    From: Maciek <m...@n...pl>
    Newsgroups: pl.comp.programming
    Subject: Komunikacja między aplikacjami
    Date: Tue, 24 Nov 2009 13:09:35 +0100

    Witam

    Popełniłem kiedyś małą aplikację zbierającą dane z sieci czujników
    pomiarowych. Obecnie pojawiała się konieczność rozproszenia systemu,
    postanowiłem więc rozdzielić aplikację na serwer komunikujący się z
    czujnikami i graficznych klientów pobierających sobie dane z serwera.

    Aplikacja została stworzona w środowisku C++ Builder, więc pierwszym
    pomysłem było zastosowanie komponentów Indy. Niestety nie mam żadnego
    doświadczenia w tworzeniu wymiany danych między aplikacjami i zacząłem
    się zastanawiać jaki protokół wymiany danych sobie stworzyć. Najprościej
    byłoby pewnie wykorzystać prostą komunikację znakową, czyli klient
    wysyła pytanie o wartość określonej zmiennej, serwer odpowiada i tak
    cyklicznie przepytywać całą listę. Ale ...

    Obecnie aplikacja odczytuje około 200 zmiennych na sekundę. Odczytywane
    są zmienne różnych typów: binarne, całkowite, rzeczywiste. W wersji
    klient/serwer można by się pokusić o podział zmiennych, czyli każdy
    klient ma inny zestaw. Tak się zastanawiam, czy pojedyncze odpytywanie
    nie spowoduje przytykania się sieci, zwłaszcza przy dostępie do serwera
    np. przez wolne łącze GSM. Trzeba oczywiście wziąć pod uwagę możliwość
    zwiększenia liczby odczytywanych zmiennych. Może więc jednak pomyśleć o
    robieniu paczek danych i/albo użyć do tego protokołu binarnego?

    Będę wdzięczny za wszystkie uwagi, np. odnośnie sensu stosowania Indy 9
    i ewentualnych alternatyw, a także za linki do przykładów realizacji
    tego typu komunikacji.

    Maciek