  • 1. Data: 2016-04-14 17:01:51
    Temat: Re: Koniec spalin
    Od: masti <g...@t...hell>

    twistedme wrote:

    > Na razie w Holandii od 2025 r.
    >

    > Holendrzy robią krok w stronę wycofania ze sprzedaży samochodów
    > spalinowych. Izba niższa parlamentu wsparła postulat holenderskiej
    > Partii Pracy (PvdA), który zakłada, że od 2025 roku wszystkie
    > sprzedawane w kraju samochody będą przyjazne środowisku.
    >
    > Plan zakłada, że od 2025 roku wszystkie samochody benzynowe i z
    > silnikami diesla będą zastąpione przez pojazdy ekologiczne - elektryczne
    > i napędzone wodorem (tylko te będą mogły być zarejestrowane).
    >

    > http://tvn24bis.pl/tech-moto,80/holandia-odchodzi-od
    -samochodow-spalinowych,635693.html

    > Ciekawe, czy rzeczywiście uda się w tak niedalekiej w sumie przyszłości
    > całkowicie zastąpić silniki spalinowe.

    yle, że tu jest sprzeczność. Bo samochody elektryczne wcale nie są
    przyjazne środowisku. One tylko przenoszą zanieczyszczenia w inne
    miejsce

    "-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?

  • 2. Data: 2016-04-14 17:03:45
    Temat: Koniec spalin
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    Na razie w Holandii od 2025 r.

  • 3. Data: 2016-04-14 17:11:14
    Od: twistedme <t...@o...pl>

    W dniu 2016-04-14 o 17:01, masti pisze:

    -samochodow-spalinowych,635693.html

    > yle, że tu jest sprzeczność. Bo samochody elektryczne wcale nie są
    > przyjazne środowisku. One tylko przenoszą zanieczyszczenia w inne
    > miejsce

    Jak czytałem to też tak sobie pomyślałem ile w tym wszystkim faktycznego
    zysku a ile działania na zasadzie "od mieszania w szklance herbata
    będzie słodsza". Chyba podobnie jest w przypadku paneli słonecznych.

  • 4. Data: 2016-04-14 17:52:52
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 14.04.2016 17:01, masti wrote:

    > yle, że tu jest sprzeczność. Bo samochody elektryczne wcale nie są
    > przyjazne środowisku. One tylko przenoszą zanieczyszczenia w inne
    > miejsce

    To zależy, co to znaczy "ekologiczne". Bo jeśli chodzi o emisję C02 w
    przypadku energetykie węglowej, samochody elektryczne wyemitują więcej.
    Jeśli chodzi o HC, NOx, CO i cząstki stałe, prawie napewno będzie to
    mimo wszystko na plus dla elektryków. Pozostaje jeszcze sprawdzić na ile
    szkodliwa jest produkcja i eksploatacja akumulatorów w stosunku do
    wydobycia ropy i choćby utylizacji (lub co gorsza jej braku) oleju
    silnikowego.

    Ogólnie "ekologiczny" to w praktyce znaczy to co politykom akurat wygodnie.

    Shrek

  • 5. Data: 2016-04-14 18:54:57
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 14 Apr 2016 15:01:51 -0000 (UTC), masti napisał(a):

    > yle, że tu jest sprzeczność. Bo samochody elektryczne wcale nie są
    > przyjazne środowisku. One tylko przenoszą zanieczyszczenia w inne
    > miejsce

    Wiesz że dzwoni tyle że nie wiesz gdzie i dlatego piszesz banialuki.
    Owszem, miałbyś rację gdyby wszystkie elektrownie działały na węgiel.
    Ale udział węgla w zachodnioeuropejskiej energetyce stale maleje.
    Popatrz tylko na udział energii jądrowej w bilansie Francji czy udział
    energii wiatrowej w energetyce Hiszpanii czy Holandii, czy np. udział
    energii słonecznej w energetyce niemieckiej.
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 6. Data: 2016-04-14 19:10:04
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-04-14 17:01, masti wrote:
    > yle, że tu jest sprzeczność. Bo samochody elektryczne wcale nie są
    > przyjazne środowisku. One tylko przenoszą zanieczyszczenia w inne
    > miejsce

    Pewno częściowo licza na fakt że niemcom odpali stellator i
    elektrycznośc bedzie w śmiesznej cenie za kilkanascie lat.

    PS. Czasami przeniesienie w inne miejsce było by dobre bo warto je mieć
    skumulowane w kilku elektrowniach niż rozrzucone po milionie
    niekontrolowanych diesli na frytki.

  • 7. Data: 2016-04-14 19:28:06
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 14.04.2016 18:54, Jacek Maciejewski wrote:

> [...]
    > Ale udział węgla w zachodnioeuropejskiej energetyce stale maleje.
    > Popatrz tylko na udział energii jądrowej w bilansie Francji

    75% - to ma sens. Ale obawiam się, że długo (o ile wogóle) gdzieś poza
    Francją taka sytuacja nastąpi. Nie ma "klimatu" do otwierania nowych
    elektrowni atomowych w imię ekologii, a i sami "zieloni" będą się do
    torów przykuwać;)

    > czy udział
    > energii wiatrowej w energetyce Hiszpanii

    17,5% - mało, zresztą do tego trzeba specyficznych warunków. Elektrownie
    wiatrowe mają tą wadę, że są mało stabilnym źródełem. Jakby samochody
    dało się zatankować na tydzien, to miałoby sens, choć niekoniecznie
    ekonomiczny.

    , czy np. udział
    > energii słonecznej w energetyce niemieckiej.

    6% - tyle co nic.

    Ogólnie biorąc pod uwagę, że dominuje jednak węgiel, a trzeba
    zauważalnie więcej skopcić w elektrowni dla samochodu elektrycznego niż
    w silniku na miejscu, to jednak na CO2 elektryki wychodzą na minusie.
    Przynajmniej na razie.

    Na tą chwilę samochody elektryczne nie mają praktycznie żadnych zalet,
    poza tym, że emitują zaniczyszczenia poza miastem - tu pójdą raczej w
    kierunku transportu publicznego, bo po prostu samochody zajmują za dużo
    miejsca i tego nie przeskoczysz - zaparkowany wózek zajmuje więcej
    miejsca niż powierzchnia na pracownika w biurze.

    Ekonomia - ta zależy od polityki i podatków, więc nie ma specjalnie
    czego porównywać. Ekologia - sprawa nie jest oczywista. Wygoda - bez
    wątpienia wygrywają na razie spalinowe. Pewną zaletą może być zwijanie
    asfaltu przy starcie;)

    Shrek.

  • 8. Data: 2016-04-14 20:27:34
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Thu, 14 Apr 2016 19:28:06 +0200, Shrek napisał(a):

    > 6% - tyle co nic.

    6%? To popatrz:
    http://tnij.org/bhcto9p
    --
    Jacek
    I hate haters.

  • 9. Data: 2016-04-14 20:37:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Nie ma klimatu do budowy nowych elektrowni jadrowych bo beda malo oplacalne za
    kilkanascie lat. Caly czas Europa z Japonia pracuja nad budowa uzytkowego reaktora
    termojadrowego. Kilka lat temu szacowano ze jakos tak w okolicach 2025 roku bedzie
    juz dzialal. Pewno holenderski rzad wie wiecej niz szary lud i stad plany masowego
    wprowadzenia elektrykow. Koszt budowy elektrowni atomowej jest tak wysoki ze moglby
    sie nie zwrocic do czasu uruchomienia energetyki termojadrowej. W Polsce tez wzieli
    na wstrzymanie z elektrownia atomowa. Samochod elektryczny kazdemu kojarzy sie z
    akumulatorem. W Izraelu przybaniowali i pracuja nad bateria o bardzo duzej
    pojemnosci. Podobno im to wyszlo. Maja jakies dzialajace prototypy. Zasada dzialania
    taka jak baterii alkalicznej, rozpuszcza sie jeden biegun. Ich myk polega na tym ze
    zamiast cynku rozpuszcza sie elektroda zrobiona z aluminium. Glin jest jednym z
    najczesiej wystepujacych pierwiastkow na Ziemi. Ale uzyskanie z rudy metalu wymaga
    ogromych ilosci pradu. To o czym wszyscy by marzyli ze wymienia sie wyczerpane zrodlo
    pradu stalo by sie realne. Znormalizowane rozmiary baterii zalatwily by wszystkie
    problemy i nie bylo by sytuacji ze ktos mial nowy akumulator i wymienili mu na
    zuzyty. Kazdy by kupowal nowa baterie. Na akumulatorach opartych na licie oprzec sie
    w masowej motoryzacji nie mozna bo na Ziemi litu malo i jest zajebiscie drogi.

  • 10. Data: 2016-04-14 21:20:12
    Od: Shrek <...@w...pl>

    On 14.04.2016 20:37, Zenek Kapelinder wrote:
> [...]
    termojadrowego. Kilka lat temu szacowano ze jakos tak w okolicach 2025 roku bedzie

    Jak byłem mały, to twierdzono, że w zasadzie da się już poleciec na
    Marsa i z powrotem. Minęło ćwierć wieku i okazało się, że NASA lata na
    orbite ruskimi sojuzami. Więc ostrożnie z opieraniem energetyki na
    "podobno".

    A cena energii do napędzania motoryzacji (i nie tylko)i tak zależy
    głównie od podatków.

    Shrek.