  • 11. Data: 2022-01-23 22:24:48
    Temat: Re: Komputerek CP/M na Z80 - problem z uruchomieniem
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > Tracenie czasu, jest w gruncie rzeczy sednem hobby.

    A hobby może (choć nie musi!) być sposobem na nudę, czyli "zabijaniem"
    czasu.

    PS.
    Kategorycznie zaprzeczam twierdzeniu, które kiedyś tu padło: "Nikt nie
    ma zbyt wiele wolnego czasu".
    W pewnych sytuacjach życiowych występuje nadmiar wolnego czasu i brak
    chęci do życia. Wtedy "tracenie czasu" na hobby (także, gdy nie tworzy
    ono niczego nowego) pozwala odgonić głupie myśli i żyć dalej, nawet gdy
    to życie wydaję się tylko bezsensowną egzystencją i powolnym umieraniem.

  • 12. Data: 2022-01-24 09:59:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    niedziela, 23 stycznia 2022 o 22:24:50 UTC+1 stary grzyb napisał(a):

    > A hobby może (choć nie musi!) być sposobem na nudę, czyli "zabijaniem"
    > czasu.

    No dobra, pisałem przecież, że bez oceniania.
    Tylko proste pytanie - czy odtwarzanie systemu na którym zadziała CP/M - bo musi to
    być 8080-compatible (emulator na innym uC się nie liczy, to to samo co emulator na
    PC) - ma na celu cokolwiek więcej niż PIP?
    W sumie mogę zrozumieć chęć dotknięcia CP/M, jak człowiek nie miał okazji w młodości,
    bo np. był troszkę za młody (ja ze spectrum przeskoczyłem w 7. klasie na 386 - ale
    jeszcze z DOS i windows 3.1 - ale już nawet młodsi rok ode mnie bywali tacy, i to na
    EiTI PW, co komputera innego niż z min. windows 95 nie używali w życiu) - no ale tyle
    wolnego czasu to chyba dopiero na emeryturze będę miał.

  • 13. Data: 2022-01-24 12:40:12
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Sun, 23 Jan 2022 14:31:56 +0100, Atlantis wrote:
> [...]
    > 5) Układ logiczny ATF16V8B zaprogramowany wsadem easy_z80_wdog.jed,
    > próbowałem też easy_z80_no_wdog.jed
    > 6) Niestety nie udało mi się kupić układu MAX693. Zastąpiłem go
    > MAX691ACPE, który miałem w swoich zapasach. Lista elementów wymienia
    > MAX691 jako "possible alternative".
    > 7) Na szynie systemowej występuje prawidłowy sygnał UART_CLK. Jakis
    > sygnał CPU-CLK także występuje, jednak nie jestem w stanie określić czy
    > jest prawidłowy, bo 10 MHz to już za dużo dla mojego analziatora (tani,
    > chiński na USB) - pokazuje coś wahającego się pomiędzy 8-12 MHz.

    Nie pierwsza to moja taka rada - spowolnij kwarc, i przeanalizuj co
    sie dzieje.

    > 8) Jest aktywność na liniach A0-A15, D0-D7, RD, WR, MREQ i IORQ.

    Co sugeruje, ze byc moze duzo działa.

    Jak nie chcesz sie zagrzebac w analizatorze, to wpisalbym najpierw
    jakis prosty program testowy eprom.
    Fajnie by tez bylo podmienic eprom na emulator - przyspieszy
    testowanie.

    A zworki do wyboru zegara UART wstawiles? zegary na wyjsciach CTC
    dobre? Predkosc UART prawidlowa ?

    > 9) Linia RESET reaguje na wciskanie przycisku. Stan tej linii ma tez
    > wpływ na zachowanie reszty systemu (m.in. stan linii adresowych).
    > 10) Na liniach RX1/RX2 widać sygnały wysłane przez komputer połączony z
    > tym SBC.
    > 11) Na żadnej linii z linii TX1/TX2 nie ma aktywności. A po resecie
    > powinna się tam pojawiać informacja powitalna/menu wyboru trybu pracy.
    >
    > Ktoś ma jakiś pomysł co może być nie tak i jak to dalej debugować?
    > Moją pierwszą myślą byłoby uszkodzenie Z84C4010, ale scalak pochodzi z
    > zaufanego źródła (DigiKey).

    Nie wiem skad to podejscie, ze kosc uszkodzona.
    IMO - kosci uszkadzaja sie na koncu. Najpierw trzeba szukac innych
    powodow.
    A tu masz caly nieznany program, to powodow jest duzo mozliwych.

    Jak tam bankowanie dziala? Zobacz co na wyjsciach U10 i U11

    J.

  • 14. Data: 2022-01-24 13:38:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Jan 2022 00:59:46 -0800 (PST), Dawid Rutkowski wrote:

> [...]
    > W sumie mogę zrozumieć chęć dotknięcia CP/M, jak człowiek nie miał
    > okazji w młodości, bo np. był troszkę za młody

    Tak swoja droga - byla masa "profesjonalnego" oprogramowania na CP/M
    ... tylko jak to teraz zdobyc?
    Chyba gdzies zaginelo w pomroce dziejow.

    No i po co zdobywac - pobawic sie kompilatorem Cobola czy Dbase ?

    J.

  • 15. Data: 2022-01-24 14:58:12
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.01.2022 13:38, J.F wrote:

    > Tak swoja droga - byla masa "profesjonalnego" oprogramowania na CP/M
    > ... tylko jak to teraz zdobyc?
    > Chyba gdzies zaginelo w pomroce dziejow.

    W Internecie można bez problemu znaleźć oprogramowanie na wczesne
    systemy oparte na MC6800 (sam niektóre z tych programów uruchomiłem na
    samodzielnie złożonym komputerku na MC6802). Bez problemu można też
    znaleźć soft chociażby na Apple-I. Tak więc znalezienie oprogramowania
    pod CP/M nie powinno być problemem.

    Z tego co widzę wśród miłośników retro system CP/M jest popularny między
    innymi dlatego, że komputer pod niego można dość łatwo złożyć ze
    standardowych i (jeszcze) relatywnie łatwo dostępnych elementów. Nie ma
    tam żadnych układów scalonych, które były projektowane na specjalne
    zamówienie producenta, a dziś trzeba by je odtworzyć w FPGA albo
    wyrzeźbić z TTL-i.

    Do tego współczesne komputery pod CP/M można dość łatwo budować w sposób
    modułowy, bo tak były projektowane ich historyczne pierwowzory. Można
    zacząć od prostej karty z procesorem i pamięcią i potem dodawać kolejne
    moduły z I/O. Z tą różnicą, że nie trzeba już odtwarzać kompletnej
    magistrali S-100, bo z niektórych napięć i sygnałów można dziś
    zrezygnować. Stąd uproszczone implementacje, właśnie w rodzaju standardu
    RC2014.

  • 16. Data: 2022-01-24 15:14:18
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 24 Jan 2022 14:58:12 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    > samodzielnie złożonym komputerku na MC6802). Bez problemu można też
    > znaleźć soft chociażby na Apple-I. Tak więc znalezienie oprogramowania

    Tylko to komercyjne programy byly.

    No dobra - moze hobbysci zdazyli zachowac, a producenta juz nie ma ..

    Latwo, ale po co? :-)

    J.

  • 17. Data: 2022-01-24 15:43:39
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 24/01/2022 15:14, J.F wrote:
    > Latwo, ale po co? :-)

    Z tych samych przyczyn, co ludzie tracący życie, moczący kije ze
    sznurkiem w celu złowienia jedzenia. Uzasadnić się tego nie da,
    logicznie. Ale przeciez nie o to chodzi.

  • 18. Data: 2022-01-25 10:28:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    On 24.01.2022 12:40, J.F wrote:

    > Nie pierwsza to moja taka rada - spowolnij kwarc, i przeanalizuj co
    > sie dzieje.

    Hmm... Udało mi się skorzystać z nieco lepszego oscyloskopu cyfrowego.
    Potwierdza się większość obserwacji wykonanych analizatorem logicznym,
    jednak miałem też okazję sprawdzić sygnał zegarowy. Częstotliwość w
    porządku - minimalnie poniżej 10 MHz. Natomiast to co mi się w nim nie
    podoba to jego kształt - na pewno nie jest to prawidłowy przebieg
    prostokątny. Zbocza są bardzo nachylone - bliżej temu do trójkąta albo
    sinusoidy. Czy to może być przyczyną? Później wrzucę zdjęcie.

    > A zworki do wyboru zegara UART wstawiles? zegary na wyjsciach CTC
    > dobre? Predkosc UART prawidlowa ?

    Zworek nie trzeba ustawiać. Płytka zawiera domyślne połączenia,
    puszczające sygnał UART_CLK, bezpośrednio generatora kwarcowego. Gdyby
    chcieć taktować UARTy za pośrednictwem CTC, trzeba by najpierw przeciąć
    te ścieżki i wstawić zworki.

    Jest aktywność na linii CE układu Z84C4010, więc program próbuje się z
    nim dogadać.

    Zauważyłem też, że układ czasem wpada w pętlę resetu, więc tak jakby
    watchdog się aktywował. Jednak nie dzieje się to zawsze - nie
    zaobserwowałem tego od razu i nie rzuciło mi się to też w oczy
    wcześniej, podczas testów analizatorem logicznym).

  • 19. Data: 2022-01-25 10:40:41
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 25 Jan 2022 10:28:23 +0100, Atlantis wrote:

> [...]
    > prostokątny. Zbocza są bardzo nachylone - bliżej temu do trójkąta albo
    > sinusoidy. Czy to może być przyczyną? Później wrzucę zdjęcie.

    Moze, ale moze tez byc to skutek kiepskiego oscyloskopu lub kabla.

  • 20. Data: 2022-01-25 11:17:44
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 24 stycznia 2022 o 13:38:41 UTC+1 J.F napisał(a):

> [...]
    > ... tylko jak to teraz zdobyc?
    > Chyba gdzies zaginelo w pomroce dziejow.
    >
    > No i po co zdobywac - pobawic sie kompilatorem Cobola czy Dbase ?

    COBOLa trochę wątpię, prędzej pascala.
    Turbo Pascala na współczesnym PC nie poużywasz, już na 386 BGI wylatywało na błędzie
    dzielenia przez 0 ;>

    Ale ciekawe jest to, że pod CP/M pisali porządnie programy, używając wywołań systemu.
    Pod Linuxem też piszą porządnie.
    A na IBM PC taka kiszka - bo było sporo komputerów z MS-DOS, ale niekompatybilnych z
    ibm pc.
    I jakby soft był dobrze pisany, to byłoby jak z CP/M - działałby i na tamtych.
    A tu nie - musiał był klon (compaq wydał na napisanie kopii BIOSu milion - ówczesnych
    - dolców - to jest
    jakieś cudo, czy ibm tyle wydał na napisanie oryginału?), inaczej nie szło.