  • 1. Data: 2024-04-10 09:33:35
    Temat: Prosta instalacja fotowoltaiczna - jak najlepiej podłączyć?
    Od: Atlantis <m...@w...pl>

    Kupiłem ostatnio trzy panele fotowoltaiczne, po 100W każdy.
    W zestawie miały co prawda mały sterownik ładowania akumulatora PWM, ale
    od początku zakładałem wykorzystanie go jedynie do testów i finalne
    zastąpienie jakimś MPPT.
    Panele mają służyć za awaryjne źródło prądu, z którego w razie czego
    mógłbym zasilić laptopa, telefon, lutownicę albo sprzęt krótkofalarski.
    :) Początkowo zakładałem, że wystarczy mi, jeśli instalacja będzie w
    stanie wyprodukować 12V DC. Potem jednak zacząłem się zastanawiać
    jeszcze nad dorzuceniem jakiegoś falownika, który dałby możliwość
    zasilania urządzeń 230V.

    I teraz kilka pytań z tym związanych:
    1. Widzę, że dostępne są urządzenia łączące funkcję kontrolera ładowania
    MPPT oraz falownika - podpinamy panele i akumulator, a na wyjściu
    dostajemy 230V AC. Jak z jakością takich urządzeń? Dają czystą sinusoidę
    i nadają się do zasilania elektroniki? Możecie polecić jakiś konkretny
    model?
    2. Jaki akumulator wybrać do takiej instalacji?
    3. Czy takie urządzenia nadają się do pracy na zewnątrz? Dla paneli
    planuję zespawać jakiś stelaż. Czy akumulator i kontroler
    ładowania/falownik można zamknąć w jakiejś skrzynce pod panelami? Nie
    zaszkodzą im zimowe warunki? A może zmienić koncepcję i tylko panele
    zamontować na zewnątrz, a resztę sprzętu umieścić wewnątrz pobliskiego
    budynku gospodarczego?

  • 2. Data: 2024-04-10 10:42:48
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.04.2024 o 09:33, Atlantis pisze:

> [...]
    > dostajemy 230V AC. Jak z jakością takich urządzeń? Dają czystą sinusoidę
    > i nadają się do zasilania elektroniki? Możecie polecić jakiś konkretny

    Nie polecam "combo", daj MPPT i osobną przetwornicę, może być taka do
    TIRa. Jest duży wybór.

    > 2. Jaki akumulator wybrać do takiej instalacji?

    Żelowy. 100Ah lub 150Ah przy tych panelach co masz.

    Przetwornicę lepiej mieć w domku.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 3. Data: 2024-04-10 11:18:11
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 10 Apr 2024 10:42:48 +0200,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > Nie polecam "combo", daj MPPT i osobną przetwornicę, może być taka
    > do
    > TIRa. Jest duży wybór.

    Ale robią już takie "do TIRA" umiejące się przełączyć automatycznie
    poniżej 100ms na aku gdy 230V zniknie?

    --
    Marek

  • 4. Data: 2024-04-10 11:22:09
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.04.2024 o 11:18, Marek pisze:

    > Ale robią już takie "do TIRA" umiejące się przełączyć automatycznie
    > poniżej 100ms na aku gdy 230V zniknie?

    Ale po co, skoro przetwornicę podłączasz do aku a nie do paneli?
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 5. Data: 2024-04-10 12:32:27
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    > Ale po co, skoro przetwornicę podłączasz do aku a nie do paneli?
    Ale Autor chce mieć "Panele mają służyć za awaryjne źródło prądu, z
    którego w razie czego mógłbym zasilić laptopa, telefon, lutownicę albo
    sprzęt krótkofalarski. "

    czyli potrzebuje bardziej ups-a niż samą przetwornicę.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2024-04-10 12:35:50
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > Panele mają służyć za awaryjne źródło prądu, z którego w razie czego
    > mógłbym zasilić laptopa, telefon, lutownicę albo sprzęt krótkofalarski.
    Skoro tak to określ moc tego i kup używany ups odpowiedniej mocy z
    zapasem pewnie 700-1000W wystarczy, do niego podpinasz nowy aku 12V
    żelowy 100-150Ah a pod aku podpinasz ładowarkę mppt. Dobrzy by było temu
    ups-owi trochę 'przestawić' wewnetrzne ładowanie aby nie przeładowywał
    aku i żeby panele wykorzystać.

    --
    Janusz

  • 7. Data: 2024-04-10 12:38:34
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.04.2024 o 12:32, Janusz pisze:

> [...]
    > sprzęt krótkofalarski. "
    >
    > czyli potrzebuje bardziej ups-a niż samą przetwornicę.

    Akumulator + przetwornica jest właśnie takim UPSem :) O tyle fajnie, że
    może sobie dobrać moc przetwornicy i zapewne będzie to tańsze niż gotowy
    UPS i mniej problematyczne. Zawsze się zastanawiam, skąd ludzie biorą
    pomysł na zasilanie z samych paneli, skoro jest to kompletnie
    niestabilne, bez akumulatora, że o nocy nie wspomnę :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2024-04-10 12:41:52
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 10 Apr 2024 12:38:34 +0200,
    LordBluzg(R)??<m...@p...onet.pl> wrote:
    > Akumulator + przetwornica jest właśnie takim UPSem :) O tyle
    > fajnie, że

    No to się przełącza czy nie? Bo panel to tylko zasilanie awaryjne.

    --
    Marek

  • 9. Data: 2024-04-10 12:46:56
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.04.2024 o 12:32, Janusz pisze:

    > Ale Autor chce mieć "Panele mają służyć za awaryjne źródło prądu, z
    > którego w razie czego mógłbym zasilić laptopa, telefon, lutownicę albo
    > sprzęt krótkofalarski. "

    w/w idzie zasilać z 12V. Do laptopa są "zasilacze" z 12V na 19V,
    lutownicę na 12V mam nawet u siebie. 230V potrzebne jest w niewielu
    sytuacjach, np jako zasilanie silnika do kosiarki. W takich przypadkach
    stosuje się rozwiązania z urządzeniami...jak w przyczepie kempingowej,
    gdzie źródłem jest akumulator a panele go ładują lub alternator.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 10. Data: 2024-04-10 12:48:18
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 10.04.2024 o 12:41, Marek pisze:
    :

    > No to się przełącza czy nie? Bo panel to tylko zasilanie awaryjne.

    Co ma się przełączać? Panel traktujesz tylko jako źródło ładowania
    akumulatora a nie jako główne zasilanie.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>