  • 61. Data: 2024-04-18 20:08:24
    Temat: Re: LEDówki i korki?
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Czy to na pewno polska definicja czy może tylko definicja kodeksu drogowego.

    Ustawa z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym, art. 2, ust. 47):

    rower - pojazd o szerokości nieprzekraczającej 0,9 m poruszany
    siłą mięśni osoby jadącej tym pojazdem; rower może być wyposażony
    w uruchamiany naciskiem na pedały pomocniczy napęd elektryczny
    zasilany prądem o napięciu nie wyższym niż 48 V o znamionowej mocy
    ciągłej nie większej niż 250 W, którego moc wyjściowa zmniejsza
    się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;

    Tak że ten tego. Fantazjami z Usenetu na tamat arcypolskich definicji
    ja bym się nie przejmował.

    A już szczególnie takimi, co próbują definicje sami zmieniać.

    Jarek

    --
    Motyli drewnianych
    Koników bujanych

  • 62. Data: 2024-04-18 22:22:24
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

    W dniu 18.04.2024 o 19:51, Piotr Gałka pisze:

    > Czy to na pewno polska definicja czy może tylko definicja kodeksu
    > drogowego.
    >
    > W aktach prawnych bywa, że czasem pewne pojęcia definiuje się trochę
    > inaczej niż poza tym aktem aby potem treść była prostsza.
    >
    > Jak na potrzeby umowy Piprztyckiego i Iksińską dalej nazywa się Najemcą
    > to nikt z tego nie wyciąga wniosku, że przestali być sobą bo zostali
    > zdefiniowani jako Najemca.
    > A jak dla potrzeb jakiejś dyrektywy czy innego aktu marchewka została
    > włączona pod nazwę owoce to się robi sensację.

    No to sprawdź jaka jest definicja słownikowa i jak się ma do prawnej

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rower

    > A może kodeks jest prościej napisać jak w jego treści rowerem będzie
    > tylko taki napędany siłą mięśni.

    Napisali i nawet zmienili by obejmowała elektryczny, ale to jest właśnie
    takie prawne wymyślanie, można wszystko napisać np. 'wyprzedzanie to
    jest jazda obok drugiego pojazdu', czyli co ... jak się jedzie wolniej
    to też się wyprzedza?

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Rower_elektryczny

    W nagłówku definicji słownikowej stoi "... o konstrukcji bazującej na
    budowie roweru. " czyli rowerem nie jest a tylko na nim bazuje, inaczej
    niż w kodeksowej, gdzie dokładnie rower napęd elektryczny może mieć.

  • 63. Data: 2024-04-18 22:33:21
    Od: io <i...@o...pl.invalid>

> [...]
    > się stopniowo i spada do zera po przekroczeniu prędkości 25 km/h;
    >
    > Tak że ten tego. Fantazjami z Usenetu na tamat arcypolskich definicji

    Snobami też bym się nie przejmował.

    Za Wikipedią
    "Rower - jedno- lub wielośladowy pojazd kołowy napędzany siłą mięśni
    poruszających się nim osób za pomocą przekładni mechanicznej, wprawianej
    w ruch (najczęściej) nogami".

    > A już szczególnie takimi, co próbują definicje sami zmieniać.

    Jeden ogarnia słownik a drugi ustawę i myśli, że jest lepszy.

  • 64. Data: 2024-04-19 09:30:27
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 16.04.2024 o 22:55, io pisze:
    > W Polsce rower znaczy co innego. Adekwatniejsze byłoby, że 'rowery ze
    > wspomaganiem elektrycznym' nie są rowerami. Albo że 'telefon komórkowy'
    > nie jest telefonem. Bo, że 'krzesło elektryczne' nie jest 'krzesłem'
    > jest akurat przesądzone, definicje mówią o meblu kontra urządzeniu do
    > zabijania więc żadne nie zawiera się w drugim.

    Ale dyskusja nie jest o definicjach, tylko o zgodności z etymologią.
    Etymologia roweru nie ma nic wspólnego ze źródłem napędu.

    --
    SW3