  • 1. Data: 2013-02-11 15:17:21
    Temat: Mocny zasilacz laptopowy do IONa.
    Od: Wieslaw Kierbedz <s...@t...pl>

    Dzień dobry.
    Pytanie "elektrodapl".
    Czy dużym ryzykiem jest podłączenie silniejszego (150W zamiast 90W) do
    płyty ASUS ION?
    Zasilacze laptopowe. Elektronika na płycie pewnie też.
    Potrzebuję nakręcić na tej płycie dwa hdd 2TB, a fabryczny zasilacz
    ewidentnie nie daje rady.

    Obawy mam, czy elektronika zasilania nie wysiądzie pod większym, niż
    zakładał producent obciążeniem.
    --
    WK

  • 2. Data: 2013-02-11 17:38:20
    Temat: Re: Mocny zasilacz laptopowy do IONa.
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 11 Feb 2013 15:17:21 +0100, Wieslaw Kierbedz napisał(a):

    > Czy dużym ryzykiem jest podłączenie silniejszego (150W zamiast 90W) do
    > płyty ASUS ION?

    Możesz podłączyć nawet 1500W byle napięcia miał odpowiednie.
    --
    Jacek

  • 3. Data: 2013-02-11 17:45:06
    Od: Wieslaw Kierbedz <s...@t...pl>

    2/11/13 5:38 PM, Jacek Maciejewski:

    > Możesz podłączyć nawet 1500W byle napięcia miał odpowiednie.

    19V - zgadzają się.
    Dziękuję.
    --
    WK

  • 4. Data: 2013-02-11 19:21:49
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-11 15:17, Wieslaw Kierbedz pisze:
> [...]
    > Zasilacze laptopowe. Elektronika na płycie pewnie też.
    > Potrzebuję nakręcić na tej płycie dwa hdd 2TB, a fabryczny zasilacz
    90W pobierane przez IONa (zapewne z jakimś atomem)? to coś bardzo mocno
    "nie tak" - mi z jednym dyskiem (który pobiera 2-5W maks) takie
    ustrojstwo pobiera 22W podczas "normalnej pracy", do 30W podczas
    uruchamiania systemu, albo czegoś co używa dysku i full-hd-grafiki. Więc
    albo ten 90W zasilacz jest do kitu i wcale nie ma 90W, albo przetwornica
    na płycie (która robi z 19v z zasilacza wszystkie pozostałe napięcia.

    > Obawy mam, czy elektronika zasilania nie wysiądzie pod większym, niż
    > zakładał producent obciążeniem.
    Otóż to, raczej liczy się elektronika na płycie, która robi z 19V - 12v,
    5v i całą resztę, ale jeden czy dwa dyski to żadna różnica w zasadzie.
    Zewnętrznie - możesz podłączyć cokolwiek, byle było w okolicy 19V. Na
    dobrą sprawę nawet 3 akumulatory żelowe 6V połączone w szereg będą ok ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-02-11 20:17:38
    Od: Wieslaw Kierbedz <s...@w...pl>

    W dniu 11.02.2013 19:21, BartekK anonsuje::
> [...]
    > albo ten 90W zasilacz jest do kitu i wcale nie ma 90W, albo przetwornica
    > na płycie (która robi z 19v z zasilacza wszystkie pozostałe napięcia.
    Hm. Zmartwiłeś mnie.
    Kiedy dyski i dźwiękówkę (asus xsonar) puszczam na zewnętrznym zasilaniu
    wszystko jest ok.
    Czyżby słuchawkowy wzmacniacz miał takie wymagania?
    Kiedy próbuję zasilić z pośrednictwem płyty - oopsy kernela, memory fault.
    Jak mierzysz pobór?
    Te dyski nie wyciągają przypadkiem do 20W?
    --
    WK

  • 6. Data: 2013-02-11 20:44:47
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-11 20:17, Wieslaw Kierbedz pisze:
    > Czyżby słuchawkowy wzmacniacz miał takie wymagania?
    Byłoby to co najmniej idiotyczne, jakby miał wzmacniacz audio klasy A ;)
    Nawet 2x 20W wzmacniacz audio na jakimś TDA, podpięty do +12v - bez
    "grania na pełny gwizdek" nie pobiera więcej niż jakieś 0.5-1W

    > Kiedy próbuję zasilić z pośrednictwem płyty - oopsy kernela, memory fault.
    > Jak mierzysz pobór?
    Miernikiem "kontaktowym" typu "z lidla" SilverCrest/Conrad itp - im
    mniejsze pobory (<10W) to ma trochę błędu, ale to kwestia czy 22W to
    21.5W czy 23W, a nie 90W!

    > Te dyski nie wyciągają przypadkiem do 20W?
    Na pewno nie. najbardziej prądożerny jaki znalazłem na półce to WD na
    którym piszą 5v 0.7A (3,5W) + 12v 0.55W (6,6W) = 10,1W razem, ale to
    szczytowy pobór prądu, który może występuje podczas rozpędzania dysku.
    Realny pobór (od strony gniazdka 230v, mierzony jako różnica poboru
    przez kompa z dyskiem i bez dysku) to ~3W w idle, 5W podczas np
    defragmentacji dysku.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 7. Data: 2013-02-12 16:54:41
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Mon, 11 Feb 2013 20:44:47 +0100, BartekK napisał(a):

    > Na pewno nie. najbardziej prądożerny jaki znalazłem na półce to WD na
    > którym piszą 5v 0.7A (3,5W) + 12v 0.55W (6,6W) = 10,1W razem, ale to
    > szczytowy pobór prądu, który może występuje podczas rozpędzania dysku.

    Na moim dysku (Seagate Barracuda ST1000DM003) jest napisane:
    +5V 0.75A, +12V 0.75A.
    Ale w tabeli z parametrami:
    http://www.seagate.com/files/staticfiles/docs/pdf/pl
    -PL/datasheet/disc/barracuda-ds1737-1-1111pl.pdf
    Prąd rozruchu (A) 2,0
    Domyślam się, że główna moc na rozruch idzie z linii 12V, więc chwilowo
    może być nawet do 24 W przy rozruchu.

    --
    GLaF

  • 8. Data: 2013-02-12 21:36:05
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-12 16:54, GLaF pisze:

> [...]
    > Prąd rozruchu (A) 2,0
    > Domyślam się, że główna moc na rozruch idzie z linii 12V, więc chwilowo
    Ale to jest chwila <1s, nie wiem jak u ciebie, ale u mnie dyski startują
    tak jak są wykrywane - czyli nie na raz wszystkie, tylko jeden za drugim.
    A potem masz podane - w najgorszym przypadku 8W praca, 5,4W idle, 0,75W
    sleep.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2013-02-12 21:45:03
    Od: GLaF <g...@n...takiego.numeru.pl>

    Dnia Tue, 12 Feb 2013 21:36:05 +0100, BartekK napisał(a):

> [...]
    > tak jak są wykrywane - czyli nie na raz wszystkie, tylko jeden za drugim.
    > A potem masz podane - w najgorszym przypadku 8W praca, 5,4W idle, 0,75W

    Ale przez tą chwilę zasilacz może nie wyrobić, napięcie/prąd spadną za
    nisko i wyskoczą błędy/BSOD. Bo chyba o tym tu mowa, a nie o rachunkach za
    prąd.
    W kompie mam 1 dysk, a chyba nie we wszystkich komputerach rozruch dysków
    jest sekwencyjny.

    --
    GLaF

  • 10. Data: 2013-02-13 13:44:03
    Od: Wieslaw Kierbedz <s...@t...pl>

    2/12/13 9:45 PM, GLaF:

> [...]
    >
    > Ale przez tą chwilę zasilacz może nie wyrobić, napięcie/prąd spadną za
    > nisko i wyskoczą błędy/BSOD. Bo chyba o tym tu mowa, a nie o rachunkach za
    Mniej więcej tak to wygląda, tylko nie używam BSOD.
    A dyski przecież parkują głowice nie tylko przy wyłączaniu komputera.
    --
    WK