  • 1. Data: 2013-05-29 14:47:43
    Temat: Klejenie marmuru.
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    Witam.

    Czym polecacie skleić (i ewentualnie gdzie to kupić) do
    siebie powierzchnie marmurowe (rzędu 200 cm^2), tak, aby
    połączanie było jak najsztywniejsze i możliwie odporne,
    w szczególności na wibracje?

    Pozdrawiam
    Bartek Szczygieł

  • 2. Data: 2013-05-29 15:12:15
    Temat: Re: Klejenie marmuru.
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 29 May 2013 13:47:43 UTC+1, bartekltg wrote:
> [...]
    >
    > siebie powierzchnie marmurowe (rzędu 200 cm^2), tak, aby
    >
    > połączanie było jak najsztywniejsze i możliwie odporne,

    Jeśli nie boisz się naprężenia cieplnego, to żywica epoksydowa, na przykład epidian z
    powolnym utwardzaczem da radę. Najpierw oczywiście opiaskować. Jeśli masz duże
    obciążenia, to dla spokoju zrób prosty model i przeleć go MESem żeby się nie zdziwić
    potem że w którymś punkcie naprężenie wyszło trzy razy większe od wytrzymałości
    kleju.
    Konrad

  • 3. Data: 2013-05-29 22:20:10
    Od: k...@g...com

    W dniu środa, 29 maja 2013 14:47:43 UTC+2 użytkownik bartekltg napisał:
> [...]
    >
    > siebie powierzchnie marmurowe (rzędu 200 cm^2), tak, aby
    >
    > połączanie było jak najsztywniejsze i możliwie odporne,

    Klej epoksydowy z utwardzaczem PAC.

  • 4. Data: 2013-06-04 20:55:27
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-05-29 15:12, Konrad Anikiel pisze:
> [...]

    Dzięki Wam obu za odpowiedź.

    Dostałem przedświątecznej głupawki i pomyliłem granit z marmurem;]
    Bardzo to sytuacje zmienia?

    > Jeśli nie boisz się naprężenia cieplnego, to żywica epoksydowa, na
    > przykład epidian z powolnym utwardzaczem da radę. Najpierw oczywiście
    > opiaskować.

    Zamatowienie powierzchni jest planowane.
    Konstrukcja będzie "garażowana", więc zmiany temperatury nie takie
    duże. Z drugiej strony, na tym konstrukcja metalowa, więc spora różnica
    w rozszedrzalności

    > Jeśli masz duże obciążenia, to dla spokoju zrób prosty
    > model i przeleć go MESem żeby się nie zdziwić potem że w którymś
    > punkcie naprężenie wyszło trzy razy większe od wytrzymałości kleju.

    Same obciążenia przy pracy są małe w porównaniu do samej masy
    konstrukcji. Licząc z zapasem, 200Nm a powierzchnia styku
    50mm x 400mm. Ale dokładniej policzyć nigdy nie zaszkodzi.

    pzdr
    bartekltg

  • 5. Data: 2013-06-05 00:37:05
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Tuesday, 4 June 2013 19:55:27 UTC+1, bartekltg wrote:
    > Dostałem przedświątecznej głupawki i pomyliłem granit z marmurem;]
    >
    > Bardzo to sytuacje zmienia?

    Granit jest jakiś taki kiepsko zwilżalny, więc potrzebujesz żywicy o jak najniższej
    lepkości, z jak najwolniejszym utwardzaczem, może wręcz wszystko podgrzej. Ale
    epoksyd da radę. Tylko nie z kiosku z gazetami, to nie PRL kiedy Distal był
    najlepszym klejem dostępnym na rynku :-)
    Konrad

  • 6. Data: 2013-06-05 03:25:10
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2013-06-05 00:37, Konrad Anikiel pisze:

    > Granit jest jakiś taki kiepsko zwilżalny, więc potrzebujesz żywicy o
    > jak najniższej lepkości, z jak najwolniejszym utwardzaczem, może
    > wręcz wszystko podgrzej.

    O podgrzewaniu nie myślałem. Dzięki.

    > Ale epoksyd da radę. Tylko nie z kiosku z
    > gazetami, to nie PRL kiedy Distal był najlepszym klejem dostępnym na
    > rynku :-) Konrad

    Jesteś w stanie coś konkretnego polecić?

    pozdrawiam
    bartekltg

  • 7. Data: 2013-06-05 10:02:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 June 2013 02:25:10 UTC+1, bartekltg wrote:

    > O podgrzewaniu nie myślałem. Dzięki.

    > Jesteś w stanie coś konkretnego polecić?

    Ostatni raz miałem do czynienia z epoksydami (i to tylko z Sarzyny) jakieś 8 lat
    temu, więc nie bardzo jestem w temacie. Użyłem Epidianu 5 plus utwardzacza ET, w
    projekcie zalania wymiennika ciepła i pocięcia na plasterki (gadżet marketingowy). W
    końcu nigdy tego nie skończyłem, bo zmieniłem pracę :-)
    http://www.zch.sarzyna.pl/epoksydy/utwardzacze.html

  • 8. Data: 2013-06-05 11:40:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 05 Jun 2013 03:25:10 +0200, bartekltg napisał(a):
    > O podgrzewaniu nie myślałem. Dzięki.

    Sa jakies kleje wprost dla kamienierzy.

    Ale czy np silikon z tuby nadaje sie do klejenia plyt to nie wiem :-)

    J.

  • 9. Data: 2013-06-05 12:12:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Wednesday, 5 June 2013 10:40:06 UTC+1, J.F. wrote:
    > Ale czy np silikon z tuby nadaje sie do klejenia plyt to nie wiem :-)

    Ja na przykład nie wiem czy dżem śliwkowy się nadaje. Aczkolwiek miś Paddington
    wypróbował marmoladę, z umiarkowanym sukcesem.

  • 10. Data: 2013-06-05 13:32:55
    Od: anhin <a...@o...pl>

    W dniu 2013-06-05 03:25, bartekltg pisze:> W dniu 2013-06-05 00:37,
    Konrad Anikiel pisze:

    > O podgrzewaniu nie myślałem. Dzięki.

    > Jesteś w stanie coś konkretnego polecić?

    niestety, z przykrością muszę zakwestionować powyższe; według mojej
    wiedzy żywice o niskiej lepkości stosuje się raczej do laminowania a nie
    klejenia (chyba że drewna i materiałów włóknistych). Do klejenia kamieni
    (zwłaszcza ścisłych, jak granit) stosuje się żywice o średniej lub
    wysokiej lepkości i gęstości (w warunkach przemysłowych nawet stałe,
    aplikowane na gorąco). W warunkach domowych całkowicie wystarczający
    będzie Epidian 5 (jako stosunkowo łatwo dostępny i dorównujący jakością
    średniej klasy żywicom zachodnim) z utwardzaczem ET lub IDA, w braku
    tychże Z-1 (w żadnym wypadku PAC). Z zagranicznych niezły byłby araldit
    2015 albo multibond serii 110x. Powierzchnie spoiny powinny być idealnie
    spasowane, oczyszczone i odtłuszczone tudzież niezbędny jest solidny
    docisk podczas utwardzania. Ale nawet przy idealnym sklejeniu taka
    spoina będzie bardzo odporna na ścinanie, dosyć wytrzymała na
    rozciąganie liniowe, i raczej nieodporna na zginanie :-( chyba że dodasz
    jakieś dyble czy kołki metalowe...