  • 1. Data: 2010-04-14 12:38:29
    Temat: Kraków - Serbia (Subotica), prośba o poradę
    Od: pbjs <p...@w...pl>

    Witam,

    Ze względu na brak doświadczenia w wyjazdach poza granice kraju,
    gorąca prośba do grupowiczów o wszelkie wskazówki, które ułatwią mi podróż.

    Trasa to Kraków - Chyżne - Budapeszt - Szeged - Subotica

    Chyba optymalna, przynajmniej tak sugeruje ViaMichelin ;-)
    http://tinyurl.com/yyp5rg4

    ** czy w/w trasa jest ok?
    ** czy jakichś utrudnień, remontów, itp. należy się na tej trasie
    spodziewać?
    ** jakie płatności:
    - czy na tą trasę na Słowacji trzeba winietkę?
    - na Węgry (autostrada) zapewne trzeba; ponoć jest jakaś elektroniczna;
    gdzie ją kupić (jest np. na każdej stacji benzynowej) ?
    ** jak z wyposażeniem auta - czy w tych krajach trzeba coś extra w
    stosunku do tego co obowiązuje w Polsce?
    ** inne wszelkie uwagi, które mogłyby pomóc

    Z góry dziękuję z pomoc,
    Pozdrawiam,
    pbjs

  • 2. Data: 2010-04-14 12:42:51
    Temat: Re: Kraków - Serbia (Subotica), prośba o poradę
    Od: pbjs <p...@w...pl>

    Zapomniałem zapytać, czy w tych krajach potrzebna jest naklejka PL.

    pbjs

  • 3. Data: 2010-04-14 15:47:43
    Od: Pan Piskorz <p...@b...pl>

    W dniu 2010-04-14 12:38, pbjs pisze:
    > Witam,
    >
    > Ze względu na brak doświadczenia w wyjazdach poza granice kraju,

    Drugi raz już łatwiej ;-)

> [...]
    >
    > Trasa to Kraków - Chyżne - Budapeszt - Szeged - Subotica
    >
    > Chyba optymalna, przynajmniej tak sugeruje ViaMichelin ;-)

    Z Katowic jeżdżę przez Żylinę i Bratysławę, ale ta powinna być ok

    > ** czy jakichś utrudnień, remontów, itp. należy się na tej trasie
    > spodziewać?
    > ** jakie płatności:
    > - czy na tą trasę na Słowacji trzeba winietkę?

    zobacz, czy przez Słowację nie jedziesz jakimś ekspresowym odcinkiem,
    na autostradę Żylina -> Bratysława trzeba, ale 4,99 (chyba) to nie jest
    jakiś szalony koszt

    > - na Węgry (autostrada) zapewne trzeba; ponoć jest jakaś elektroniczna;
    > gdzie ją kupić (jest np. na każdej stacji benzynowej) ?

    Na każdej przy międzynarodowej drodze - raczej na pewno można kupić,
    najlepiej na pierwszej po wjeździe na Węgry.
    Podajesz numer rejestracyjny pani w okienku, w zamian dostajesz paragon,
    który powinieneś zachować miesiąc (kiedyś była nalepka na szybę).

    > ** jak z wyposażeniem auta - czy w tych krajach trzeba coś extra w
    > stosunku do tego co obowiązuje w Polsce?

    w Słowacji apteczka (poszukaj listy wyposażenia w necie)

    > ** inne wszelkie uwagi, które mogłyby pomóc

    Subotica to ładne miasto.
    Toalety na stacji kolejowej są płatne (chyba 20 dinarów), dostajesz przy
    wejściu do nich numerowany seryjnie bilet.
    Od stacji kolejowej prowadzi platanowa aleja (z parkingiem) do pięknego
    zielonego budynku z dziurą,
    po drugiej stronie jest uliczka z ogródkami, serwują świetną pizzę.

    Przed weekendem przejście Węgry-Serbia może być zatłoczone. Wielu
    mieszkańców Bałkanów wraca z pracy w EU do domu.

    > Z góry dziękuję z pomoc,

    Proszę. Jeśli zdecydowałbyś się na jazdę drogą. Mogę polecić świetny
    hostel w Nowym Sadzie (by sobie wygodnie rozłożyć drogę na 2 dni:
    ruszając z Polski rano o niezbyt bohaterskiej porze, w Nowym Sadzie być
    przed zmierzchem, zwiedzić to sympatyczne miasto i ruszyć kolejnego
    ranka dalej na południe).

  • 4. Data: 2010-04-14 21:55:00
    Od: "Robert Bylinowicz" <s...@g...com>

    pbjs wrote:

    > ** jak z wyposażeniem auta - czy w tych krajach trzeba coś extra w
    > stosunku do tego co obowiązuje w Polsce?

    Według Konwencji Genewskiej obowiązuje Cię tylko to, co wymagane w Polsce.
    Nie musisz nic kupować - policja nie ma prawa żądać dodatkowego wyposażenia auta w
    cokolwiek,
    oprócz tego, co wymagane jest w kraju jego rejestracji.

  • 5. Data: 2010-04-15 05:47:47
    Od: "Pan Piskorz" <p...@b...pl>

    > Według Konwencji Genewskiej obowiązuje Cię tylko to, co wymagane w Polsce.

    Szczególnie ten punkt ww. porozumienia warto zapamiętać:
    "jeńcy znajdują się we władzy obcego państwa, nie zaś jednostki lub oddziału
    biorącego ich do niewoli".

    zdrówko
    P.

  • 6. Data: 2010-04-23 21:40:48
    Od: AW <a...@w...pl>

    W dniu 2010-04-14 12:38, pbjs pisze:
    > Witam,

    > ** jakie płatności:
    > - czy na tą trasę na Słowacji trzeba winietkę?

    Tak ok 5 eur . Ale tylko za krótki odcinek oznaczony D!.
    Jak chcesz ominąć poszukaj drogi nr 66.

    > - na Węgry (autostrada) zapewne trzeba; ponoć jest jakaś elektroniczna;
    > gdzie ją kupić (jest np. na każdej stacji benzynowej) ?

    Zaraz za granicą po prawej stronie jest kantor, sklep i coś jeszcze.
    Taka biała buda PRL-owska :). Tam kupisz w kantorze.
    Tak jak ktoś już wyżej napisał podajesz nr rej. i dostajesz paragon.

  • 7. Data: 2010-04-23 22:15:44
    Od: AW <a...@w...pl>

    W dniu 2010-04-23 21:40, AW pisze:

    > Tak ok 5 eur . Ale tylko za krótki odcinek oznaczony D!.
    D1 miało być.