  • 1. Data: 2013-07-12 22:59:18
    Temat: Kolumna
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Taka scenke widzialem - jedzie sobie ZW, blyska na niebiesko i
    czerwono, za nimi czworkami maszeruje pare setek zolnierzy, a na koncu
    znow dwa blyskajace pojazdy.

    Hm, kolumna uprzywilejowana ?
    I nie wolno jej wyprzedzac na terenei zabudowanym ?
    Chyba nie.

    No i ... ona znacznie dluzsza niz 50m byla :-)

    A swoja droga to calkiem sprawnie im szlo blokowanie ruchu, widac maja
    jakies szkolenia.

    J.

  • 2. Data: 2013-07-13 11:27:08
    Temat: Re: Kolumna
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Fri, 12 Jul 2013, J.F. wrote:

    > Taka scenke widzialem - jedzie sobie ZW, blyska na niebiesko
    > i czerwono, za nimi czworkami maszeruje pare setek zolnierzy,
    > a na koncu znow dwa blyskajace pojazdy.
    >
    > Hm, kolumna uprzywilejowana ?

    IMVHO nie, prędzej "wolnobieżny pojazd specjalny" :>

    > I nie wolno jej wyprzedzac na terenei zabudowanym ?
    > Chyba nie.

    Znaczy tych pojazdów "błyskających"?
    Hm...
    Bo dla kolumny takiego ograniczenia nie widać

    > No i ... ona znacznie dluzsza niz 50m byla :-)

    Co przemawia za "specjalnością", tylko "pojazdowości" nie widać :)

    pzdr, Gotfryd

  • 3. Data: 2013-07-13 12:14:35
    Od: <8...@3...121436.invalid> (Tom N)

    Gotfryd Smolik news w

    > On Fri, 12 Jul 2013, J.F. wrote:

    [...]

    > Znaczy tych pojazdów "błyskających"?
    > Hm...
    > Bo dla kolumny takiego ograniczenia nie widać

    Zbytnio uogólniłeś -- pojazd jadący w kolumnie jest pojazdem
    uprzywilejowanym

    <PoRD?
    pojazd uprzywilejowany -- pojazd wysyłający sygnały świetlne w postaci
    niebieskich świateł błyskowych i jednocześnie sygnały dźwiękowe o zmiennym
    tonie, jadący z włączonymi światłami mijania lub drogowymi; określenie to
    obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu
    znajdują się pojazdy uprzywilejowane wysyłające dodatkowo sygnały świetlne w
    postaci czerwonego światła błyskowego;

    11. Zabrania się wyprzedzania pojazdu uprzywilejowanego na obszarze
    zabudowanym.
    </PoRD>

    > Co przemawia za "specjalnością", tylko "pojazdowości" nie widać :)

    Ano :D

    --
    'Tom N'

  • 4. Data: 2013-07-13 18:13:29
    Od: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>

    On Sat, 13 Jul 2013, 8...@3...121436.invalid wrote:

    > Zbytnio uogólniłeś -- pojazd jadący w kolumnie jest pojazdem
    > uprzywilejowanym

    Raczej odniosłem się do przypadku opisanego zestawu pieszych :)
    (jak zrozumiałem z opisu, tam innych pojazdów niż te uprzywilejowane
    nie było)
    W sumie zagadnienie ciekawe - czy można poza okresem wojny wydać
    pozwolenie na przemarsz kolumny wykraczającej poza limity
    z przepisów; dla pojazdów takie zezwolenia są, ale dla pieszych
    nie mam konceptu.
    Osobna sprawa, to pytanie czy J.F. aby nie przecenił 50m
    dopuszczalnej długości, w końcu to nie tak mało, bo ze trzy
    przegubowe autobusy.
    No i druga osobna sprawa, to że owa "nielegalna" kolumna na
    pewno stanowiła mniejsze utrudnienie w ruchu, niż "legalne"
    zamknięcie drogi na czas jej przemarszu.
    Jeśli "przepisy nie przewidują", to może jednak przepisy nie
    są najlepsze.

    pzdr, Gotfryd

  • 5. Data: 2013-07-13 19:50:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sat, 13 Jul 2013 12:14:35 +0200, Tom N napisał(a):
> [...]
    > obejmuje również pojazdy jadące w kolumnie, na której początku i na końcu

    No wlasnie, pojazdy, ale nie piesi :-)

    Co prawda - aby wyprzedzic tych zolnierzy, trzeba by najpierw
    wyprzedzic te pojazdy z tylu, a tego nie wolno :-)

    > Ano :D

    specjalne uprawnienia dotycza pojazdow uprzywilejowanych, a pieszych
    juz nie.

    J.

  • 6. Data: 2013-07-14 02:51:43
    Od: "AndrzejR" <a...@w...pl>

    > No wlasnie, pojazdy, ale nie piesi :-)
    >
    > Co prawda - aby wyprzedzic tych zolnierzy, trzeba by najpierw
    > wyprzedzic te pojazdy z tylu, a tego nie wolno :-)

    Co prawda nie napisałeś dokładnie jak było w tym konkretnym przypadku,
    ale przeważnie to bywa tak, że przed i za wojskiem, jadą pojazdy, które
    błyskają ale mają wyłączone syreny, a wtedy już nie są pojazdami
    uprzywilejowanymi.

  • 7. Data: 2013-07-14 13:20:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Sun, 14 Jul 2013 02:51:43 +0200, AndrzejR napisał(a):

> [...]
    > ale przeważnie to bywa tak, że przed i za wojskiem, jadą pojazdy, które
    > błyskają ale mają wyłączone syreny, a wtedy już nie są pojazdami

    No i tak tu bylo, ale tych syren z rzadka uzywali.
    Ba - jeden krotki sygnal syrena znaczy - kierowco, zatrzymac sie do
    kontroli :-)

    Zreszta bez syreny to czesty widok i powinien byc umocowany prawnie,
    bo po co halas robic niepotrzebny.

    J.

  • 8. Data: 2013-07-14 15:36:34
    Od: k...@g...com

    W dniu niedziela, 14 lipca 2013 13:20:04 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    >
    > kontroli :-)
    >

    > Zreszta bez syreny to czesty widok i powinien byc umocowany prawnie,

    Jest uregulowany. Uprzywilejowany to światła, z całym szacunkiem koguty, sygnał
    dźwiękowy cały czas. Wszystkie trzy jednocześnie. Jak nie jednocześnie to nie
    uprzywilejowany.