  • 1. Data: 2022-12-09 00:09:57
    Temat: Ładowanie małego akumulatora z samochodu
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Hej,

    Mam w samochodzie skrzynkę, która zasila mi z małego (9 Ah) akumulatora
    różne akcesoria. Ten akumulator jest ładowany podczas jazdy.

    Do dziś ładowany był przez przerobioną przetwornicę SEPIC. Przeróbka
    polegała jedynie na dodaniu ograniczenia prądowego po wysokiej stronie
    (masa musi być wspólna). Założenie było takie, żeby z przetwornicy
    wyciągnąć 14,5 V z ograniczeniem do 2 A.

    Przetwornica zasilana jest przez diodę (1N5822).

    Działało to rok... aż przestało. Przetwornica dostała zwarcia na wejściu.
    Bezpiecznik ocalił przed katastrofą, ale nie mam teraz ładowania tego
    małego akumulatora.

    Zastanawiam się, czy ja tego nie przekombinowałem. Chciałbym tym razem
    zrobić to prościej. Może nawet dużo prościej.

    Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez rezystor lub
    np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi zostać.

    Czy robiliście takie ćwiczenie? Zastanawiam się nad rezystorem 2.5 om.
    Przy maksymalnie rozładowanym akumulatorze (załóżmy 9 V) i różnicy napięć
    5 V (14-9 V) przepuści 2 A. Przy różnicy 1 V przepuści 400 mA, też będzie
    OK.

    A może są inne, równie proste i sprawdzone rozwiązania?

    --
    Nawalony zając wraca po nocy do domu. W pewnym momencie fiknął i
    zasnął. W międzyczasie znalazły go dwa wilki i nie mogąc dojść do zgody

  • 2. Data: 2022-12-09 00:50:50
    Temat: Re: Ładowanie małego akumulatora z samochodu
    Od: PiteR <e...@f...pl>

    in <news:befd9ccc-1aaf-4bf5-8064-dd9b931aef06@hootervil
    le.invalid>
    user Arnold Ziffel pisze tak:

    > Może nawet tak prościej, jak podłączając ten akumulator przez
    > rezystor lub np. żarówkę. No i tę diodę -- ona niestety musi
    > zostać.

    dioda nie za delikatna?

> [...]
    > przepuści 400 mA, też będzie OK.
    >
    > A może są inne, równie proste i sprawdzone rozwiązania?

    Akumulator nieołowiowy? To nie wiem. Można go zniszczyć zbyt prostym
    układem ładowania.

    Ołowiowy przez żarówkę, tylko trzeba sie upewnić, że nie spali ona
    samochodu w nietypowej sytuacji ciągłego zwarcia. Zrobiłem kilka
    niezniszczalnych prostowników na żarówkach H4 mądrym inaczej.
    Jak dotąd nie spalili domów.

    --
    Piter

    poczekaj kawalerze! cyganka powróży przyszłość
    waszego czołgu.

  • 3. Data: 2022-12-09 01:04:14
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

> [...]
    > OK.
    >
    > A może są inne, równie proste i sprawdzone rozwiązania?

    Żarówka lepsza bo masz światełko ładowania/kontrolka a dobór mocy
    żarówki jest ogranicznikiem prądowym.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 4. Data: 2022-12-09 02:16:03
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    PiteR <e...@f...pl> wrote:

    > dioda nie za delikatna?

    Czemu? 3 A wystarczy, ten akumulator i tak nie powinien być ładowany
    większym prądem.

    > Akumulator nieołowiowy? To nie wiem. Można go zniszczyć zbyt prostym
    > układem ładowania.

    No tak, napisałem wszystko a nie napisałem najważniejszego. Akumulator
    ołowiowy, 12 V.

> [...]
    > samochodu w nietypowej sytuacji ciągłego zwarcia. Zrobiłem kilka
    > niezniszczalnych prostowników na żarówkach H4 mądrym inaczej.

    Tylko teraz pytanie jaka żarówka, żeby dobrać 2 A przy maksymalnie
    rozładowanym akumulatorze... wychodzi 10 W ((14-9)*2), ale to dla
    żarówki rozgrzanej w pełni...

    --
    Babcia do wnuka który bawi się telefonem:
    - Wnusiu twoje pokolenie to jest uzależnione od technologii!

  • 5. Data: 2022-12-09 02:16:53
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

    > Żarówka lepsza bo masz światełko ładowania/kontrolka a dobór mocy
    > żarówki jest ogranicznikiem prądowym.

    Kontrolka jest tak czy inaczej -- jest amperomierz panelowy.

    --
    W akademiku w pokoju studenckim trwa impreza. Biesiadnicy
    raz po raz wznosza toast:

  • 6. Data: 2022-12-09 02:22:30
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Kontrolka jest tak czy inaczej -- jest amperomierz panelowy.

    Żarówka lepsza niż opornik. Opornik nie ma funkcji świecenia (chyba że
    przeginasz) i jest bardziej liniowy. Żarówka zmienia rezystancję na
    lepszą dla akumulatora (właściwości rezystancyjne włókna). Tania, można
    gniazdo zrobić a dostępna w każdym sklepie. Ja bym dał żarówkę.
    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 7. Data: 2022-12-09 02:23:51
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Tylko teraz pytanie jaka żarówka, żeby dobrać 2 A przy maksymalnie
    > rozładowanym akumulatorze... wychodzi 10 W ((14-9)*2), ale to dla
    > żarówki rozgrzanej w pełni...

    21W/12V będzie dobrze :)

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina i ęjcaredefnoK>>>

  • 8. Data: 2022-12-09 02:37:23
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    > lepszą dla akumulatora (właściwości rezystancyjne włókna). Tania, można
    > gniazdo zrobić a dostępna w każdym sklepie. Ja bym dał żarówkę.

    Przekonałeś mnie :)

    Mam jakąś 20W, pomierzę jutro jak to się zachowuje. Chociaż wszystko jest
    w metalowej skrzynce, a żarówkę dla bezpieczeństwa jednak dam na zewnątrz
    tej skrzynki.

    https://youtu.be/GT1qN-epqdE (tylko już trochę nieaktualne, bo zamieniłem
    sterownik świateł i wentylatora na impulsowy, działa dużo lepiej niż PWM)

    --
    Zamienie tesciowa na psa. Moze byl wsciekly.

  • 9. Data: 2022-12-09 10:58:39
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    > Przekonałeś mnie :)

    Jest jeszcze jedna "sprawność" żarówki. W przypadku zwarcia, świeci.
    Opornik się spali :)

    > Mam jakąś 20W, pomierzę jutro jak to się zachowuje.

    Nie musisz. Mierzyłem x lat temu i było OK, znaczy używałem żarówki jako
    ogranicznika prądowego do ładowania akumulatorów z różnych źródeł
    napięcia bo nie miałem opcji regulacji napięcia/prądu. Prymitywne to ale
    działa.

  • 10. Data: 2022-12-09 12:31:35
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Arnold,

    Friday, December 9, 2022, 12:09:57 AM, you wrote:

> [...]
    > OK.
    > A może są inne, równie proste i sprawdzone rozwiązania?

    Pozostałbym przy SEPIC - na UC3843 - masz ograniczenie prądowe i jest
    to nie do zaebania.

    --
    Best regards,
    RoMan