zamiast sobie zamowic gotowy rdzen ? :-)

    U kogo? 2 tygodnie zamęczałem google o nietypowe wielootworowe rdzenie
    ferytowe. Kolejne 3 dni szperałem po ebayach, by kupić starą płytkę
    z transfluksorami i z bólem serca rozmontować zabytek. Również bez
    skutku. A że ciekawość zaspokoić trzeba było, to mi została wiertara...

    > A kto sie cofa o wiek i jakies stare schematy odkurza :-)

    :-)

    Ale ja nie zamierzam samodzielnie wypalać ferrytu w dymarce,
    czemu mniej więcej odpowiada domowe kładzenie soldermaski.

    Chcę wziąć możliwie gotowe materiały i w oparciu o nie
    testować pomysły. Nie podnieca mnie nawijanie cewek,
    to jedynie niezbędna konieczność.

    Interesowało mnie praktyczne sprawdzenie tamtych koncepcji,
    w dwóch przypadkach na kilkanaście innych ze sporym sukcesem.
    Wkrótce zabieram się za wzmacniacze parametryczne na ferrycie. :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 56. Data: 2017-05-02 22:33:54
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Piotr Wyderski pisze:

    > Niezupełnie, nie doceniasz roli przyzwyczajeń. Soldermaska miewa
    > kilka technicznych zastosowań innych niż oszczędzanie cyny, ale
    > warstwa opisowa w masówce to już totalnie zbędny gadżet, a jednak
    > robią. Pomimo, że dziś produkują automaty dla innych automatów.
    > Ewidentnie robią siłą rozpędu.

    Warstwa opisowa jest używana przy montażu / weryfikacji manualnej oraz
    jeśli płyta jest przewidziana do naprawy.
    Tylko jaki to ma związek z soldermaską w warunkach domowych?

    > Na opornikach SMD masz opisy, a na kondensatorach nie. Wskaż logikę.

    Czasem jest odwrotnie. Trzeba by księgowych pytać.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 57. Data: 2017-05-02 22:50:17
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    W dniu 02.05.2017 o 22:21, Paweł Pawłowicz pisze:

    .jpg

    > Nie bardzo rozumiem. Jaki związek ma niedotrawiona płytka zrobiona
    > termotransferem z fluxem na cynowanej płytce.

    Nie zagłębiaj się w to, że ona jest niedotrawiona, zrobiona
    termotransferem itd. To jest zupełnie nieważne i nie o to chodzi.
    Tak jak już napisałem - "mam_na_myśli_efekt_wizualny" i to jest jedynie
    istotne.

    >Kalafoniowy flux
    > rozpuszcza Ci chemicznie naniesioną warstwę cyny?

    Jesteś pewny, że Jelly Flux to jest kalafoniowy flux? Dla mnie to jest
    jakaś chemia i kalafonii nie ma, a jeżeli już to śladowe ilości.

    >Bawiłem się w
    > cynowanie chemiczne i nigdy mi się coś takiego nie zdarzyło.

    Widzisz, to mamy zupełnie inne doświadczenia a ze swojej strony uważam,
    że metoda chemiczna jest po prostu kiepska są lepsze ;-)

  • 58. Data: 2017-05-02 23:03:51
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-05-02 o 22:50, Maciek pisze:

> [...]
    >
    > Jesteś pewny, że Jelly Flux to jest kalafoniowy flux? Dla mnie to jest
    > jakaś chemia i kalafonii nie ma, a jeżeli już to śladowe ilości.

    Ze strony Wartona: "Microprint is a rosin based solder paste".

    > Widzisz, to mamy zupełnie inne doświadczenia a ze swojej strony uważam,
    > że metoda chemiczna jest po prostu kiepska są lepsze ;-)

    Zgodzę się z tym, że lutuje się nie lepiej niż na płytce niecynowanej.
    Ale żeby topnik albo rozpuszczalnik przy myciu kaszanił cynowanie to już
    dla mnie niepojęte. Może powierzchnia miedzi była brudna albo płyn do
    cynowania trefny...

    P.P.

  • 59. Data: 2017-05-02 23:25:10
    Od: Maciek <n...@n...pl>

    > Ze strony Wartona: "Microprint is a rosin based solder paste".

    Wygląda na to, że mylisz pastę Microprinta z Jelly Fluxem o którym mowa.
    Obstaję dalej przy tym co pisałem ;-)

> [...]
    > Ale żeby topnik albo rozpuszczalnik przy myciu kaszanił cynowanie to już
    > dla mnie niepojęte. Może powierzchnia miedzi była brudna albo płyn do

    Dla mnie pojęte, jeżeli płytka jest po lutowaniu brudna a rozpuszczalnik
    łączy się z innymi związkami pozostałymi po lutowaniu i tym szoruje się
    po całości to dlaczego by nie?

  • 60. Data: 2017-05-02 23:43:54
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc [kropka] pl>

    W dniu 2017-05-02 o 23:25, Maciek pisze:

    > Wygląda na to, że mylisz pastę Microprinta z Jelly Fluxem o którym mowa.
    > Obstaję dalej przy tym co pisałem ;-)

    Sam napisałeś: "Cała elektronika, właściwie robię tylko SMD - leci na
    Wartonie Microprint, Jelly Flux + HOT". Jelly Flux to nie Microprint.
    Chodzi Ci o to:

    http://allegro.pl/topnik-brown-flux-jelly-50g-warton
    -metals-anglia-i5164349823.html

    To fragment MSDS: "This product contains rosin". Nie są wymienione inne
    składniki czynne, a byłyby, gdyby topnik je zawierał.

    P.P.