  • 1. Data: 2010-05-16 20:58:43
    Temat: co wy na to ?
    Od: szymo <s...@w...pl>

    http://wyhacz.gazeta.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_
    Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html

    Zawsze wiedziałem że te wymiany oleju co 15.000 to jakaś paranoja.

  • 2. Data: 2010-05-16 21:11:30
    Temat: Re: co wy na to ?
    Od: Gom <g...@g...com>

    On 16 Maj, 20:58, szymo <s...@w...pl> wrote:
    > http://wyhacz.gazeta.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_
    Castrola__wymiana...

    > Zawsze wiedziałem że te wymiany oleju co 15.000 to jakaś paranoja.

    Zanim wrzucisz "niusa" na grupę, sprawdź najpierw datę jego
    publikacji ;-)

    --
    Gom

  • 3. Data: 2010-05-16 21:47:58
    Od: badzio <b...@g...com>

    On 16 Maj, 20:58, szymo <s...@w...pl> wrote:
    > http://wyhacz.gazeta.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_
    Castrola__wymiana...

    > Zawsze wiedziałem że te wymiany oleju co 15.000 to jakaś paranoja.

    Spojrzales na date publikacji?

  • 4. Data: 2010-05-16 21:58:10
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    http://wyhacz.gazeta.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_
    Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html

    > Zawsze wiedziałem że te wymiany oleju co 15.000 to jakaś paranoja.
    Robili badania w Polsce na WATie. Do badań użyli dwóch wybranych losowo nowych
    silników od 125p. W jednym zmieniali olej a w drugim tylko uzupełniali i
    wymieniali filtr. Po iluś tam motogodzinach, odpowiadających przejechaniu 60
    tysięcy rozkręcili i pomierzyli współpracujące części. Obydwa silniki były
    zużyte w tym samym stopniu. Skręcili, dokręcili do 120 tysięcy i znowu zrobili
    pomiary. Ten co miał wymieniany olej był bardziej zużyty. W podsumowaniu było o
    właściwościach oleju i jego starzeniu. Wychodzi że olej do 1/4 przebiegu ma
    słabe właściwości smarne. Dopiero jak rozpuści się w nim węgiel, znaczy się jak
    się popularnie ubrudzi. To ma przez połowę przebiegu stabilne i najlepsze
    własciwości smarne. Po przekroczeniu 3/4 przebiegu olej bardzo szybko się
    degraduje.To jak w ramach dolewek utrzymywać parametry oleju pomędzy 1/4 a 3/4
    jego przebiegu to po co wymieniać. Każdy silnik zużywa olej. Wynika to z budowy
    i zasady działania silnika tłokowego. I jak do wymiany potrzeba 4 litry a w
    okresie od wymiany do wymiany trzeba dolać litr. To spełniny jest warunek pracy
    oleju w zakresie jego najlepszych włąściwości smarnych. Pytanie co mają zrobić
    ci co nie widzą że im ubywa oleju, bo jeżdzą niedogrzanymi silnikami. I nie
    spalone paliwo co dostaje się do oleju rozrzedza go sztucznie zawyżając ilość i
    pogarszając właściwości smarne. Jedno jst pewne. Nie słuchać ich i ich opowieści
    jakie to mają wspaniałe silniki nie zużywające oleju.

  • 5. Data: 2010-05-16 22:26:01
    Od: Grzegorz Prędki <"klark[USUN"@TO][malpa]transkomp.com>

    W dniu 2010-05-16 21:58, kogutek pisze:

> [...]
    > zużyte w tym samym stopniu. Skręcili, dokręcili do 120 tysięcy i znowu zrobili
    > pomiary. Ten co miał wymieniany olej był bardziej zużyty.

    Tylko takie pytanie - te ilestam tys km bylo pewnie zrobione "jednym
    ciagiem" w krotkim okresie czasu. Co ze starzeniem sie oleju, z jazda
    czasem na niedogrzanym silniku - czyli normlanej eksploatacji? Mysle, ze
    wtedy nie jest juz tak rozowo.

  • 6. Data: 2010-05-16 23:49:10
    Od: J.F. <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 16 May 2010 21:58:10 +0200, kogutek wrote:
> [...]
    >zużyte w tym samym stopniu. Skręcili, dokręcili do 120 tysięcy i znowu zrobili
    >pomiary. Ten co miał wymieniany olej był bardziej zużyty.

    I krajowy wladze nie rozpropagowaly tych wynikow, w sytuacji gdy i
    oleju dla wszystkich chetnych brakowalo ?

    Na PWr jest raport z badan "przedluzonych przebiegow oleju", gdzie
    doszli do wniosku ze nowoczesny olej Selectol + mozna wymieniac
    rzadziej niz poprzednie.
    Z tym ze mierzono ciezarowkowe silniki w pracy stacjonarnej, wiec
    wyniki trudniej mierzalne. No i nie probowano jezdzic do zarzniecia
    tylko cos 2x wiecej.

    J.

  • 7. Data: 2010-05-17 01:37:13
    Od: "kogutek" <k...@v...pl>

    > W dniu 2010-05-16 21:58, kogutek pisze:

    http://wyhacz.gazeta.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_
    Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html

    czÄ&#65533;Ĺ&#65533;ci. Obydwa silniki
    byĹ&#65533;y
    tysiÄ&#65533;cy i znowu
    zrobili

> [...]
    > ciagiem" w krotkim okresie czasu. Co ze starzeniem sie oleju, z jazda
    > czasem na niedogrzanym silniku - czyli normlanej eksploatacji? Mysle, ze
    Pewnie jednym cięgiem z przerwami na wymianę rozrządu, oleju, regulacje. O
    starzeniu związanym z czasem w przypadku tego typu pomiaru nie da się mówić. Ale
    jak popatrzeć na to z innej strony to ma sens. Jeśli olej od wymiany do wymiany
    ma dwa okresy kiedy jest gorszy to różnice w zużyciu mogą pochodzić właśnie od
    tego. Jak współczesny silnik 1500 w dobrym stanie technicznym zużywa ok. setki
    oleju na tysiąc kilometrów. To po przebiegu 15 tysięcy zużyje 1,5 litra. Czyli
    około połowy oleju jaki do niego wchodzi. Taki zmieszany stary olej z nowym
    nigdy nie będzie miał na początku kiepskich parametrów bo już je miał. Nigdy też
    nie będzie taki jak z końca przebiegu. Bo zużywa stary olej zmieszany z nowym. A
    nie tylko nowy. Nigdy przesadnie nie dbałem o samochód. Zawsze był dla mnie
    użyteczną rzeczą a nie elementem kultu. Olej w samochodach jakie miałem
    zmieniałem od wielkiej pompy. Praktycznie całe życie na dolewkach i wymianach
    filtrów. Nie zauważyłem żebym robił jakieś drastycznie małe przebiegi albo żeby
    był bardziej awaryjny z tego powodu. U mnie silnik nigdy nie wytrzyma tyle co mu
    fabryka dała. Zawsze wybieram miejsce pracy niedalekie miejscu w którym
    mieszkam. Teraz mam dwa i pół kilometra w jedną stronę. U mnie silnik zawsze
    będzie niedogrzany i będzie zużywał się szybciej, będzie więcej palił. Jeszcze
    szybciej, bez względu na jakość oleju i częstotliwość jego wymiany będzie się
    zużywał silnik eksploatowany w górnym zakresie mocy. Spotkalem się z takim
    badaniem ze sprawdzali ile wytrzyma silnik obciążony jak przy prędkości 90/h i
    jak przy 170/h. Okazało się że ten katowany miał 20% przebiegu silnika łagodniej
    traktowanego. Z doświadczenia wiem że w silniku ma być olej przeznaczony do typu
    silnika i że ma go być odpowiednia ilość. Reszta, czyli pilnowanie przebiegu po
    jakim ma być wymieniony według mnie jest drugorzędna.

  • 8. Data: 2010-05-17 11:00:51
    Od: DoQ <p...@g...com>

    szymo pisze:
    > http://wyhacz.gazeta.pl/Wyhacz/1,88542,5327674,Szef_
    Castrola__wymiana_oleju_szkodzi_silnikowi.html
    > Zawsze wiedziałem że te wymiany oleju co 15.000 to jakaś paranoja.

    Fakt, castrol to taki "dobry" olej ze w zasadzie nie ma po co go wymieniac.

    Pozdrawiam
    Pawel

  • 9. Data: 2010-05-17 13:28:19
    Od: Jakub Witkowski <j...@d...z.sygnatury>

    kogutek pisze:

    > jego przebiegu to po co wymieniać. Każdy silnik zużywa olej. Wynika to z budowy
    > i zasady działania silnika tłokowego. I jak do wymiany potrzeba 4 litry a w

    Oczywiście. Pytanie czy zawsze są to ilości mierzalne bagnetem.

> [...]
    > spalone paliwo co dostaje się do oleju rozrzedza go sztucznie zawyżając ilość i

    Fajnie, tylko że wlewam do poziomu 2/3 między min a max. Gdy wylewam po 15 kkm jest
    na oko tyle samo. Bardziej asekuracyjnie: wyraźnie ponad 1/2 powyżej min.
    Zapewne, paliwo mi rozrzedza olej i podwyższa poziom.
    Ciekawe tylko jak LPG to robi.

  • 10. Data: 2010-05-18 10:24:29
    Od: Szymon Łuczak <s...@w...pl>

    > Zanim wrzucisz "niusa" na grupę, sprawdź najpierw datę jego
    > publikacji ;-)

    wiem że publikacja stara ale nigdzie nie mogłem swego czasu tego znaleźć
    a teraz udało mi się i dlatego wrzuciłem