  • 1. Data: 2010-03-15 08:00:21
    Temat: Kwestie FF/BF a lustrzanka cyfrowa.
    Od: "Piotr F." <o...@p...onet.pl>

    Witam,
    Poniewaz lajkonik ze mnie w tym temacie zadam pytanie w kwestii FF/BF.
    Czy dla kogos kto nie wnika w piksele na poziomie atomowym, kropy,
    krzywe naswitlania, interpolacje, winietowania itp tylko chce widziec
    ladne, ostre, zdjecie 10x15 lub 20x30 po zrobieniu odbitki to te dwie
    przypadlosci naprawde rzucaja sie w oczy? Bo jak czytam na ten temat na
    grupie, choc sie nie udzielam to tu jestem :-), to mi sie wlos jezy i
    odechciewa zakupow. Jak mam gonic od razu do serwisu z nowym body by mi
    kalibrowali body do obiektywu jednego, drugiego czy trzeciego.
    Mozecie mnie oswiecic tylko bez naukowego belkotu. Bo nie zdzierze i
    moge nie wiedziec oco kaman w kwestii. I jeszcze jedno kto bardziej na
    to choruje pan "N" czy pan "C"?

    Dzieki za wszelkie konstruktywne odpowiedzi i podpowiedzi jesli chodzi o
    zakup. Okolice 3000 zl.
    Tematy foto ktore mnie interesuja: zdjecia z podrozy (krajobrazy),
    lotnictwo, porterety.

    Pozdrawiam z calym szacunkiem,
    Piotr

  • 2. Data: 2010-03-15 08:12:56
    Temat: Re: Kwestie FF/BF a lustrzanka cyfrowa.
    Od: Jacek Czerwinski <...@...z.pl>

    Piotr F. pisze:
    > Witam,
    > Poniewaz lajkonik ze mnie w tym temacie zadam pytanie w kwestii FF/BF.

    Kupilem już do Nikona kilka uzywanych obiektywów AF. Czesto z tremą i
    obawami. jeden miałem okazje dobrze sprawdzic, inne w ciemno. Zaden nie
    miał tego problemu. Ostrosc / miekkosc zróżnicowana, ale to sa fakty
    zwykle znane o konkretnych typach szkla.

    Moja wlasnorecznie kupiona w salonie Sigma AF z lat +/- 1994 używana
    ręcznie przez wiele lat, ma obecnie mechaniczny luz - podobne to czasami
    do BF/FF ale nie to samo.

    Ogladalem jeden plastikowy 55-200, mydlany na koncu, ale chyba po prostu
    z luzem na dlugim końcu i mikrodrgania to dają, z lampą 100% ostro.

    Więc moim zdaniem tak to jest z nieostrosciami, nie każdy problem to FF/BF.

  • 3. Data: 2010-03-15 08:29:52
    Od: "Krzysztof W." <k...@a...pl>

> [...]
    > chodzi o zakup. Okolice 3000 zl.
    > Tematy foto ktore mnie interesuja: zdjecia z podrozy (krajobrazy),

    FF / BF to poprostu błędne ustawienie ostrości, na przed lub za punktem w
    który celowałeś. W fotografii zbliżeniowej (makro) lub portretach może być
    irytujące. Ponieważ np. zamiast na oko ostrość pójdzie na nos, A oko juz
    będzie mniej ostre.

    Ja zawsze przed zakupem sprawdzam na linijce robię zdjęcie wzdłuż linijki
    pod kątem 30-45st. I wiem gdzie celowałem, a widzę jaki zakres mam ostry. Po
    kilku takich próbach można ocenić celność obiektywu.

    Może wystąpić też zróżnicowana praca obiektywu gdy go podłaczymy do róznych
    modeli aparatu. Lub odwrotnie. W danym korpusie kilka sztuk tego samego
    obiektywu może się zachowywać różnie.

    Tyle z mojego doświadczenia... Poprostu trzeba 20 min poswięcić w sklepie na
    "testy" i jak coś nie gra to sprawdzić inny egzemplaż.

    Krzysztof Wysocki
    ArtsDesign - projektowanie graficzne
    www.artsDesign.pl

    Zapraszam do odwiedzenia:
    www.artsdesign.pl/fotografia/fotografia.htm - fotografia
    www.flickr.com/photos/37618550@N02/ - fotografia
    http://plfoto.com/167249/autor.html - fotografia

  • 4. Data: 2010-03-15 10:54:13
    Od: "Piotr F." <o...@p...onet.pl>

    Dzieki Panowie. Troche mnie to oswiecilo o co kaman. :-) A juz kwestie
    systemu czy N cz C pozostawie sam sobie do przemyslenia.

    pzdr,
    Piotr

  • 5. Data: 2010-03-15 10:59:55
    Od: "quent" <x...@x...com>

    Użytkownik "Jacek Czerwinski" <...@...z.pl> napisał w wiadomości
    > Kupilem już do Nikona kilka uzywanych obiektywów AF. Czesto z tremą i
    > obawami. jeden miałem okazje dobrze sprawdzic, inne w ciemno. Zaden nie
    > miał tego problemu.

    Wg Ciebie nie miał.
    Jednak w rękach niektórych osób z tej grupy problem wystapiłby na pewno.
    I tu jest IMO pies pogrzebany ;-)

    Pozdr.
    www.elipsa.info

  • 6. Data: 2010-03-15 11:26:57
    Od: Ariusz <a...@p...onet.pl>

    Krzysztof W. pisze:

> [...]
    >
    > Tyle z mojego doświadczenia... Poprostu trzeba 20 min poswięcić w sklepie na
    > "testy" i jak coś nie gra to sprawdzić inny egzemplaż.

    Przeprowadzenie dobrych testów w domowych warunkach jest o wiele
    bardziej upierdliwe niż piszesz. Posiadam 3 obiektywy 100, 50 i 17-40 i
    każdy w zależności od odległości od obiektu ostrości ustawiał różnie
    zwłaszcza przy różnej ogniskowej zooma).
    Raz był to FF, innym razem BF. Do tego dochodzi wielkość punktu AF - nie
    jest się w stanie precyzyjnie wycelować by akurat trafić w punkt na
    skali. Do tego dochodzi błąd samego pomiaru - co widać dokładnie jak ma
    się LV można wykorzystując centralny punkt ustawić ostrość manualnie w
    punkt (oczywiście aparat na statywie) - potem to samo z AF - nigdy
    aparat nie ustawił ostrości tak idealnie jak na manualu, a
    mikroadiustacja nic nie pomogła - zawsze gdzieś ta ostrość minimalnie
    uciekała.
    Kiedyś wyregulowałem sobie 100 ale próby były robione z około 1m, do
    takich zdjęć ustawiłem ostrość na żyletkę ale już przy większej
    odległości około 5 m wyraźnie miałem BF i to dość spory.
    Co do serwisu i regulacji aparatu - to oni nie robią do konkretnego
    obiektywu, a do wzorcowego. Przynajmniej mi tak na Żytniej zrobili -
    wysłałem im obiektyw i aparat (wtedy jeszcze 350, teraz mam 50) z prośbą
    o regulację - ale w opisie serwisowym otrzymałem wyraźnie napisane
    regulacja do obiektywu wzorcowego. Po rozmowie tel okazało się, że oni
    nie robią tego do obiektywów klienta bo ten może być uszkodzony, a jak
    po regulacji dalej mam problem to mogę reklamować bądź obiektyw, bądź
    aparat.
    Zauważyłem również, że obiektywy różnie raz lepiej raz gorzej ostrzą w
    zależności od samej odległości od obiektu i tak 17-40 świetnie sprawuje
    się przy zdjęciach robionych od 0,5 m do 1,5 poniżej jeszcze ok ale przy
    większych odległościach coraz mniej ostre. 100 w zasadzie w całym
    zakresie odległości nieźle ostrzy, a 50 1,8 i tak jest mydlana, że mi
    nie zależy, a i tak ją lubię, a jej mydło ma swój urok nawet bardziej mi
    ona pasuje, przy fotografowaniu ludzi, niż 50 1,4 - chyba, że robię
    jakieś foty produktów na stole. wtedy ta 1,4 jest niezastąpiona.

    Może nie trafiłem na kiepski obiektyw i próbowałem z czegoś co jest
    dobre zrobić jeszcze coś lepszego. Być może faktycznie są obiektywy z na
    tyle wyraźnym BF / FF, że nie nadają się do niczego.

    Ariusz

  • 7. Data: 2010-03-15 19:30:37
    Od: TomekM <t...@g...com>

> [...]
    > odechciewa zakupow. Jak mam gonic od razu do serwisu z nowym body by mi
    > kalibrowali body do obiektywu jednego, drugiego czy trzeciego.

    Do tej pory miałem trzy lustrzanki z łącznie 4 obiektywami.
    Tylko jedna miała widoczny BF, było to Sony z obiektywem 50mm 1.4
    Takie jasne obiektywy mają znikomą głębię ostrości i łatwiej w nich o
    coś takiego.
    Pozostałe 3 obiektywy miałem zoomy kitowe, w nich nie było tego
    problemu.
    Po prawdzie jeden miał mniej ostrą lewą stronę obrazu (bardzo fajny
    swoją drogą Nikon 18-105mm).
    Nie czytaj za dużo grup dyskusyjnych, po ich lekturze dojdziesz do
    nieodpartego
    wniosku, że żadnym aparatem nie da się zrobić nawet odrobinę ostrego
    zdjęcia ;););)

  • 8. Data: 2010-03-15 19:52:42
    Od: "Piotr F." <o...@p...onet.pl>

    W dniu 2010-03-15 20:30, TomekM pisze:

> [...]
    > nieodpartego
    > wniosku, że żadnym aparatem nie da się zrobić nawet odrobinę ostrego

    No wlasnie i pewnie w tym jest caly problem. :-) Za duzo czlowiek czyta
    i przeglada.

  • 9. Data: 2010-03-16 09:07:34
    Od: "Krzysztof Sordyl" <k...@k...com.pl>

    Użytkownik "Piotr F." <o...@p...onet.pl> napisał w wiadomości grup
> [...]
    > choruje pan "N" czy pan "C"?
    >
    > Dzieki za wszelkie konstruktywne odpowiedzi i podpowiedzi jesli chodzi o

    jeśli dysponujesz taką kwotą to problem FF/BF raczej cię nie dotyczy
    jasne stałki przy których jest to dość upierdliwe są poza twoim zasięgiem.
    (no chyba że kupisz całkiem uszkodzony ciemny obiektyw)

    pozdrawiam

    Krzysztof

  • 10. Data: 2010-03-16 09:42:40
    Od: "Piotr F." <o...@p...onet.pl>

> [...]
    > jasne stałki przy których jest to dość upierdliwe są poza twoim zasięgiem.
    > (no chyba że kupisz całkiem uszkodzony ciemny obiektyw)

    No to mnie pocieszyles. :-) Pewnie w koncu wejde w jasne stalki, ale to
    mysle kwestia dluzszego czasu.

    Pozdrawiam,
    Piotr