  • 1. Data: 2010-01-09 10:24:44
    Temat: Jaki dysk kupić?
    Od: "mea" <m...@f...com.pl>

    Witam!

    Chcę do mojego starego komputera dołożyć dysk SATA
    (płyta ASUS P4C800 Deluxe z SATA 150 MB/s)
    i zainstalować na nim Windows XP Pro.
    Zostaną na nim 2 dyski EIDE, ale bootowalny ma być
    SATA.

    Oczekuję następujących cech:
    - wewnętrzny
    - wielkość 3,5"
    - pojemność 500 GB - 1 TB
    - obroty 7200 obr./min
    - szybki dostęp
    - cichy w pracy

    Proszę o rady jaki dysk kupić.

    Pozdrawiam
    mea

  • 2. Data: 2010-01-09 10:41:47
    Temat: Re: Jaki dysk kupić?
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 09-01-2010 o 11:24 mea napisał na pl.comp.pecet:

    > Chcę do mojego starego komputera dołożyć dysk SATA
    > Proszę o rady jaki dysk kupić.

    Samsung Spin Point F3.
    Nie zapomnij o sterowniku do kontrolera SATA.

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 3. Data: 2010-01-09 11:09:08
    Od: "mea" <m...@f...com.pl>

    > Samsung Spin Point F3.
    > Nie zapomnij o sterowniku do kontrolera SATA.

    Dzięki.
    Jeden z moich dysk EIDE jest firmy Samsung i jest OK.

    Mam jeszcze pytania dotyczące bootowalności.
    1) czy nie będzie problemu z bootowaniem z SATA
    (po zainstalowaniu sterownika oczywiście)
    przy pozostawieniu w komputerze 2 dysków EIDE?
    czy z dysków EIDE trzeba będzie zdjąć zworki
    Master/Slave?
    2) do momentu zainstalowania wszystkich programów
    użytkowych na SATA dobrze by było móc jeszcze
    używać dotychczasowy system (Win XP Pro) na EIDE?
    czy będzie mozna wybierać napęd pomiędzy dyskiem
    SATA lub EIDE, z ktorego ma być bootowany system
    po starcie komputera przez wciśnięcie F8 (płyta/BIOS
    ma taką funkcję)?

    Pozdrawiam
    mea

  • 4. Data: 2010-01-09 11:21:38
    Temat: Re: Jaki dysk kupić do laptopa - 7200rpm?
    Od: zielony bazyliszek <b...@a...pl>

    Podepne sie pod watek :)

    Doradzcie dysk do laptopa.

    - wewnętrzny
    - wielkość 2,5"
    - pojemność 500 GB
    - obroty 7200 obr./min

    Wypatrzylem takie:

    - Seagate Momentus ST9500420ASG (2,5", 500GB, 16MB, SATA/300)
    - Seagate Momentus ST9500420AS (2,5", 500GB, 16MB, SATA/300)

    Czy to dobry wybór czy jest cos lepszego?

    Czym sie roznia (bo jeden ma literke G a drugi nie - to chodzi o to
    G-Force Protection - warto to miec? :) roznica w cenie 20 zlotych )

  • 5. Data: 2010-01-09 11:32:44
    Od: "mea" <m...@f...com.pl>

    > Podepne sie pod watek :)
    >
    > Doradzcie dysk do laptopa.

    Po co się podpinasz? To jest inny temat.
    Łączy je tylko słowo "dysk".
    Inne dyski pasują do komputera stacjonarnego,
    a inne do laptopa.
    Sprawa bootowalności też wygląda inaczej.

    W ten sposób powstaje bałagan.
    Załóż sobie własny wątek.

    Pozdrawiam
    mea

  • 6. Data: 2010-01-09 11:39:10
    Od: Wiesław <n...@u...poczta.onet.pl>

    Dnia 09-01-2010 o 12:09 mea napisał na pl.comp.pecet:

> [...]
    > (po zainstalowaniu sterownika oczywiście)
    > przy pozostawieniu w komputerze 2 dysków EIDE?
    > czy z dysków EIDE trzeba będzie zdjąć zworki

    Nie powinno być problemu. Zworek nie trzeba zdejmować.
    Zworka jest na dysku SATA między SATA 150/300.
    Może być konieczność ustawienia w BIOSie kolejności
    bootowania. Ten sterownik musisz mieć na dyskietce lub
    innym nośniku.

> [...]
    > SATA lub EIDE, z ktorego ma być bootowany system
    > po starcie komputera przez wciśnięcie F8 (płyta/BIOS

    A po co? Podczas instalacji Windows poszukuje starych
    instalacji i instaluje swojego bootloadera.
    Można później wybrać system z menu.

    --
    Wiesław
    Opera Mail

  • 7. Data: 2010-01-09 12:24:43
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "Wiesław" napisał:

    > A po co?

    Żeby nie być uzależnionym od obecności dysków EIDE i partycji systemowej na
    jednym z nich?

    > Podczas instalacji Windows poszukuje starych
    > instalacji i instaluje swojego bootloadera.

    Na dysku EIDE. Po co się uzależniać od starego dysku?

    > Można później wybrać system z menu.

    Przecież sam doradziłeś zmianę kolejności bootowania ;-)
    IMHO to najrozsądniejsze rozwiązanie. Tylko dobrze by było na czas
    instalacji systemu na nowym dysku odłączyć fizycznie stare.

    JoteR

  • 8. Data: 2010-01-09 12:54:40
    Od: "mea" <m...@f...com.pl>

> [...]
    > IMHO to najrozsądniejsze rozwiązanie. Tylko dobrze by było na czas instalacji
    systemu na nowym dysku odłączyć fizycznie stare.

    Chodzi mi o sytuację tymczasową żeby do momentu poinstalowania,
    poustawiania i sprawdzenia wszystkiego na nowym dysku SATA
    móc się łatwo przenosić z używania starego systemu na EIDE
    na nowy na SATA. System będzie ten sam (Win XP Pro), ale używam
    nazwy stary - nowy w sensie momentu zainstalowania.
    Wydawało mi się, że wybór z którego dysku system będzie bootowany
    przez F8 zaraz po starcie komputera byłby najprostszy. Ale jeśli
    inny byłby lepszy to OK. Tylko napisze proszę wyraźnie który?
    Po sprawdzeniu wszystkiego w systemie na dysku SATA mam zamiar
    Windows XP Pro na starym EIDE usunąć i oba stare dyski EIDE
    traktować wyłącznie jako dyski na dane.
    Natomiast na czas instalowania systemu na SATA mogę stare
    dyski EIDE fizycznie odłączyć, jeśli tak będzie lepiej. Rozumiem,
    że wtedy właśnie byłyby to systemy niezależne, o co mi chodziło.,
    czy tak?

    Piszę o tym w ten sposób, bo przyznaję, że do końca Waszej
    dyskusji nie rozumiem. W szczególności:
    > IMHO to najrozsądniejsze rozwiązanie
    to znaczy które?

    Pozdrawiam
    mea

  • 9. Data: 2010-01-09 14:05:04
    Od: "JoteR" <j...@p...pl>

    "mea" napisał/a:

> [...]
    > Wydawało mi się, że wybór z którego dysku system będzie bootowany
    > przez F8 zaraz po starcie komputera byłby najprostszy.

    Tak jest, aczkolwiek nikt nie ośmieliłby się powiedzieć, że najwygodniejszy
    ;-)
    Ale skoro to tymczasowo, to może być.

    > to znaczy które?

    Przełaczanie w BIOS-ie.
    Uzależnienie się od XP-kowego bootloadera (który będzie wszak siedział na
    starym dysku EIDE) to napraszanie się o kłopoty w przyszłości, kiedy będzie
    się chciało zlikwidować stary system lub, co gorsza, stary dysk.
    Alternatywnym (i nieco wygodniejszym) rozwiązaniem jest posadzenie
    niezależnego bootloadera, mieszczącego się w całości w MBR (np. Smart Boot
    Manager) posiadającego funkcję przenumerowywania dysków - z punktu widzenia
    Windy byłoby to równoważne z przełączaniem w BIOS-ie i usunięcie
    któregokolwiek z dysków nie powodowałoby zakłóceń w pracy pozostawionego
    systemu. Ale to tylko wtedy, jeśli współistnienie dwóch systemów miałoby
    trwać przez dłuższy czas.

    JoteR

  • 10. Data: 2010-01-09 14:21:27
    Od: "mea" <m...@f...com.pl>

> [...]
    pozostawionego systemu. Ale to tylko wtedy, jeśli
    > współistnienie dwóch systemów miałoby trwać przez dłuższy czas.

    Bardzo dziękuję.
    Rozumiem, że wskazane jest fizyczne odłączenie starych dysków
    podczas instalowania Win XP Pro na dysku SATA.
    Rozumiem także, że do prawidłowego działania obu systemów
    (w okresie przejściowym) zworek na starych dyskach wyjmować
    nie muszę, natomiast na dysku SATA muszę wybrać 150 MB/s
    ze względu na takie możliwości płyty głównej.
    Jeśli się mylę, to proszę o sprostowanie.

    Pozdrawiam
    mea