  • 61. Data: 2011-11-11 20:17:30
    Temat: Re: Koniec PI IPv4 w ciągu 2-3lat?
    Od: Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl>

    On 11-11-11 19:58, Paweł wrote:

    > xbox 360. http://tools.ietf.org/html/draft-donley-nat444-impac
    ts-02

    Ale to jest CGN, to jest coś innego niż nat za ruterkiem w domu. Zresztą
    tutaj omawiane jest kilka poziomów nata. Xbox działa bardzo ładnie za
    natem w postaci linksys czy podobnych badziewi.

    --
    Grzegorz Janoszka

  • 62. Data: 2011-11-11 21:08:16
    Od: Paweł <j...@n...doczekal>

    W dniu 11.11.2011 21:17, Grzegorz Janoszka pisze:

    > Ale to jest CGN, to jest coś innego niż nat za ruterkiem w domu. Zresztą
    > tutaj omawiane jest kilka poziomów nata. Xbox działa bardzo ładnie za
    > natem w postaci linksys czy podobnych badziewi.

    a 2 xboxy za tym samym adresem? bo o tym jest mowa pod urlem.

    --
    Paweł

  • 63. Data: 2011-11-11 22:52:37
    Od: Łukasz Jagiełło <L...@p...in.heaven>

    Dnia 11.11.2011 Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl> napisał/a:

    > Polskie sieci komorkowe jeszcze/juz nie stosuja NAT. Aczkolwiek PTK
    > Centertel zarezerwowal juz /21 na potrzeby NAT64.

    http://www.data.proidea.org.pl/plnog/7edycja/materia
    ly/prezentacje/Slawomir_Janukowicz_Wdrozenie_NAT_w_P
    TC.pdf

    Drugi link nie działa, z tej prezentacji, co wsumie nie zmiana faktu, że
    wystarczy się połączyć telefonem żeby uzyskać adres IP sieci lokalnej,
    który jest NAT-owany. W jaki sposób i co dokładnie jest natowane to już
    sprawa nie istotna dla tematu.

    --
    Pozdrawiam,
    Łukasz Jagiełło

  • 64. Data: 2011-11-12 20:45:51
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl> writes:

    > Nieprawda. Akurat wdrożenie v6 idzie tak wolno, bo największe problemy
    > są z eye-balls. Włączenie v6 do domu jest najtrudniejszym zadaniem, po
    > części przez cechy samego protokołu, który został zaprojektowany przez
    > paru uczelnianych dziadków. Inna sprawa, że w czasach, gdy te dziadki
    > projektowały v6, to internet w domu mało kto miał, więc trudno się im
    > dziwić.

    To prawda, ale niczego nie zmieni. Wymiana sprzetu np. ADSL to rzecz
    rutynowa i z pewnoscia nie bedzie trwala 20 lat. Zwlaszcza gdy bedzie
    motywacja, taka prawdziwa.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 65. Data: 2011-11-12 20:47:48
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Ziolko <z...@i...pl> writes:

    > Marcinie, ale większość tam podanych przy IPv6 ma:
    > ..."The vendor has confirmed the feature is present. However, we
    > haven't heard any reports from the community confirming whether it
    > actually works and we haven't been able to test it ourselves."...

    No a jak maja przetestowac, jesli "w gniazdku" nie ma IPv6.
    --
    Krzysztof Halasa

  • 66. Data: 2011-11-12 21:27:32
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl> writes:

    > A urządzeń, które przydzielają adres v6 i dodatkowo prefix rutowany na
    > ten adres nie ma,

    Przy ADSL (PPPoATM itp) tego nie potrzeba, wystarczy przydzielic prefix.
    Tak samo jak w IPv4, tyle ze tu zwykle prefix = /32.

    Zastanawianie sie nad sprzetem u userow ma sens wtedy, gdy IPv6 jest dla
    nich dostepne. No to ktory "publiczny" provider daje IPv6 (w dodatku do
    IPv4 oczywiscie)?
    --
    Krzysztof Halasa

  • 67. Data: 2011-11-12 21:33:17
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    Grzegorz Janoszka <G...@n...Janoszka.pl> writes:

    > Niemożliwe. Jest to jedno z głównych wymagań dla aplikacji webowych
    > czy gier. Wszystko musi obsługiwać nata, inaczej po prostu nie wejdzie
    > na rynek.

    No to moze wojna z terrorem - rozne ministerstwa itp. nie lubia NATa.
    Ulga podatkowa czy cos? :-)
    --
    Krzysztof Halasa

  • 68. Data: 2011-11-15 14:21:03
    Od: Piotr KUCHARSKI <n...@4...pl>

    Przemyslaw Frasunek <v...@f...lublin.pl> wrote:
    > Ale to nie jest istota problemu. Ja wdrozylem u siebie IPv6 na PPPoE.
    > Wystawiam klientowi /64 na styku, ale nie mam sensownej mozliwosci
    > wyroutowania kolejnego /64 na jego LAN. Czyli dla klienta z routerem,
    > takie IPv6 jest bezuzyteczne.

    Uhm, nie rozumiem, czemu kolejnego? Nie może to być jedno /64, zawsze
    z pierwszym ip (...::1) jako adres routera? Czy tylko chodzi o problem
    z konfiguracją routera, że albo musi umieć DHCPv6, albo być skonfigurowanym
    poprawnie do autokonfiguracji (router discovery)?

    Operatorzy, którzy dają klientom routerki są tu do przodu, bo mogą
    je sami skonfigurować... Comcast zaczął tak robić:

    http://blog.comcast.com/2011/11/ipv6-deployment.html

    This first phase will support certain types of directly connected CPE,
    where a single computer is connected directly to a cable modem. Subsequent
    phases in 2011 and 2012 will support home gateway devices and variable
    length prefixes. Critically, our approach is "native dual stack" which
    means customers will get both IPv4 and IPv6 addresses.

    http://blog.comcast.com/2011/11/ipv6-deployment-tech
    nology.html

    This first phase will support certain types of directly connected CPE,
    where a computer is connected directly to a cable modem. This will depend
    upon the cable modem (a subset of DOCSIS 3.0 cable modems, which will
    expand over time) and will also depend upon the operating system (only
    Windows 7, Windows Vista, Mac OS X 10.7 / Lion), which must support
    stateful DHCPv6.

    For directly connected CPE, we will allocate an individual IPv6 address
    (/128), since we know that only a single device is connecting, with no
    additional need to subnet. When we begin our support for home gateway
    devices late this year, we initially plan to use a default IPv6 prefix
    allocation that is a /64 in length

    p.

  • 69. Data: 2011-11-28 23:14:23
    Od: Andrzej Wolski <t...@g...com>

    > Sieci komórkowe sobie radzą, to i pomniejści operatorzy sobie też
    > poradzą.

    LTE to tylko IPv6 m.in. z tego powodu.

    -
    t.