  • 1. Data: 2013-02-07 11:15:28
    Temat: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: Marek <p...@s...com>

    Czy da się to zrobić "domowym sposobem"?

    Opiszę skąd moje pytanie. Mianowicie testowałem w kontekście
    poprzedniego wątku ostrzenie obiektywu na długiej ogniskowej 300mm (450
    crop). Ustawiłem aparat na statywie (wewnątrz budynku), wybrałem za cel
    zewnętrzną chromowaną lampę bogatą w detale jakieś 100m ode mnie.
    Zdjęcia wychodziły mi raz ostre a raz prawie tak jak na Optycznych i to
    przy manualnej ostrości aby pozbyć się wpływu ew. błędów AF. Dociekałem
    przyczyn. No i okazało się, że przy tak dużych odległościach
    mikro-drżenie podłogi w budynku wskutek sam nie wiem czego powodowało,
    że przy oglądaniu obrazu 1:1, obiekt nie był stabilny w kadrze. Przy
    zdjęciach seryjnych niektóre były idealnie ostre a inne lekko nie.
    Odblask słońca uwidaczniał w jakim kierunku nastąpiło przemieszczenie
    więc to raczej o to drżenie chodzi. Włączałem i wyłączałem stabilizację
    ale nie zauważyłem różnicy specjalnej. Oczywiście nie robiłem 1000 fotek
    aby badania statystyczne przeprowadzić. Na matrycy 24M amplituda drgań
    mogła sięgać na oko do 100 pikseli.

    Marek

  • 2. Data: 2013-02-07 13:45:36
    Temat: Re: Jak sprawdzić czy działa stabilizacja?
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

> [...]

    > przyczyn. No i okazało się, że przy tak dużych odległościach mikro-drżenie
    > podłogi w budynku wskutek sam nie wiem czego powodowało,

    Stabilizacja służy do stabilizacji drżenia _ręki_ nie podłogi. Stare systemy
    wymagały wyłączenia jej gdy aparat był na statywie, nowe same to wykrywają,
    ale żaden z nich nie ustabilizuje drgań wysokiej częstotliwości.

    A czy stabilizacja działa to się sprawdza robiąc zdjęcia z ręki przy 4
    krotnie za długim czasie. Czyli dla ogniskowej 450mm użyj czasu 1/100 lub.
    Zrób dwie serie 10 zdjęć z ręki raz z włączoną a raz z wyłączona
    stabilizacją i oceń ostrość obu serii.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 3. Data: 2013-02-07 13:50:14
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Jeśli stab. działa także przy kręceniu filmów to o wiele łatwiej ocenić na 2
    filmach.

  • 4. Data: 2013-02-07 14:28:01
    Od: "Ergie" <e...@s...pl>

    Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup

    > Jeśli stab. działa także przy kręceniu filmów to o wiele łatwiej ocenić na
    > 2 filmach.

    Nie wiem, o jakim aparacie mowa, jeśli kręci filmy to tak.

    Pozdrawiam
    Ergie

  • 5. Data: 2013-02-07 14:41:12
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Feb 2013, Marek wrote:

    > Czy da się to zrobić "domowym sposobem"?

    Oczywiście.
    Wyłączyć, zrobić parę zdjęć *z ręki* na takich parametrach
    czas/ogniskowa aby nieostrość była wyraźnie widoczna,
    włączyć, powtórzyć serię, porównać.
    Z ubolewaniem muszę przestrzec aby nie stosować powszechnej
    u różnorakich fachowców metody z przerywnikiem "wypić" :P
    (bo to też prowadzi do tłumenia drgań, a raczej głównie
    zmiany proporcji widma wychyleń po częstotliwości :>)

    > aparat na statywie

    Już wiesz :)

    > badania statystyczne przeprowadzić. Na matrycy 24M amplituda drgań mogła
    > sięgać na oko do 100 pikseli.

    Amplituda dobra :P (choć nie trzeba aż tyle), tylko metoda zła.

    pzdr, Gotfryd

  • 6. Data: 2013-02-07 18:40:49
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-07 14:28, Ergie pisze:
    > Użytkownik "quent" napisał w wiadomości grup

    > Nie wiem, o jakim aparacie mowa, jeśli kręci filmy to tak.

    Sony A77

    Marek

  • 7. Data: 2013-02-07 18:44:39
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Amplituda dobra :P (choć nie trzeba aż tyle), tylko metoda zła.

    Rozumiem. Spróbuje te same zdjęcia wykonać z wolnej ręki. A co do
    alkoholu ... przemyślę sprawę :-D

    Marek

  • 8. Data: 2013-02-07 21:51:19
    Od: JD <j...@g...com>

    W dniu 2013-02-07 18:44, Marek pisze:

    > Rozumiem. Spróbuje te same zdjęcia wykonać z wolnej ręki. A co do
    > alkoholu ... przemyślę sprawę :-D

    Wydaje mi się, że dostałeś prawidłowe porady,
    ale czy instrukcja do tej Alfy nic nie mówi o stabilizacji?
    erteefem?

    JD

  • 9. Data: 2013-02-07 23:24:01
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2013-02-07 21:51, JD pisze:

    > Wydaje mi się, że dostałeś prawidłowe porady,

    Nie kwestionuję :-)

    > ale czy instrukcja do tej Alfy nic nie mówi o stabilizacji?

    Pewnie, że mówi - że można ją włączyć lub nie. :-D

    > erteefem?

    Słucham?? :)

    Marek

  • 10. Data: 2013-02-08 20:31:03
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Thu, 7 Feb 2013, Marek wrote:

    > Pewnie, że mówi - że można ją włączyć lub nie. :-D

    > Słucham?? :)

    Read
    The
    F... ;) (wersja oficjalna: "fine")
    Manual!

    :D
    Ale obstawiam to co piszesz - że w instrukcji nie ma opisu
    organoleptycznego testowania czy AF działa, choć łatwo
    do tego dojść.

    pzdr, Gotfryd