  • 1. Data: 2014-11-13 21:18:46
    Temat: LED i ściemnianie
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Witajcie.

    Pytanie może głupie, ale nie wiem.

    Czy "żarówki" LED 230V (na E27) opisane jako mogące pracować ze
    ściemniaczami, pracują ze "zwykłymi" starymi ściemniaczami, jak z czasów
    PRL, czy tylko z jakimiś specjalnymi, dedykowanymi do tychże LED-ówek?

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 2. Data: 2014-11-13 21:40:58
    Temat: Re: LED i ściemnianie
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Adam,

    Thursday, November 13, 2014, 9:18:46 PM, you wrote:

> [...]
    > ściemniaczami, pracują ze "zwykłymi" starymi ściemniaczami, jak z czasów
    > PRL, czy tylko z jakimiś specjalnymi, dedykowanymi do tychże LED-ówek?

    Powinny pracować ze zwykłymi ściemniaczami.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 3. Data: 2014-11-13 21:50:15
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    > Powinny pracować ze zwykłymi ściemniaczami.

    Dzięki :)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2014-11-14 17:58:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Powinny pracować ze zwykłymi ściemniaczami.

    A swoją drogą, to jak to działa? Brak kondensatora za mostkiem
    zasilającym przetwornicę?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2014-11-14 21:01:26
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, November 14, 2014, 5:58:27 PM, you wrote:

    > A swoją drogą, to jak to działa? Brak kondensatora za mostkiem
    > zasilającym przetwornicę?

    Tak. Znaczy kondensatory są, ale tylko blokujące.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 6. Data: 2014-11-15 11:44:27
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    wiadomości news:7771396581$20141114210127@squadack.com...

    > Tak. Znaczy kondensatory są, ale tylko blokujące.

    No to coś tu nie gra.
    Zwykły ściemniacz reguluje (zmienia kąt zapłonu triaka) od prawie 180 do 0
    stopni.
    Napięcie na takim ściemniaczu narasta od 180 do 90 stopni. - potem maleje.
    Regulacja na triaku to regulacja mocy - nie napięcia.

    Sprawa druga. W ściemniaczu tradycyjnym (na triaku) jest tzw minimalna moc
    obciążenia.
    Wynika ona z parametrów samego triaka - tzw prąd podtrzymania. Przy ledach
    robi się z tego problem.

    Niektórzy reklamują żarówki ściemnialne współpracujące ze ściemniaczami
    triakowymi. Więc chyba komuś to zadziałało.

    --
    Desoft

  • 7. Data: 2014-11-16 00:07:08
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Desoft wrote:

    > No to coś tu nie gra.

    Wszystko gra: przetwornica nie pracuje od 0V.
    Jak nie wyzwolisz triaka, to nie ma zasilania
    i nic nie świeci. Efekt: prosty PWM.

    > Regulacja na triaku to regulacja mocy - nie napięcia.

    Obciążenie nie ma nieskończonej rezystancji, więc
    przy wyłączonym triaku spadek napięcia na nim jest zaniedbywalny...

    > Sprawa druga. W ściemniaczu tradycyjnym (na triaku) jest tzw minimalna
    > moc obciążenia.
    > Wynika ona z parametrów samego triaka - tzw prąd podtrzymania. Przy
    > ledach robi się z tego problem.

    U mnie triak steruje fabrycznym zasilaczem LED 3x1W/300mA.
    Działa bez pudła.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 8. Data: 2014-11-16 15:20:46
    Od: stary grzyb <s...@o...pl>

    > U mnie triak steruje fabrycznym zasilaczem LED 3x1W/300mA.
    > Działa bez pudła.

    Ciekawe, czy w pudle też by działał ;)

    ---
    stary grzyb
    (tnijto z adresu email)

  • 9. Data: 2014-11-17 19:06:38
    Od: "Desoft" <N...@i...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <p...@n...mil> napisał w wiadomości

    > Wszystko gra: przetwornica nie pracuje od 0V.
    > Jak nie wyzwolisz triaka, to nie ma zasilania
    > i nic nie świeci. Efekt: prosty PWM.

    Jak miałem żarówkę to świeciła minimalnie, a kręcąc potencjometrem świeciła
    na maksa przy obrocie potencjometru o 270stopni.
    A tutaj będę miał pełne napięcie przy połowie kąta obrotu potencjometru. A
    co dalej?

    > Obciążenie nie ma nieskończonej rezystancji, więc
    > przy wyłączonym triaku spadek napięcia na nim jest zaniedbywalny...

    Ale co mnie wyłączony triak?
    Co się dzieje przy kącie zapłonu triaka od 90 st do max?

    > U mnie triak steruje fabrycznym zasilaczem LED 3x1W/300mA.
    > Działa bez pudła.

    3W / 230V = 13mA ... Mniej niż prąd bramki triaka.
    Nie mówię że nie ma takich triaków co dają radę, ale to już nie tradycyjny
    ściemniacz

    --
    Desoft

  • 10. Data: 2014-11-18 12:56:41
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Desoft wrote:

    > Ale co mnie wyłączony triak?

    Wyłączony triak nie zasila obciążenia, więc obciążenie nie świeci.
    Jak się triak włączy, to przetwornica rusza i LED świeci. Głębszego
    wyjaśnienia nie umiem podać. ;-)

    > 3W / 230V = 13mA ... Mniej niż prąd bramki triaka.

    To jest całkiem duży prąd.

    > Nie mówię że nie ma takich triaków co dają radę, ale to już nie
    > tradycyjny ściemniacz

    Ja używam 1635/600G i nie miałem z nimi dotąd niemal żadnych problemów.
    IMHO nic niezwykłego, triak SMD jak to triak.

    Pozdrawiam, Piotr