  • 1. Data: 2010-05-16 21:24:00
    Temat: Jakie najniższe dopuszczalne obroty w VW Polo 1,2 L?
    Od: Rex <w...@z...pl>

    Witam,
    mam VW Polo z silnikiem benzynowym 1,2 litra. Niedawno zacząłem
    interesować się ekojazdą (ecodriving). Jak wiadomo, jedna z ważniejszych
    zasad ecodrivingu polega na tym, żeby jeździć na wysokich biegach i
    niskich obrotach. Jednak problem polega na tym, że jazda na zbyt niskich
    obrotach może być szkodliwa dla silnika.

    I tu pytanie: jakie obroty są optymalne chcąc jeździć ekonomiczne, tzn.
    jakie obroty można uznać za kompromis między niskim zużyciem paliwa i
    żywotnością silnika?

    --
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 2. Data: 2010-05-17 17:06:37
    Od: Rex <w...@z...pl>

> [...]
    >
    > I tu pytanie: jakie obroty są optymalne chcąc jeździć ekonomiczne, tzn.
    > jakie obroty można uznać za kompromis między niskim zużyciem paliwa i

    Dodam jeszcze, że chodzi mi o takie warunki jazdy:
    - samochód jest słabo obciążony - jadę sam, bez pasażerów i bez dużego
    bagażu,
    - jadę po poziomej drodze - nie jest ani z górki, ani pod górkę.

    Jakie według Was są najniższe dopuszczalne obroty, które nie wpływają
    negatywnie na pracę i żywotność silnika?

    Z góry dziękuję za odpowiedzi.

    --
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 3. Data: 2010-05-17 17:23:11
    Od: "M1SLQ" <mbierwia@w_domenie_o2.pl>

    > Jakie według Was są najniższe dopuszczalne obroty, które nie wpływają
    > negatywnie na pracę i żywotność silnika?

    1k RPM, czyli standardowe obroty biegu jałowego

    Pozdrawiam

  • 4. Data: 2010-05-17 18:11:30
    Od: Rex <w...@z...pl>

    M1SLQ pisze:

    > 1k RPM, czyli standardowe obroty biegu jałowego

    Chodzi mi o obroty w trakcie normalnej jazdy (na biegu), a nie na biegu
    jałowym. Gdyby zaczął jeździć z obrotami 1000 RPM, z pewnością szybko
    bym zniszczył silnik.

    --
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 5. Data: 2010-05-17 18:22:44
    Od: "M1SLQ" <mbierwia@w_domenie_o2.pl>

    > Chodzi mi o obroty w trakcie normalnej jazdy (na biegu), a nie na
    > biegu jałowym. Gdyby zaczął jeździć z obrotami 1000 RPM, z pewnością
    > szybko bym zniszczył silnik.

    Zależy od "zapotrzebowania na cug". Jeśli wjeżdżasz na parking na
    półsprzęgle, to może być 1k RPM. Jak jedziesz z góry i hamujesz
    silnikiem to obroty 1k RPM też mogą być właściwe. Jeśli czujesz potrzebę
    książkowych obrotów to trzymaj silnik na tylu, przy ilu wypada max
    moment obrotowy.

    Pozdrawiam.

  • 6. Data: 2010-05-17 19:04:02
    Od: "yabba" <g.kwiatkowski@aster_wytnij_city.net>

    Użytkownik "Rex" <w...@z...pl> napisał w wiadomości

> [...]
    >
    > Jakie według Was są najniższe dopuszczalne obroty, które nie wpływają
    > negatywnie na pracę i żywotność silnika?

    Niedawno był podobny wątek "Biegi a prędkość" - poszukaj go.
    Najlepiej "wyczuć" konkretny silnik i samochód, ale mozna przyjąć, że dla
    małych silników benzynowych minimalne użyteczne obroty od 2 tys.

    --
    Pozdrawiam,

    yabba

  • 7. Data: 2010-05-17 20:22:54
    Od: Rex <w...@z...pl>

    M1SLQ pisze:

    > Zależy od "zapotrzebowania na cug". Jeśli wjeżdżasz na parking na
    > półsprzęgle, to może być 1k RPM. Jak jedziesz z góry i hamujesz
    > silnikiem to obroty 1k RPM też mogą być właściwe.

    Napisałem wcześniej, że chodzi mi o minimalne dopuszczalne obroty w
    normalnych warunkach (jazda na biegu, płaski teren), a ty mi tu piszesz
    o wjeżdżaniu na parking i hamowaniu silnikiem podczas jazdy z góry.

    Jeśli czujesz potrzebę
    > książkowych obrotów to trzymaj silnik na tylu, przy ilu wypada max
    > moment obrotowy.

    WV Polo 1,2 L max moment obrotowy osiąga przy 3000 RPM. Z pewnością
    można jeździć z mniejszymi obrotami. 3000 to nie są najbardziej
    ekonomiczne obroty. Podczas maksymalnego momentu obrotowego silnik
    osiąga max moc w przeliczeniu na jednostkę paliwa, ale nie oznacza to,
    że przy takich obrotach najmniej pali.

    Mój silnik równo pracuje przy 2500-2700 RPM. Przypuszczam, że takie
    obroty są optymalne. Zapodałem ten wątek, żeby skonsultować moje
    przypuszczenia z Waszymi opiniami i doświadczeniami.

    --
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 8. Data: 2010-05-17 23:01:33
    Od: Krzysiek Kielczewski <k...@g...com>

    On 2010-05-17, Rex <w...@z...pl> wrote:

> [...]
    >
    > Jakie według Was są najniższe dopuszczalne obroty, które nie wpływają
    > negatywnie na pracę i żywotność silnika?

    A turlasz się w korku, jedziesz z prędkością przelotową, dojeżdżasz do
    czerwonego światła, ruszasz po zapaleniu się zielonego czy włączyłeś się
    do ruchu i przyspieszasz?

    Krzysiek Kiełczewski

  • 9. Data: 2010-05-18 10:32:10
    Od: Rex <w...@z...pl>

    Krzysiek Kielczewski pisze:

    > A turlasz się w korku, jedziesz z prędkością przelotową, dojeżdżasz do
    > czerwonego światła, ruszasz po zapaleniu się zielonego czy włączyłeś się
    > do ruchu i przyspieszasz?

    Chodzi mi o jazdę poza terenem zabudowanym (wg Twojego nezewnictwa to
    chyba prędkość przelotowa), gdzie nie ma korków, ani żadnych ograniczeń
    ruchu, jest dobra widoczność, nie jest ślisko, droga jest prosta, płaska
    droga, samochód słabo obciążony, nigdzie mi się nie spieszy, chcę jechać
    na maksa ekonomicznie, ale żeby nie odbywało się to ze szkodą dla
    silnika. Jadę na 5 biegu z prędkością obrotową silnika = X RPM

    Ile wynosi X? :)

    --
    Pozdrawiam,
    Rex

  • 10. Data: 2010-05-18 10:42:03
    Od: Rex <w...@z...pl>

    yabba pisze:
> [...]
    > Najlepiej "wyczuć" konkretny silnik i samochód, ale mozna przyjąć, że dla
    > małych silników benzynowych minimalne użyteczne obroty od 2 tys.

    Dzięki za podpowiedź. Przeczytałem sporo postów w tym wątku.
    Podejrzewam, że 2 tys. rpm to są zbyt niskie obroty - silnik w moim
    aucie nie pracuje równo przy takich obrotach.
    Jeśli przyjąć, że najniższe obroty zdrowe dla silnika to są najniższe
    obroty przy których silnik równo pracuje to w moim aucie jest to ok.
    2500 rpm.

    --
    Pozdrawiam,
    Rex