  • 1. Data: 2018-01-01 20:15:30
    Temat: LM2596 i większa indukcyjność
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jest płytka pod LM2596. Autor proponuje indukcyjność 68uH. Mam "w
    szufladzie" 100uH w tym rozmiarze.

    Czym ryzykuje podmieniająć? Mam spodziewać się większego grzania diody?
    Scalaka? Układ pracuje na ćwierć gwizdka jesli chodzi o moc i nie
    przypuszczam aby mu to przeszkadzało, ale pytam kontrolnie. W
    datasheecie widzę ze wpływa to na osiągalne napięcie, na czym mi nie
    zależy. Bardziej obawiam się czy spora indukcyjność nie spowoduje że
    będzie miał np. kiepską sprawność. Może ktoś poratować szklana kulą?

  • 2. Data: 2018-01-01 20:34:39
    Temat: Re: LM2596 i większa indukcyjność
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > Autor proponuje indukcyjność 68uH. Mam "w
    > szufladzie" 100uH w tym rozmiarze.

    I nie da się odwinąć kilku zwojów?

    > Czym ryzykuje podmieniająć?

    Mniejszym prądem maksymalnym przy danej częstotliwości przetwornicy.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 3. Data: 2018-01-01 20:58:00
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/1/2018 8:34 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > I nie da się odwinąć kilku zwojów?

    To kłopotliwe. To taka zabudowana, kwadratowa, smd. Musi być taka bo
    jest bardzo mało miejsca, stojace z widcznymi zwojami się nie mieszczą.

    > Mniejszym prądem maksymalnym przy danej częstotliwości przetwornicy.

    Uuu to moze nie byc problem ;) Ok, zalutuje i zobaczymy.

  • 4. Data: 2018-01-01 21:12:40
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

    > To kłopotliwe. To taka zabudowana, kwadratowa, smd. Musi być taka bo
    > jest bardzo mało miejsca, stojace z widcznymi zwojami się nie mieszczą.

    Jak jest fizycznie mała, to ma mały prąd nasycenia. Przetestuj sobie
    dobrze, czy działa stabilnie.

    > Ok, zalutuje i zobaczymy.

    Zadziała na pewno, ale jak Ci zależy na sprawności, to zainteresuj
    się np. TPS54302. 3-amperowa przetwornica synchroniczna w SOT23-6,
    10 sobie takich upchniesz w miejscu tego TO263 i będziesz miał miejsce
    na lepszą cewkę... :-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 5. Data: 2018-01-01 21:19:17
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/1/2018 9:12 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > Jak jest fizycznie mała, to ma mały prąd nasycenia. Przetestuj sobie
    > dobrze, czy działa stabilnie.

    Tak tez zrobie, problem w tym że autor projektu zastosował 68uH a mi z
    diagramów datasheeta nijak tak nie wynika. Albo wyssał z palca i ta
    wartośc nie ma znaczenia w tym przypadku albo nie potrafię czytać tych
    diagramów. Wręcz na bardzo podobnych projektach jest 33uH a nawet niżej.
    Ale takej w szufladzie nie mam :D Sprawnośc nie ma znaczenia, bardziej
    obawiam się czy dioda nie zacznie się grzać itp.

    > Zadziała na pewno, ale jak Ci zależy na sprawności, to zainteresuj
    > się np. TPS54302.

    Niestety "płytka już jest". Jak coś będe robił nowego to pomyślę.

    Na marginesie, są przetwornice wielonapięciowe? Takie podwójne dające
    np. 5 i 3.3V jednocześnie (oczywiście zakładam 2x cewka i dioda)?
    Zaoszczędziłbym jeden scalak w sensie miejsca.

  • 6. Data: 2018-01-01 21:28:47
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Sebastian Biały wrote:

> [...]
    > wartośc nie ma znaczenia w tym przypadku albo nie potrafię czytać tych
    > diagramów. Wręcz na bardzo podobnych projektach jest 33uH a nawet niżej.

    Im mniejsza indukcyjność, tym większe prądy. Skoro chcesz małych prądów,
    to cewka 100uH wcale nie będzie nie na miejscu. Cewkę dobiera się do
    prądu obciążenia, 33uH i 68uH są równie dobre, tylko dla innych warunków
    pracy.

    > Ale takej w szufladzie nie mam :D

    Dlatego ja w szufladzie trzymam rdzenie i drut, a na półce mostek LCR
    (o ile mi go akurat córka nie zakosiła -- nazywa go "pik", bo każdy
    klawisz tak właśnie potwierdza swoje wciśnięcie. A włączenie
    podświetlania, to już Panie, zupełny odlot). :-)

    > Na marginesie, są przetwornice wielonapięciowe? Takie podwójne dające
    > np. 5 i 3.3V jednocześnie (oczywiście zakładam 2x cewka i dioda)?
    > Zaoszczędziłbym jeden scalak w sensie miejsca.

    Szkoda zachodu, o ile w ogóle jest, to taki scalak będzie miał więcej
    pinów, więc będzie większy. Jak Ci zależy na miejscu, to są w SOT23-6
    i w DFN/QFN.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2018-01-01 21:51:29
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 1/1/2018 9:28 PM, Piotr Wyderski wrote:
    > Dlatego ja w szufladzie trzymam rdzenie i drut, a na półce mostek LCR

    Mostek jest w planach, Na razie ratuje się chińskim ćwierćproduktem
    firmy Ftike A6243L :D. Niestety nowy to będzie mostek cyfrowy ponieważ
    na ogromny analogowy nie mam miejsca.

    Na marginesie, takie malutkie mierniki uniwersalne które składają się z
    podstawki ZIF, wyświetlacza graficznego, przycisku i baterii potrafią
    zaskakujaco dobrze mierzyć równiez indukcyjność. Naprawde, to jest
    imponujące.

    > Szkoda zachodu, o ile w ogóle jest, to taki scalak będzie miał więcej
    > pinów, więc będzie większy. Jak Ci zależy na miejscu, to są w SOT23-6
    > i w DFN/QFN.

    No ok. Na razie nie projektuje nic z tej okolicy, ale skoro nie masz
    takiego od reki to może nie warto bo go nigdzie nie kupie.

  • 8. Data: 2018-01-01 21:58:02
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Sebastian,

    > Jest płytka pod LM2596. Autor proponuje indukcyjność 68uH. Mam "w
    > szufladzie" 100uH w tym rozmiarze.

    Ważna jest nie tylko indukcyjność ale również prąd nasycenia. I bez
    znaczenia jest to, ile będziesz pobierał stale - ważne jest to, ile
    może dać przetwornica przy starcie.
    Prąd szczytowy (typowy w temperaturze pokojowej) dla LM2596 to 4.5A -
    sporo jak na dławik 68 czy 100 uH. Unikałbym dławików szpulkowych a
    już szczególnie ekranowanych.

    > Czym ryzykuje podmieniająć? Mam spodziewać się większego grzania diody?
    > Scalaka? Układ pracuje na ćwierć gwizdka jesli chodzi o moc i nie
    > przypuszczam aby mu to przeszkadzało, ale pytam kontrolnie.

    Dławik na rdzeniu ferrytowym może się nasycać i to może uszkodzić
    układ. Bezpieczniejsze są dławiki na rdzeniach proszkowych (przy tej
    częstotliwości już Sendust a nie zwykły proszek).

    Tu masz charakterystykę nasycenia dławika toroidalnego produkcji
    Ferystera: http://www.feryster.pl/polski/pdf/dlawiki/DTMSS-20_0
    ,068_4,0.pdf
    Jak widzisz, przy prądzie 4.5 A masz jeszcze indukcyjność 50 uH. Nawet
    przy prądzie 7.A A (teoretyczny dla skrajnych warunków termicznych)
    masz nadal ok. 35 uH, co jest nadal bezpieczną wartością dla LM2596.
    Dla porównania dławik szpulkowy na ferrycie ma przy prądzie ledwie 5 A
    zaledwie 18 uH: http://www.feryster.pl/polski/wykresy_l_i.php?id=404

    > W datasheecie widzę ze wpływa to na osiągalne napięcie, na czym mi nie
    > zależy. Bardziej obawiam się czy spora indukcyjność nie spowoduje że
    > będzie miał np. kiepską sprawność. Może ktoś poratować szklana kulą?

    W wykresach jest podana optymalna indukcyjność dla danych warunków.
    Odrobinę wyższa indukcyjność nie zaszkodzi.

    --
    Best regards,
    RoMan

  • 9. Data: 2018-01-01 22:01:22
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

> [...]
    > wartośc nie ma znaczenia w tym przypadku albo nie potrafię czytać tych
    > diagramów. Wręcz na bardzo podobnych projektach jest 33uH a nawet niżej.

    Mi wychodziło (dla podobnego układu) że powinienem użyć 47u, a w
    przykładach podany był konkretny model który miał 68u. Na dodatek
    przetwornica chodziła na 260 kHz, a cewka niby do 150 kHz.
    Fakt, nie obciążałem pełnym prądem, ale niewiele mniejszym i było OK. W
    innym układzie wziąłem "co było" (chyba 22u, albo jakoś tak) z szuflady
    i też działało. To są bardzo odporne układy.

    > Ale takej w szufladzie nie mam :D Sprawnośc nie ma znaczenia, bardziej
    > obawiam się czy dioda nie zacznie się grzać itp.

    > Niestety "płytka już jest". Jak coś będe robił nowego to pomyślę.

    To poszukaj układów z prostownikiem synchronicznym. Choćby właśnie wyżej
    wspomniany układ.

    > Na marginesie, są przetwornice wielonapięciowe? Takie podwójne dające
    > np. 5 i 3.3V jednocześnie (oczywiście zakładam 2x cewka i dioda)?

    Są, nawet 3x. A pewnie i więcej się znajdzie. Ale zawsze jest coś za coś
    - trzeba sporo nóg, to i płytka się komplikuje.
    Tak na zajawkę TPS652510 - łatwiej będzie szukać w razie czego.

    > Zaoszczędziłbym jeden scalak w sensie miejsca.

    Ale on będzie duży.

    Pozdrawiam

    DD

  • 10. Data: 2018-01-02 00:23:03
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 1 Jan 2018 20:34:39 +0100, Piotr Wyderski napisał(a):

    > I nie da się odwinąć kilku zwojów?

    > Mniejszym prądem maksymalnym przy danej częstotliwości przetwornicy.

    Hm, ten uklad ma CCM, wiec czemu mniejszy prad ?

    Chyba, ze masz na mysli mniejszy prad nasycenia dlawika.

    J.