  • 51. Data: 2011-11-10 15:48:04
    Temat: Re: Koniec PI IPv4 w ciągu 2-3lat?
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 10-11-11 16:18, Jordan Szubert wrote:

    > a co za roznica, czy operator majac /16 dzieli na /32 w ipv4 czy majac /48
    > dzieli na /64 w ipv6?

    Ale nie jest problemem wewnętrzny ruting w sieci operatora. Problemem
    jest to, że w chwili obecnej abonent dostaje _jeden_ IP i nic więcej.
    Nie ma żadnego rutingu, żadnych prefiksów, nic. Jest to czysta
    komunikacja do jednego adresu IP, która jest prosta jak barszcz.
    W przypadku IPv6 klient dostaje jeden adres IP _oraz_ prefix, który ma
    sobie w domu poprzydzielać dla podsieci. Ten prefix ma być rutowany na
    ten adres IP. Różnica jest drobna, ale zasadnicza, bo istniejące
    protokoły, systemy i urządzenia nie były zaprojektowane w tym celu.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 52. Data: 2011-11-10 16:45:50
    Od: Daniel Kulesza <k...@t...pl>

    Tak czytam wątek i mi wychodzi, że szybciej wymyślimy i wprowadzimy IPv5
    niż 6...

    A tak na poważnie. Dopóki nie przyciśnie wszystkich brak adresów, dopóty
    IPv6 będzie odległą przyszłością.

    IPv4 dzięki NAT'om i rożnym programom jeszcze długo wystarczy, zwłaszcza
    że większość już przyznanych zasobów adresowych nie jest wykorzystana.

  • 53. Data: 2011-11-10 17:59:50
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 10.11.2011 Daniel Kulesza <k...@t...pl> napisał/a:
    > IPv4 dzięki NAT'om i rożnym programom jeszcze długo wystarczy, zwłaszcza
    > że większość już przyznanych zasobów adresowych nie jest wykorzystana.

    NAT ma jedno ograniczenie, ktore powoli zaczyna byc bolesne -- ilosc
    dostepnych portow TCP/UDP (przestrzen 16 bitow). W czasach, gdy strony WWW
    sa coraz bardziej AJAX-owe, inicjowanych jest wiele polaczen HTTP. A to
    powoduje, ze za pojedynczym publicznym adresem IP mozna schowac nie
    wiecej niz kilka tysiecy aktywnych abonentow. To samo ograniczenie
    dotyczy NAT64.

    --
    * Fido: 2:480/124 ** WWW: http://www.frasunek.com ** NICHDL: PMF9-RIPE *
    * Jabber ID: v...@n...pl ** PGP ID: 2578FCAD ** HAM-RADIO: SQ5JIV *

  • 54. Data: 2011-11-11 00:03:53
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

    Dnia 10.11.2011 Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl> napisał/a:

> [...]
    > powoduje, ze za pojedynczym publicznym adresem IP mozna schowac nie
    > wiecej niz kilka tysiecy aktywnych abonentow. To samo ograniczenie

    Sieci komórkowe sobie radzą, to i pomniejści operatorzy sobie też
    poradzą.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 55. Data: 2011-11-11 00:26:38
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

> [...]
    >
    > IPv4 dzięki NAT'om i rożnym programom jeszcze długo wystarczy, zwłaszcza
    > że większość już przyznanych zasobów adresowych nie jest wykorzystana.

    Nikogo nie interesuje brak adresów IPv4 poza bardzo wąską grupą osób w
    gruncie rzeczy.

    Raczej popularna aplikacja, która nie będzie chciała się NAT-ować. Czysto
    teoretycznie nagle Facebook wprowadza "coś" co się nie chce NAT-ować nie
    wnikając już w szczegóły czemu i czy na pewno się nie da się. Nawet nie
    musi to być konkretna aplikacja, ale technologia gwałtownie zyskująca
    popularność na świecie. Rok, dwa i może się okazać że ma 30% rynku. Jak
    operatorzy wytłumaczą wszystkim użytkownikom za NAT-em, że u nich się
    nie da, a u konkurencji na IPv6 to nie problem. Sądzę, że nawet zmiana
    dotychczasowego router-a nie będzie stanowiła problemu dla sporej grupy
    klientów.

    Natomiast inwestowanie w IPv6, bo jest cool i każdy o tym teraz mówi
    jest conajmniej śmieszne pod względem ekonomicznym, skoro klient końcowy
    tego nie oczekuje. Najpierw klient końcowy musi mieć jakąkolwiek
    potrzebę, której rozwiązaniem jest IPv6, żeby to miało sens. Rozmowy o
    kończących się adresach IPv4 myślę, że dla przeciętnego Kowalskiego to
    jak rozmowy o ocieplającym się klimacie skoro on od kiedy ma internet w
    domu jest za NAT-em i cały czas mu wszystko działa, a latem na zewnątrz
    jest tak samo ciepło przez całe jego życie. Dokładnie jak to miało
    miejsce z IE6 do niedawna. Skoro wszystko działało no to po co update,
    co panią Hanię interesuje bezpieczeństwo czy inny feature którego nie ma
    IE6, dla niej się liczy czy zdjęcie koleżanki z liceum może na
    facebook-u zobaczyć albo czy film na youtube-ie działa. Nie ma
    zapotrzebowania, nie ma sensu inwestować.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 56. Data: 2011-11-11 09:08:43
    Od: Marcin Gondek <d...@e...net>

    On 2011-11-10 06:35:34 +0000, Ziolko said:

> [...]
    -updated

    > Marcinie, ale większość tam podanych przy IPv6 ma:
    > ..."The vendor has confirmed the feature is present. However, we
    > haven't heard any reports from the community confirming whether it
    > actually works and we haven't been able to test it ourselves."...
    >
    > Jakoś producenci małych routerków nie chwalą się nagminnie.
    >
    > Jest oczywiście proteza ..... router ADSL przestawiamy na bridga, a za
    > nim stawiamy router IPv6 .. ale ... hmmmm ... czy na pewno o to chodzi??

    Fakt, idealu nie bedzie, ale cos sie zaczyna dziac w tym temacie - i to
    jest dobre.

    Marcin Gondek / Drixter
    http://drixter.e-utp.net

  • 57. Data: 2011-11-11 09:12:32
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 11-11-11 01:26, Łukasz Jagiełło wrote:
    > Raczej popularna aplikacja, która nie będzie chciała się NAT-ować. Czysto
    > teoretycznie nagle Facebook wprowadza "coś" co się nie chce NAT-ować nie
    > wnikając już w szczegóły czemu i czy na pewno się nie da się. Nawet nie

    Niemożliwe. Jest to jedno z głównych wymagań dla aplikacji webowych czy
    gier. Wszystko musi obsługiwać nata, inaczej po prostu nie wejdzie na rynek.
    Facebook żyje dzięki milionom, z których większość jest za co najmniej
    jednym natem. Nie strzelą sobie w kolano.
    Znasz w ogóle choć jedną aplikację, która powstała przez ostatnie 5 lat
    i która nie obsługuje nata?

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 58. Data: 2011-11-11 10:59:34
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

    Dnia 11.11.2011 Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl> napisał/a:

> [...]
    > Facebook żyje dzięki milionom, z których większość jest za co najmniej
    > jednym natem. Nie strzelą sobie w kolano.

    No więc kółko się zamyka.

    > Znasz w ogóle choć jedną aplikację, która powstała przez ostatnie 5 lat
    > i która nie obsługuje nata?

    Nie.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 59. Data: 2011-11-11 18:58:23
    Od: Paweł <j...@n...doczekal>

    W dniu 11.11.2011 10:12, Grzegorz Janoszka pisze:

> [...]
    > jednym natem. Nie strzelą sobie w kolano.
    > Znasz w ogóle choć jedną aplikację, która powstała przez ostatnie 5 lat

    xbox 360. http://tools.ietf.org/html/draft-donley-nat444-impac
    ts-02

    --
    Paweł

  • 60. Data: 2011-11-11 19:39:23
    Od: Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl>

    Dnia 11.11.2011 Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven> napisał/a:
    > Sieci komórkowe sobie radzą, to i pomniejści operatorzy sobie też
    > poradzą.

    Polskie sieci komorkowe jeszcze/juz nie stosuja NAT. Aczkolwiek PTK
    Centertel zarezerwowal juz /21 na potrzeby NAT64.