  • 1. Data: 2016-01-22 20:57:10
    Temat: Miernik pojemności - jak działa
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jest taki projekt:

    http://www.jyetech.com/Products/CapMeter/e060.php

    i schemat:

    http://www.jyetech.com/Products/CapMeter/105-06000-0
    0b.pdf

    Autor twierdzi że miernik ten posiada 2% lub lepszą dokładność.

    Ok.

    Mam dwa pytania:
    a) jak to osiągnięto przy 5% rezystorach?
    b) jak to w zasadzie działa? Mamy tam ekstremalnie trywialny układ.
    Całość sprawadza się do R11, R12 i R10. O ile przez R10 kondensator
    podpiety jest do komparatora w cpu a druga noga do polowy napięcia
    zasilania - i to wydaje się zrozumiałe, to nie do końca jasne jest dla
    mnie wpięcie wyjścia SPI przez R12 do kondensatora. Tak jak gdyby
    podawano tam falę prostokatną i wymagane było do tego MOSI.

    Czy ktoś móglby rzucić okiem i postawić jakąs hipotezę jak to działa?
    Autor twierdzi że wynik stabilizuje sie po 2sek. Bez wątpienia
    wykorzystuje detekcję osiągnięcia przez kondensator napięcia progowego
    po zliczanym czasie, ale... no chyba że wpięcie w MOSI jest tylko
    przypadkiem braku wolnych pinów.

    PS. Firmware jest zamknięte. Dzialajacego urzadzenia nie mam i nie mam
    jak pomierzyć. Mogę tylko pogdybać.

  • 2. Data: 2016-01-23 02:15:21
    Temat: Re: Miernik pojemności - jak działa
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Sebastian Biały pisze:
> [...]
    > wykorzystuje detekcję osiągnięcia przez kondensator napięcia progowego
    > po zliczanym czasie, ale... no chyba że wpięcie w MOSI jest tylko

    Myślę że jest to klon projektu:
    http://www.mikrocontroller.net/articles/AVR_Transist
    ortester
    a tam pomiar C jest robiony tak:

    ReadCapacity tries to find the value of a capacitor by measuring the
    load time.
    first of all the capacitor is discharged. Then a series of up to 500
    load pulses with 10ms duration each is done across the R_L (680Ohm)
    resistor. After each load pulse the voltage of the capacitor is measured
    without any load current. If voltage reaches a value of more than 300mV
    and is below 1.3V, the capacity can be computed from load time and
    voltage by a interpolating a build in table. If the voltage reaches a
    value of more than 1.3V with only one load pulse, another measurement
    methode is used:
    The build in 16bit counter can save the counter value at external
    events. One of these events can be the output change of a build in
    comparator. The comparator can compare the voltage of any of the ADC
    input pins with the voltage of the internal reference (1.3V or 1.1V).
    After setting up the comparator and counter properly, the load of
    capacitor is started with connecting the positive pin with the R_H
    resistor (470kOhm) to VCC and immediately the counter is started. By
    counting the overflow Events of the 16bit counter and watching
    the counter event flag the total load time of the capacitor until
    reaching the internal reference voltage can be measured.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 3. Data: 2016-01-23 10:05:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > zliczanym czasie, ale... no chyba że wpięcie w MOSI jest tylko przypadkiem

    Co do 2% przy 5% rezystorach to pytanie zasadnicze: w produkcji seryjnej,
    czy w 1 sztuce?
    W 1 sztuce można dobrać opornik, lub mając kilka wzorcowych kondensatorów
    dobrać parametry w software.

    A co do rezystorów 5% - dawno temu to faktycznie było 5%, ale obecnie chyba
    nie opłaca się mieć dwu linii produkcyjnych dla 1% i 5%, albo też mierzyć
    każdy i wrzucać do odpowiedniego worka. Przypuszczam, że taniej może być
    mieć jedną linię 1% i część oznaczać jako 5% (jak ktoś taki wyspecyfikuje to
    żeby mógł kupić).
    W projektach miałem wydzielone rezystory 1% tam, gdzie to było ważne, a inne
    5%. Z tego tylko same kłopoty. Bo jak gdzieś mam 10k 1% a gdzieś 10k 5% to
    nie ma sensu aby z tego powodu zakładać na maszynę dwie rolki więc ktoś to
    musi zmienić (albo ja, albo ktoś przygotowujący obłożenie maszyny). Od kilku
    lat producent kontraktowy i tak wszystkie moje 5% zamienia na 1% (czy
    rezystor kosztuje 1gr, czy 1,01gr praktycznie żadna różnica). Zmniejszyli
    sobie dzięki temu magazyn, a ja się ostatnio nauczyłem używać tylko 1%.

    Przypuszczam, że na drugie wejście komparatora nie jest podawana połowa
    zasilania tylko przełączane (R13) dwa napięcia symetrycznie względem połowy
    zasilania (korzystając z HiZ można by podać 3 napięcia, ale czy to by coś
    dało).
    Może kondensator jest ładowany i rozładowywany między tymi dwoma napięciami
    (przełączenie wg sygnału z komparatora) a wielkością mierzoną jest
    częstotliwość - co nie eliminuje tych 5% opornika, ale już w przeliczeniu f
    na C można wpisać jakiś współczynnik i dla 1 sztuki go dobrać. Opóźnienie
    reakcji komparatora (szczególnie przy małych C) wprowadzi nieliniowość do
    wzoru, ale eksperymentalnie można to pewnie jakoś uwzględnić w przeliczaniu.
    Zastanawia mnie R11 - czyżby dobrany tak, aby skompensować gorszy stan 1
    względem stanu 0 na wyjściu MISO. Ale nawet jakby te stany nie były idealnie
    takie same, to chyba nie miało by to wpływu na pomiar f - może obecność tego
    R11 sugeruje, że pomiar jakoś inaczej.
    P.G.

  • 4. Data: 2016-01-23 11:59:51
    Od: b...@g...com

    użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Autor twierdzi że miernik ten posiada 2% lub lepszą dokładność.

    Zrób sobie porównanie do akumulatora i popatrz co ci wyjdzie.
    Przyjmij częstotliwość pracy aku rzędu 0,000001Hz
    To samo masz w kondensatorze. Szacowanie dokładności
    ma sens w określonych warunkach.
    Widziałeś kiedyś kondensator 3,3p 1%?

    > Mam dwa pytania:
    > a) jak to osiągnięto przy 5% rezystorach?

    Masz part list a tam R11,R13 jest ilu %?.

    Wątpię aby osiągnięto:) A jeśli już to podłączając
    znane wartości do układu, a układ do komputera
    i wprowadzając poprawki.

    > b) jak to w zasadzie działa? Mamy tam ekstremalnie trywialny układ.
    > Całość sprawadza się do R11, R12 i R10.

    Jeśli nie ma R10 na płytce i w spisie elementów jest nota 1
    to...?

    > Czy ktoś móglby rzucić okiem i postawić jakąś hipotezę jak to działa?

    C = TC / R
    http://www.circuitbasics.com/how-to-make-an-arduino-
    capacitance-meter/

    Dla małych pojemności ładowanie przez 3M3 a dla większych przez
    3k3?

  • 5. Data: 2016-01-23 12:10:28
    Od: b...@g...com

    użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > A co do rezystorów 5% - dawno temu to faktycznie było 5%, ale obecnie chyba
    > nie opłaca się mieć dwu linii produkcyjnych dla 1% i 5%

    Laserkiem się świeci.
    https://www.youtube.com/watch?v=wshRwO0MCSU

  • 6. Data: 2016-01-23 13:43:36
    Od: Sebastian Biały <h...@p...onet.pl>

    On 2016-01-23 11:59, b...@g...com wrote:
    > Masz part list a tam R11,R13 jest ilu %?.

    Miałem w ręce ten kit. Wszystkie rezystory 5%. Nie była to chińska podróbka.

    > C = TC / R

    Nie trywializuj. Istotne jest kilka drobnych rzeczy jak na przykład
    zachwalanie że startuje od pF i że osiągnięto sporą dokładnośc, a
    wszędzie dziadowskie podzespoły, że z jakiejś przyczyny coś podpięto pod
    MOSI i byc może jakoś sprytnie kompensują niedokładności.

    Tak mnie to zaintrygowalo że sprobuje poskladać go na szybko na pajaka w
    celu obserwacji metody pomiaru.

  • 7. Data: 2016-01-23 14:30:19
    Od: b...@g...com

    użytkownik Sebastian Biały napisał:

    > Nie trywializuj. Istotne jest kilka drobnych rzeczy jak na przykład
    > zachwalanie że startuje od pF i że osiągnięto sporą dokładnośc

    pF nawet z jednym miejscem po przecinku.

    Dlaczego wynik skacze o 3%
    https://youtu.be/9pLx6vqK7Vs?t=58m10s

  • 8. Data: 2016-01-25 14:04:34
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 23.01.2016 um 10:05 schrieb Piotr Gałka:

> [...]
    > zamienia na 1% (czy rezystor kosztuje 1gr, czy 1,01gr praktycznie żadna
    > różnica). Zmniejszyli sobie dzięki temu magazyn, a ja się ostatnio

    Za oporniki płacę w detalu 3EUR za 10k sztuk 1%. Czyli licząc po 6zł za
    euro 0.02 grosza za sztukę. O ile mnie skleroza nie myli, to nasz
    płytkarz bierze 0.1 centa za sztukę na płytce.

    Waldek

  • 9. Data: 2016-01-25 14:47:46
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    Użytkownik "Waldemar" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w wiadomości

    > Za oporniki płacę w detalu 3EUR za 10k sztuk 1%. Czyli licząc po 6zł za
    > euro 0.02 grosza za sztukę. O ile mnie skleroza nie myli, to nasz płytkarz
    > bierze 0.1 centa za sztukę na płytce.

    Nie mam pojęcia ile za opornik - chodziło tylko o to, że oszczędność na
    specyfikowaniu rezystorów 5% zamiast 1% jest pomijalna.
    P.G.

  • 10. Data: 2016-01-25 15:22:49
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Waldemar pisze:
    > Am 23.01.2016 um 10:05 schrieb Piotr Gałka:
    [..]
    > Za oporniki płacę w detalu 3EUR za 10k sztuk 1%.[..]

    Przewlekane? Gdzie?