  • 1. Data: 2016-05-16 09:12:15
    Temat: Kondensatory odsprzęgające
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kolejne głupie pytanie dotyczące projektowanie płytek PCB.
    Ogólna zasada mówi, że przy każdym pinie VCC układu scalonego powinien
    się znajdować kondensator (zwykle 100nF). Jednak co robimy w sytuacji,
    gdy dwa takie piny znajdują się w swoim bezpośrednim sąsiedztwie i
    dzieli je zaledwie kilka milimetrów linii zasilania (taka sytuacja ma
    miejsce m.in. w przypadku ENC28J60)? Dajemy dwa kondensatory? Tylko
    jeden? A może jeden o dwa razy większej pojemności? Które podejście jest
    prawidłowe?

  • 2. Data: 2016-05-16 09:32:23
    Temat: Re: Kondensatory odsprzęgające
    Od: "Andrzej W." <a...@w...pl>

    W dniu 2016-05-16 o 09:12, Atlantis pisze:
> [...]
    > miejsce m.in. w przypadku ENC28J60)? Dajemy dwa kondensatory? Tylko
    > jeden? A może jeden o dwa razy większej pojemności? Które podejście jest

    Trzeba zacząć od tego po co są te podwójne piny w układzie.
    Jeśli jeden zasila końcówkę mocy a drugi sterowanie, albo jeden część
    analogową a drugi cyfrową to w takich wypadkach można nawet pociągnąć
    dwie oddzielne linie od zasilacza z własnymi kondensatorami i dławikami
    a w ekstremalnych sytuacjach dać dwa zasilacze nawet jeśli oba piny
    wymagają identycznego co do wartości napięcia.
    A jeśli jest to np. układ mocy i podwójne piny są tylko po to by nie
    przeciążyć prądowo doprowadzeń to można je wtedy traktować jak jeden pin.

    --
    AWa.

  • 3. Data: 2016-05-16 09:55:23
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    W dniu 2016-05-16 o 09:32, Andrzej W. pisze:

> [...]
    > A jeśli jest to np. układ mocy i podwójne piny są tylko po to by nie
    > przeciążyć prądowo doprowadzeń to można je wtedy traktować jak jeden pin.

    W tym wypadku (ENC28J60) dwa sąsiadujące ze sobą piny to VDDPLL i VDDRX.
    Z tego co widzę zresztą nikt nie bawi się w prowadzenie osobnego
    zasilania i wszystkie piny VDD (VDD, VDDOSC, VDDPLL, VDDRX i VDDTX) są
    połączone pojedynczą ścieżką, z kondensatorami w pobliżu pinów.

    VDDPLL i VDDRX mogę potraktować jako jeden pin, instalując tam tylko
    jeden kondensator?

  • 4. Data: 2016-05-16 11:19:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 16 May 2016 09:55:23 +0200, Atlantis <m...@w...pl>
    wrote:
    > VDDPLL i VDDRX mogę potraktować jako jeden pin, instalując tam tylko
    > jeden kondensator?

    Nie spotkałem się ze schematem z envj, gdzie te piny nie byłby spięte
    razem z jednym kondensatrorem odsp.
    Niektórzy dodają jeszcze równolegle 10n.

    --
    Marek

  • 5. Data: 2016-05-16 13:57:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > miejsce m.in. w przypadku ENC28J60)? Dajemy dwa kondensatory? Tylko
    > jeden? A może jeden o dwa razy większej pojemności? Które podejście jest

    Rozstrzygaj takie dylematy mając na uwadze jaki jest cel blokowania -
    stworzyć jak najkrótszą drogę (od C przez IC do C) dla impulsów pobieranego
    prądu.
    We współczesnych szybkich układach zazwyczaj piny VCC są tuż obok GND i
    chodzi o zblokowanie każdej takiej pary. Dla odpowiednio dużych f druciki od
    struktury do pinów scalaka są "strasznie długie" (im więcej pinów nie BGA
    tym dłuższe).
    Przez biegnące blisko siebie połączenia do pinów GND i VCC płyną zawsze
    prądy (impulsy) w przeciwne strony, co minimalizuje emisję i wrażliwość.
    Zakłócenie zewnętrze w obu drucikach wywoła taki sam spadek napięcia więc
    jak na jednym końcu pary kondensator utrzymuje stałe napięcie to i na drugim
    końcu będzie ono takie (podobnie do dławika CM).

    Czy dołożenie drugiego kondensatora skróci drogę? Pewnie nie.
    P.G.

  • 6. Data: 2016-05-16 14:01:19
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W tym wypadku (ENC28J60) dwa sąsiadujące ze sobą piny to VDDPLL i VDDRX.

    Nie chce mi się wnikać co to za scalak. Nazwy pinów sugerują, że jeden
    zasila PLL a drugi jakiś odbiornik. Impulsy pobierane przez generator PLL
    jak wystąpią na zasilaniu odbiornika to mogą pogorszyć jego czułość.
    Prawdopodobnie w 99% zastosowań nie jest to istotne pogorszenie, ale zawsze
    pozostaje ten 1%.
    P.G.

  • 7. Data: 2016-05-16 17:00:20
    Od: platformowe głupki <N...@g...pl>

    a jakie to mają być kondziory?
    pierwsze lepsze smd, czy jakieś specjalne?