  • 1. Data: 2017-04-29 10:19:21
    Temat: O co chodzi z tym HDR w monitorach??
    Od: Marek <f...@f...com>

    O ile HDR w kamerze ma sens itj. zdolność użytego sensora (i reszty)
    do tego by jaśniejsze fragmenty obrazu nie "prześwietlały" wpływając
    globalnie na "światłoczułość" całości pogarszając czułość rejestracji
    parti ciemniejszych to nie rozumiem jak ma działać HDR w monitorze
    czy tv.
    Przecież każdy ekran to indywidualny pixel świecący swoim źródłem
    światła, nie ma problemu by jedna cześć ekranu (grupa pixeli) była
    jasna a inna ciemna, HDR jest by default. Oczywiście może być
    niewielkie przenikanie światła z sąsiadujących ze sobą pixeli ale to
    tylko lokalnie i nie ma to wpływ na indywidialne świecenie
    pozostałych części ekranu.
    Nie ma problemu przecież by na dowolnym ekranie nieHDR wyświetlić
    obraz typu ciemny pokój z widokiem z jasnego okna. Więc o co w tym
    chodzi?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2017-04-29 23:05:24
    Temat: Re: O co chodzi z tym HDR w monitorach??
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 29.04.2017 10:19, Marek wrote:
> [...]
    > tv. Przecież każdy ekran to indywidualny pixel świecący swoim źródłem
    > światła, nie ma problemu by jedna cześć ekranu (grupa pixeli) była jasna

    No nie do końca. Jak masz sygnał RGB 3x8 bitów to różnych poziomów
    szarośći nie ma wcale tak dużo, nieco sprawę uprasczając, 256 ;-)

    Na szczęsćie monitory nie działają liniowo, ale wprowadzają korekcje
    gamma, więc maks do minimalne niezerowe nie jest aż tak złe,
    ale jaka dynamikę mają minitory i TV? 1000, może kilka.

    Obrazy z duzym kontrastem wyświetlaja się źle.

    BTW: nadal wiekszosc ekranów nie jest zbudowana z osobnych
    źródeł światła na każdy piksel. Oled, co jeszcze?

> [...]
    > Nie ma problemu przecież by na dowolnym ekranie nieHDR wyświetlić obraz
    > typu ciemny pokój z widokiem z jasnego okna. Więc o co w tym chodzi?

    O to, że taki problem jest.

    Tak, zapewne to jakieś marketingowe hasełko na zwiekszenie
    kontrastu, ale "problem" (czy raczewj niedogodność jak się
    gapię w ciemne korytarze w jakiejś gierce:) jest.

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2017-04-29 23:08:56
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 29.04.2017 23:05, bartekltg wrote:

> [...]
    > kontrastu, ale "problem" (czy raczewj niedogodność jak się
    > gapię w ciemne korytarze w jakiejś gierce:) jest.

    Szybkie googlanie wykazuje:
    HDR w tv ma oznaczać najmniej 10 bitów jasności i, co też ciekawe,
    szersza przestrzeń barw:
    https://en.wikipedia.org/wiki/Rec._2020

    Mniej zdezelowany zielony ;-)

    pzdr
    bartekltg

  • 4. Data: 2017-04-29 23:14:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 29 Apr 2017 23:05:24 +0200, bartekltg napisał(a):
    > BTW: nadal wiekszosc ekranów nie jest zbudowana z osobnych
    > źródeł światła na każdy piksel. Oled, co jeszcze?

    Byla plazma, ale nie ma.
    Pozostaja wielkie ekrany, z LED lub zarowek.

    Ale nawet te reklamowane "LED TV", czyli LCD, maja mozliwosc
    regulowania podswietlenia dla regionu ...

    J.

  • 5. Data: 2017-04-30 01:34:03
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sat, 29 Apr 2017 23:05:24 +0200, bartekltg <b...@g...com>
    wrote:
    > Tak, zapewne to jakieś marketingowe hasełko na zwiekszenie
    > kontrastu, ale "problem" (czy raczewj niedogodność jak się
    > gapię w ciemne korytarze w jakiejś gierce:) jest.

    Sugerujesz jakoby nie v dało się tego obrazu tak skorygowac aby
    wyświetlił wsxystko co trzeba?

    --
    Marek

  • 6. Data: 2017-04-30 12:36:06
    Od: "V.L.Pinkley" <f...@g...com>

    użytkownik Marek napisał:

    > Przecież każdy ekran to indywidualny pixel świecący swoim źródłem
    > światła, nie ma problemu by jedna cześć ekranu (grupa pixeli) była
    > jasna a inna ciemna, HDR jest by default.

    Piszą o selektywnym podświetleniu jasnych partii obrazu.

    W tv z ccfl jak podświetlisz, to zawsze coś się przebije i czarny będzie
    mniej czarny. Podejrzewam że w takich TV i tak jest zmienna jasność
    podświetlenia w zależności od scen.

    Widać walka zażarta na rynku i trza się przebić, było 3D, 4K, dodatkowy
    żółty, teraz zakres tonalny idzie w górę , niedługo zapachy powinny być.

    O, temperaturę powinni wprowadzić, jakie promienniki IR co
    szybko podgrzeją pacjenta, a zaraz wiaterek go schłodzi, może nawet
    deszczyk pokropi.

  • 7. Data: 2017-04-30 16:37:46
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    On 30.04.2017 12:36, V.L.Pinkley wrote:

> [...]
    >
    > W tv z ccfl jak podświetlisz, to zawsze coś się przebije i czarny będzie
    > mniej czarny. Podejrzewam że w takich TV i tak jest zmienna jasność

    Nazywają to kontrastem dynamicznym i potrafią w to miejsce
    wpisać absurdalne wielkości ;-)

    > Widać walka zażarta na rynku i trza się przebić, było 3D, 4K, dodatkowy
    > żółty, teraz zakres tonalny idzie w górę , niedługo zapachy powinny być.

    3D siec hyba nie przyjęło.
    4K to nie wiem, czy o bitrate sygnału się nie rozbija.
    Chociaż algorytmy uzupelniania czymś, co wygląda sensownie,
    cały cas się rozwijają.

    Czy coś z zapachami nie było?

    > O, temperaturę powinni wprowadzić, jakie promienniki IR co
    > szybko podgrzeją pacjenta, a zaraz wiaterek go schłodzi, może nawet
    > deszczyk pokropi.

    Na razie to nie potrafią porządnie zielonego wyświetlić ;-)

    pzdr
    bartekltg