  • 1. Data: 2009-09-18 07:32:59
    Temat: Jaka skretka do ziemi ?
    Od: ąćęłńóśźż <u...@w...eu>

    Jaką skrętke polecicie do zakopania bezpośrednio w ziemi?
    Czy ktoś może polecić producenta, symbol, gdzie dobrze i tanio kupić?
    THX

  • 2. Data: 2009-09-18 08:19:39
    Temat: Re: Jaka skretka do ziemi ?
    Od: Marrcino <n...@n...pl>

    ąćęłńóśźż pisze:
    > Jaką skrętke polecicie do zakopania bezpośrednio w ziemi?
    > Czy ktoś może polecić producenta, symbol, gdzie dobrze i tanio kupić?
    > THX

    Zadną. Po pierwszej większej burzy będziesz miał kuku. Ja bym polecał
    światłowód, niektórzy potrafią zakopywać koncentryk.

    Marrcino

  • 3. Data: 2009-09-18 08:48:33
    Od: "Vituniu" <v...@p...fm>

    Zelowana, jak dluzszy dystans i wdluz innych kabli to dodatkowo
    ekranowana.

    > Zadną. Po pierwszej większej burzy będziesz miał kuku.

    Hm... Na podstawie burz z ostatnich 10 lat oraz obserwacji
    dzialajacych mimo wszystko telefonow/faksow/komputerow
    w okolicy - smiem uwazac, ze nie jest tak zle.

    Natomiast token-ring ktory zaliczyl trafienie bezpostrednie
    to ponoc znacznie ciekawszy widok ;)

    > Ja bym polecał światłowód,

    Mozna, zwlaszcza jesli dystans wiekszy albo teren faktycznie
    otwarty i "pieruny" wala prosto w szczypiorek... Z tym, ze spawy
    trudniej wykonac sposobem Adama Slodowego a i koszt
    konwerterkow na obu koncach trzeba doliczyc.

    Wszystko sprowadza sie do pytania: gdzie i co tam dokladnie
    trzeba podlaczyc?

    pozdrawiam,
    Vituniu.

  • 4. Data: 2009-09-18 09:00:37
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Fri, 18 Sep 2009 10:19:39 +0200, Marrcino <n...@n...pl> wrote:

    >Zadną. Po pierwszej większej burzy będziesz miał kuku. Ja bym polecał
    >światłowód, niektórzy potrafią zakopywać koncentryk.

    Możesz rozwinąc myśl? Mam w sumei penei ze 2 km skrętki w ziemi dla
    różnych instalacji - często od ponad 10 lat i jakoś nei zpotkałem się
    z innymi awariami niż typu: "pan Czesio koparką kabelek wykopał". Inna
    rzecz że w ziemi to lepiej puścić kabel w jakiejś rurze. W razie
    awarii/przebudowy nie trzeba rozkopywać ponownie. Ostatnio
    instalatorzy kamer stosowali jakąś specjalny kabel do układania w
    ziemii wypełniony żelem w osłonce. Ale to ma zapobiegać zamakaniu
    kabli a nie chronić je fizycznie.

    Zdrówko

  • 5. Data: 2009-09-18 11:04:28
    Od: "Pablo" <f...@h...com.pl>

    Polecam jak wyżej kabelek żelowany , ekran zbyteczny bo w ziemi mu nikt
    nie będzie przeszkadzał, to chyba że w domu napotka na zakłócenia. Co do
    rury to warto położyć kabel w tzw. peszlu , rura karbowana w każdym
    składzie budowlanym mają. Przy układaniu należy postarać się , aby położożyć
    w całości pełen odcinek peszla i oba końce wyprowadzić ponad ziemie i
    zabezpieczyć uszczelnieniem, w innym wypadku to mija sie z celem bo woda się
    dostanie a peszel będzie robił za zbiórke wody co wpłynie na szybsze
    starzenie i niszczenie izolacji. Przy płytkim ułożeniu lub gliniastym
    terenie lub innym podmokłym warto zrobić pod kablem i na kablu na
    szerokość wykopu podsypke z piasku lub żwiru bez dużych kamieni. zapewni to
    optymalne warunki szybkie odprowadzenie wody a nawet jeśli będzie okresowo
    zalegać to w piasku mróz kabelkowi szkód nie narobi.Mróz w zależności od
    gruntu i regionu w kraju sięga od 60 do 90cm. Warto kupić też folie w rolce
    o szerokości wykopu i po przysypaniu kabla warstwą ziemi minimum 40 cm ją
    ułożyć - zabezpieczy to przed uszkodeniem,po paru latach gdy ktoś zapomni o
    tym kablu.W dawnych czasach zamiast foli stosowano układane cegły, gruz, lub
    sypany drobny kamień ( na wypadek gdybyś trafił podczas kopania)

    Gdybyś kupował peszel to zwróć uwagę czy ma w środku pilota (sznurek lub
    drut) w innym przypadku sam będziesz musiał włożyć pilota w peszel z drutu
    i uwiazać kabelek i wtedy dopiero przeciągac, bez tego nie włożysz przewodu
    w dłuższym odcinku. Pamiętaj abyś czasami nie położył przewodu całkowicie
    prosto (naciągniętego) lekki wężyk wskazany. Powodzenia

    Użytkownik "Maciek "Babcia" Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał w
    wiadomości news:1qi6b5tfrm3thm3t1i5740kkheoc4eo9ah@4ax.com...

  • 6. Data: 2009-09-18 11:15:29
    Od: Kell a <k...@n...com>

    "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl> napisał(a):

    > Ale to ma zapobiegać zamakaniu
    >kabli a nie chronić je fizycznie.

    Glownie zel ma za zadanie ochrone przed minusowymi temperaturami,
    ktore moglyby powodowac zbyt duze naprezenia w kablu

  • 7. Data: 2009-09-20 12:34:39
    Od: "tg" <a...@b...cpl>

    "ąćęłńóśźż" <u...@w...eu> wrote in message news:h8vd1u$nrf$1@news.wp.pl...
    > Jaką skrętke polecicie do zakopania bezpośrednio w ziemi?
    > Czy ktoś może polecić producenta, symbol, gdzie dobrze i tanio kupić?

    sama skretka nawet hiper duper wytrzyma ci z 2-3 lata w zaleznosci
    od warunkow, ilosci kamieni, wilgotnosci, a i to tylko wtedy jezeli
    izolacji nie uszkodzisz przy zasypywaniu

    duzo lepszym rozwiazaniem jest wsadzic tam jakas niekarbowana rure
    (ew. peszel ale wtedy trzeba miec odkurzacz ;)
    i najtansza skretke wymieniac bez problemowo kiedy bedzie trzeba

    jak jest na glebokosci kilkudziesieciu cm to burz raczej nie trzeba
    sie obawiac, ale jezeli masz mozliwosc (i jest sens) to swiatlowod
    jest zawsze lepszym rozwiazaniem, zawsze mozna tez zestawic jakis
    link radiowy

    w kazdym razie skretka luzem w glebie to nie jest dobry pomysl,
    wiem co mowie, niejeden kilometr polozylem :P

  • 8. Data: 2009-09-20 18:15:01
    Od: Diverek <U...@o...pl-TO-TEZ>

    ąćęłńóśźż pisze:

    > Jaką skrętke polecicie do zakopania bezpośrednio w ziemi?

    Dobrą FTPw 4x2x0,5 ewentualnie 4x2x0,8, do położenia w ziemi, a
    najlepiej wciągniętą dodatkowo w peszel lub arot.

    > Czy ktoś może polecić producenta,

    np. Bitner (FTPw), Technokabel (LAN-T11B).

    > gdzie dobrze i tanio kupić?

    Zależy skąd jesteś i ile potrzebujesz?

    PS. Pytanie IMHO lekko NTG.

    --
    Pozdrowienia,
    Tom

  • 9. Data: 2009-09-21 13:51:08
    Od: "Maciek \"Babcia\" Dobosz" <b...@j...org.pl>

    On Sun, 20 Sep 2009 13:34:39 +0100, "tg" <a...@b...cpl> wrote:

    >sama skretka nawet hiper duper wytrzyma ci z 2-3 lata w zaleznosci
    >od warunkow, ilosci kamieni, wilgotnosci, a i to tylko wtedy jezeli
    >izolacji nie uszkodzisz przy zasypywaniu

    Powiedz to drutowi Beldenowi cat5 ktora wkopalem tymczasowo w ziemie
    miedzy domem igarazem kumpla (tak ~30m w linii prostej) w 2000 roku.
    Wkopane awaryjnie na jakieś 40-50cm w piasku "tymczasowo" i działa OK
    do tej pory. Oczywiście wszystko zalezy od warunkow. ;-)

    >w kazdym razie skretka luzem w glebie to nie jest dobry pomysl,
    >wiem co mowie, niejeden kilometr polozylem :P

    Dokladnie. Jesli juz to w jakiejs osłonie jak sugerujesz. Jak pijany
    operator koparki przetnie to łatwiej wymienic calosc.

    Zdr

  • 10. Data: 2009-09-21 18:55:13
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Maciek "Babcia" Dobosz" napisał:

    > Dokladnie. Jesli juz to w jakiejs osłonie jak sugerujesz. Jak pijany
    > operator koparki przetnie to łatwiej wymienic calosc.

    Jak to ostatnio na p.r.h.n. leciało?
    "Mam takie wrażenie, że operatorami koparek zostają mściwi
    administratorzy sieci wyrzuceni z pracy."

    JoteR