  • 1. Data: 2010-11-07 18:32:17
    Temat: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

    Witam
    Chcialbym zastosowac do okapu zwykla turbine asynchroniczna. No ale nie ma
    ona kilka podlaczen, a achcialbym ja regulowac.
    No i pytanie : jak taki silnik sie reguluje pod katem ilosci obrotow ?
    Jezlei skokowo to wartoscia napiecia ? Czyli wchodzi w rachube tylko trafo
    dodatkowe ? Steronwiki tyrystorowe to lipa bo pobcinaja tylko sinusoide ?
    A jak w przypadku plynnego sterowania ? Jaki typ sterownika powinien byc ?

    Fantom

  • 2. Data: 2010-11-07 18:45:01
    Temat: Re: Jak sterowac silnik asynchroniczne ?
    Od: Elektrolot <e...@N...pl>

    W dniu 2010-11-07 19:32, Fantom pisze:
> [...]
    > pobcinaja tylko sinusoide ?
    > A jak w przypadku plynnego sterowania ? Jaki typ sterownika powinien byc ?

    Do tego celu stosuje się przetwornice częstotliwości nazywane również niepoprawnie
    falownikami.
    Najprostsze sterownie to sterownie skalarne U/f=const. Inny rodzaj sterownia to
    sterownie wektorowe:
    FOC, DTC.

  • 3. Data: 2010-11-07 18:48:32
    Od: quasi <s...@s...spamem.pogania>

> [...]
    > sinusoide ?
    > A jak w przypadku plynnego sterowania ? Jaki typ sterownika powinien byc ?

    Silnikami asynchronicznymi najlepiej reguluje się przez zmianę
    częstotliwości napięcia zasilającego. Potrzebujesz falownika. Nie
    napisałeś czy masz ten silnik jedno czy trójfazowy?

  • 4. Data: 2010-11-07 18:57:24
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    quasi napisał:

> [...]
    [...]
    > Nie napisałeś czy masz ten silnik jedno czy trójfazowy?

    Pod takim okapem z trójfazową turbiną, to można tęgiego bigosu nawarzyć.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2010-11-07 19:36:04
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

    > [...]
    >
    > Pod takim okapem z trójfazową turbiną, to można tęgiego bigosu nawarzyć.

    Dokladnie. Silnik oczywiscie 1-fazowy.
    Czyli do plynnej regulacji falownik.
    A do ewentualnej skokowej ? Trafo ?

    Fantom

  • 6. Data: 2010-11-07 19:38:52
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

    > Do tego celu stosuje się przetwornice częstotliwości nazywane również
    > niepoprawnie falownikami.
    > Najprostsze sterownie to sterownie skalarne U/f=const. Inny rodzaj
    > sterownia to sterownie wektorowe: FOC, DTC.

    Tylko widze, ze te falowniki to kupa kasy (tak od 300 zl w duza gore) i
    raczej sa do duzych mocy.
    A do takiej zwyklej trubiny (ze 100 W) ? Mozecie wskazac cos konkretnego ?
    No i fajnie aby to jakos wygladalo - czyli dalo zamontowac sie na/kolo okapu
    a nie jakas duze pudlo jak z warsztatu.

    Fantom

  • 7. Data: 2010-11-07 19:46:34
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 7 Nov 2010 20:36:04 +0100, Fantom wrote:

    >Dokladnie. Silnik oczywiscie 1-fazowy.
    >Czyli do plynnej regulacji falownik.

    A do falownika najlepiej silnik 3-fazowy :-)

    >A do ewentualnej skokowej ? Trafo ?

    Trafo, autotrafo, dlawik, kondensator, zarowka, dodatkowe uzwojenie -
    - te silniki na napiecie tez reaguja.
    Spojrz np na wentylatory pokojowe kilkubiegowe - myslisz ze w srodku
    porzadny falownik siedzi ?

    J.

  • 8. Data: 2010-11-07 19:51:07
    Od: "Fantom" <s...@s...poczta.onet.pl>

    > Trafo, autotrafo, dlawik, kondensator, zarowka, dodatkowe uzwojenie -
    > - te silniki na napiecie tez reaguja.
    > Spojrz np na wentylatory pokojowe kilkubiegowe - myslisz ze w srodku
    > porzadny falownik siedzi ?

    Zawsze mi sie wydawalo, ze po prostu maja odejscia na uzwojenia takie
    silniki.
    Czyli co najlepiej zastosowac do okapu kuchennego ? Jest cos malego, ladnegi
    i dzialajacego (ale nei aby silnik buczal tylko dzialal)

    Fantom

  • 9. Data: 2010-11-07 20:09:00
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

> [...]
    > Czyli co najlepiej zastosowac do okapu kuchennego ? Jest cos malego,
    > ladnegi i dzialajacego (ale nei aby silnik buczal tylko dzialal)

    Może taki silnik jak do wentylatora?
    Jak wszyscy piszą - falownik, to jedyne poprawne rozwiązanie.
    Ale prawdą też jest że te silniki reagują na wartość napięcia zasilania.
    Weź zwykły ściemniacz do żyrandola (do żarówek) i podłącz do silnika.
    Ocenisz czy taka regulacja Ci odpowiada.

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2010-11-07 20:43:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Desoft napisał:

    > Może taki silnik jak do wentylatora?

    Ja to sobie tak myślę, nie wiem czy słusznie, że do wentylatora okapu
    kuchennego zastosowano silnik do wentylatora.

    > Jak wszyscy piszą - falownik, to jedyne poprawne rozwiązanie.
    > Ale prawdą też jest że te silniki reagują na wartość napięcia zasilania.

    Falowniki jakie znam, to maja moce (i ceny) dużo powyżej tego, co
    w tej sytuacji należy stosować. Ale nie powinno być wielkim problemem
    zaprojektowanie uproszczonego falownika małej mocy, specjalnie
    przeznaczonego do wentylatorów. Ot, taka przetwornica jak w UPS-ach,
    układ nie musi nawet specjalnie dbać o stabilne napięcie przy zmianie
    częstotliwości. Taki diwajs może mieć nawet wzięcie na rynku (jak ktoś
    się zdecyduje, to proszę o kontakt -- podam numer konta, na który należy
    wpłacać royality).

    --
    Jarek