  • 1. Data: 2021-03-28 16:31:22
    Temat: Kanał Sueski
    Od: cef <c...@i...pl>

    Jaką techniką w końcu odbędzie się odblokowywanie tego?
    Na razie kilka dni zajęło sprowadzenie pogłębiarki.
    Kopią, ale nie daje to efektów. Czyli tak trochę po afrykańsku próbują.
    Co dalej?
    Będą rozładowywać?

  • 2. Data: 2021-03-28 16:56:28
    Temat: Re: Kanał Sueski
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.03.2021 o 16:31, cef pisze:
> [...]
    > kilka dni zajęło sprowadzenie pogłębiarki. Kopią, ale nie daje to
    > efektów. Czyli tak trochę po afrykańsku próbują. Co dalej? Będą

    Zdaje się, ze rufa już uwolniona i pozostaje dziób. Można próbować
    przebalastować. Można rozładować, choć na wodzie to nie proste, żeby
    statek nie utracił stateczności.

    --
    Robert Tomasik

  • 3. Data: 2021-03-28 17:38:45
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Zdaje się, ze rufa już uwolniona i pozostaje dziób. Można próbować
    > przebalastować. Można rozładować, choć na wodzie to nie proste, żeby
    > statek nie utracił stateczności.

    Nie znam się ale zaryzykuję pytanie. Dlaczego nie można pociągnąć go do
    tyłu? Kilka lin zaczepionych do buldożerów. Wiem, masa ogromna ale na
    śluzach małymi wózkami jest to przeciągane.
    Wojtek

  • 4. Data: 2021-03-28 17:41:32
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Zdaje się, ze rufa już uwolniona i pozostaje dziób. Można próbować
    > przebalastować. Można rozładować, choć na wodzie to nie proste, żeby
    > statek nie utracił stateczności.

    Ja bym przeciągnął dużo lin pod kadłubem i podczepił do tego zbiorniki
    balastowe z systemem wypychania wody powietrzem.
    To typowa metoda podnoszenia wraków z dna.
    Wiele nie trzeba, by odciążyć część tkwiącą na mieliźnie.

    WM

  • 5. Data: 2021-03-28 18:15:15
    Od: cef <c...@i...pl>

    W dniu 2021-03-28 o 17:41, WM pisze:

> [...]
    > To typowa metoda podnoszenia wraków z dna.
    > Wiele nie trzeba, by odciążyć część tkwiącą na mieliźnie.

    Obawiam się, że tego tam nie ma.
    Przynajmniej nie od ręki.
    Gdzieś przeglądając wiadomości na temat zablokowania
    widziałem zdjęcie tego (?) kontenerowca a na pierwszym
    planie jakiś wieśniak z wózkiem z zaprzęgniętym osiołkiem czy kozą.
    Zdjęcie pojawiło się w środku tekstu sugerującego rozładowywanie :-).

    Są techniki, ale nie w polu na środku pustyni.
    Równie dobrze można powiedzieć, żeby przesunać statek
    dużym magnesem.

  • 6. Data: 2021-03-28 19:21:08
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.03.2021 o 17:38, wowa pisze:

    > Nie znam się ale zaryzykuję pytanie. Dlaczego nie można pociągnąć go do
    > tyłu? Kilka lin zaczepionych do buldożerów. Wiem, masa ogromna ale na
    > śluzach małymi wózkami jest to przeciągane.

    Na śluzach statek płynie, więc do pokonania masz opór wody. Teraz on
    zarył w piach.

    --
    Robert Tomasik

  • 7. Data: 2021-03-28 19:30:24
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.03.2021 o 17:41, WM pisze:

> [...]
    > To typowa metoda podnoszenia wraków z dna.
    > Wiele nie trzeba, by odciążyć część tkwiącą na mieliźnie.

    Wydaje mi się, że nie ta skala problemu. Policz sobie ile by tych beczek
    trzeba było, by zastąpić 10 cm wyporności statku. Statek ma 400 metrów
    długości i 59 metrów szerokości. Żeby go podnieść o metr trzeba wyprzeć
    23.600 metrów sześciennych, czyli 118.000 beczek 200 litrowych (takich
    typowych na ropę). 10 cm, to 11,800 takich beczek. O przekładaniu tych
    lin już nie wspomnę, bo statek się zarył w piach.

    --
    Robert Tomasik

  • 8. Data: 2021-03-28 20:12:26
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

> [...]
    > typowych na ropę). 10 cm, to 11,800 takich beczek. O przekładaniu tych
    > lin już nie wspomnę, bo statek się zarył w piach.

    To może odepchnąć od brzegu poduszką ciśnieniową?
    Dostępne są całkiem spore są gabarytowo. W piachu się nie zapadnie.
    http://polish.marinerubberairbag.com/sale-10457239-1
    -0m-diameter-industrial-air-bags-boat-recovery-airba
    gs-for-large-weight-lifting.html

    WM

  • 9. Data: 2021-03-28 20:52:50
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 28.03.2021 o 20:12, WM pisze:

    > To może odepchnąć od brzegu poduszką ciśnieniową? Dostępne są całkiem
    > spore są gabarytowo. W piachu się nie zapadnie.

    A do jakiego ciśnienia to działa? Zastanowiłeś się, ile taki statek
    waży? Jeden kontener morski waży 30 ton. Policz na zdjęciu, i9le ich tam
    jest.

    --
    Robert Tomasik

  • 10. Data: 2021-03-28 21:23:04
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > A do jakiego ciśnienia to działa? Zastanowiłeś się, ile taki statek
    > waży? Jeden kontener morski waży 30 ton. Policz na zdjęciu, i9le ich tam
    > jest.

    To jest mocne, bo utrzymuje cały statek podczas wodowania.
    Tu zapewne wystarczy podnieść tylko sam koniec statku o parę centymetrów.
    Poduszka ma 3 bary ciśnienia, ale jak powierzchnia styku jest duża to
    wychodzi spora siła 10T na metr kwadratowy.
    http://www.marinerubberairbag.com/sale-10341905-ship
    -landing-marine-rubber-airbag-work-pressure-0-07-0-3
    3mpa-ccs-certificated.html

    WM