  • 1. Data: 2014-12-08 10:28:38
    Temat: Jaki filtr 77 mm ?
    Od: " 666" <...@...6>

    Wątek o filtrach ochronnych przypomniał mi, że potrzebuję filtra średnicy 77
    mm do zooma 2,8/16-50mm, no "ochronnego" ;-)
    Takiej średnicy w szufladzie nie mam, mniejsze filtry kupowałem w czasach
    przedcyfrowych.
    Wówczas preferowałem Skylight nad UV (wyższość jednych świąt nad drugimi).
    A jak to jest przy cyfrze, czy dla matryc (puszka K-5 IIs) używa się jeszcze
    Skylight?
    Jaki konkretnie model filtra średnicy 77 mm polecicie (jakość do ceny)?
    Filtr nie powinien przeszkadzać osłonie przeciwsłonecznej i powinien nadawać
    się do szerokiego kąta, filtr nie musi mieć zewnętrzego gwintu.
    Mam takie cienkie niewinietujące filtry Hoya (mniejszych średnic 52-58 mm),
    ale z 10 lat temu kupowane i pewnie się pozmieniało na rynku.

  • 2. Data: 2014-12-08 16:28:41
    Temat: Re: Jaki filtr 77 mm ?
    Od: Bartolomeo <n...@n...com>

    W dniu 2014-12-08 o 10:28, 666 pisze:

    > Jaki konkretnie model filtra średnicy 77 mm polecicie (jakość do ceny)?

    Może coś z tego.
    http://www.optyczne.pl/5.1-Inne_testy-Test_filtr%C3%
    B3w_UV.html

    Używam osobiście Hoya HMC, nie narzekam aczkolwiek są tacy co twierdzą,
    że w czyszczeniu są trudniejsze niż Heliopan czy B+W

  • 3. Data: 2014-12-08 19:59:35
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-12-08 o 10:28, 666 pisze:

    > Wówczas preferowałem Skylight nad UV (wyższość jednych świąt nad drugimi).
    > A jak to jest przy cyfrze, czy dla matryc (puszka K-5 IIs) używa się
    > jeszcze Skylight?

    Ja osobiście nie zauważyłem aby filtr UV poza mechaniczną ochroną
    cokolwiek oferował. Tu masz podsumowanie:

    http://www.dpreview.com/articles/8049091537/the-uv-f
    ilter

    Lepszy jest protector z powłokami - do niedawna tańszy od UV ale chyba
    nastała moda na nie i zaczynają występować w niebotycznych cenach również.

    > Jaki konkretnie model filtra średnicy 77 mm polecicie (jakość do ceny)?

    W wątku o filtrach ochronnych o tym było. Marumi DHG jest wystarczający.
    Nie zauważyłem dodatkowych flar, które by wnosił.

    > Filtr nie powinien przeszkadzać osłonie przeciwsłonecznej i powinien
    > nadawać się do szerokiego kąta,

    Jest slim.

    > filtr nie musi mieć zewnętrzego gwintu.

    Ten ma.

    > Mam takie cienkie niewinietujące filtry Hoya (mniejszych średnic 52-58
    > mm), ale z 10 lat temu kupowane i pewnie się pozmieniało na rynku.

    Żadnego winietowania nie zaobserwowałem. Pewnie gdzieś znajdziesz
    laboratoryjne testy w sieci - jeśli masz zbyt wiele wolnego czasu :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 4. Data: 2014-12-09 00:04:53
    Od: " 666" <...@...6>

    Dzięki.
    Jak napisałem w innym wątku, korzystając z wyprzedaży zamówiłem Marumi
    Digital Pro Lens-Protect Ultra Slim Brass MC, a dzięki grupie w ogóle
    zwróciłem uwagę na markę Marumi.
    Wolałbym UV (morze, rzadziej góry), no ale akurat nie wyprzedawali ;-)

    Dla preferujących B+W proszę bardzo oferta (ale i tak wyjdzie ponad 200 zł):
    www.amazon.com/77mm-XS-Pro-Clear-Multi-Resistant-Coa
    ting/dp/B004OVE188

    Kusił mnie Hoya Evo Antistatic UV Dust / Stain / Water Repellent, ale
    wyszedłby ponad 300 zł (77 mm).
    Swoją drogą jestem ciekaw, jak ten Hoya z antystatycznymi powłokami reaguje
    na słone krople wody morskiej?

    -----

  • 5. Data: 2014-12-09 15:13:57
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 2014-12-09 o 00:04, 666 pisze:

    > Kusił mnie Hoya Evo Antistatic UV Dust / Stain / Water Repellent, ale
    > wyszedłby ponad 300 zł (77 mm).
    > Swoją drogą jestem ciekaw, jak ten Hoya z antystatycznymi powłokami
    > reaguje na słone krople wody morskiej?

    Szczerze mówiąc nie bardzo wierzę w te wynalazki marketingowe. Czasem
    coś chlapnie, nie wiadomo co, i kończy się to intensywnym pucowaniem z
    zastosowaniem płynu czyszczącego. Kiedyś mała kropelka żywicy albo soku
    z jakiegoś drzewa dała mi wycisk przy czyszczeniu. Woda morska też
    potrafi namieszać. W wietrzną i słoneczną pogodę małe kropelki
    błyskawicznie odparowują i zamieniają się w placki z otoczką solną. Nie
    sądzę aby powłoki za N x 100zł pomogły w czymkolwiek. To już lepiej
    kupić N protektorów za 100zł i je wyrzucać gdy będą za bardzo brudne.
    Swoją drogą podziwiam przeciwników stosowania protektorów...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek