  • 1. Data: 2014-03-17 07:13:27
    Temat: Modyfikacja połączenia gwintowanego alu-stal
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    Czołem. Sprawa wygląda następująco. W rowerowych przednich widelcach
    amortyzowanych spotyka się system montażu zacisku hamulcowego zwany Post
    Mount:

    http://www.peterverdone.com/wiki/index.php?title=Fil
    e:Post-mount-specs.jpg

    W systemie tym zacisk hamulca przykręcony jest 2 śrubami M6, gwint
    wykonany jest bezpośrednio w aluminiowej goleni widelca. W praktyce
    śruby montażowe co jakiś czas trzeba odkręcać. Maksymalny moment
    dokręcania tych śrub jest określony, ale w praktyce zbyt łatwo o
    zerwanie gwintu w aluminium i wtedy d4 blada, możliwości naprawcze są
    żadne. Pomysł jest taki żeby zamiast śrub z łbami, osadzić na kleju
    gwintowane pręty a zacisk przykręcać nakrętkami. Pytanie jakiego kleju
    użyć - te cyjanoakrylaty które znam, słabo nadają się do połączeń
    stal-aluminium. 2ga sprawa - skąd wziąć kawałki gwintowanego pręta o
    sensownej wytrzymałości ? Ideałem były by śruby robaczkowe, ale nie
    spotkałem takich M6x(25-30) z określoną klasą wytrzymałości. Co o tym
    sądzicie ?

    --
    P.Jankisz

  • 2. Data: 2014-03-17 07:57:41
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-03-17 07:13, PeJot pisze:

    > Ideałem były by śruby robaczkowe, ale nie
    > spotkałem takich M6x(25-30) z określoną klasą wytrzymałości.

    http://srubres.pl/sklep/pl/c/z-koncem-plaskim-sciety
    m/108?stid=2001

    45H odpowiada klasie 14.9 - dla mnie zadziwiająco wysoko jak na taką śrubę.

    --
    P.Jankisz

  • 3. Data: 2014-03-17 09:25:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    Gwoli poprawności językowej: jak coś wkręcasz w gwintowany otwór, to jest wkręt.
    Śruba to jest jak ma nakrętke. Nawet jak jedno i drugie wyjmujesz z tego samego
    opakowania i niezależnie od rodzaju gwintu, łba czy gniazda.

    Po pierwsze, żadnych nierdzewek. Po drugie, kleje od zabezpieczania przed wykręceniem
    najpierw produkuje Loctite, a potem konkurencja, więc sprawdź najpierw u Loctita, a
    potem poszukaj tańszego zamiennika. Masz całą gamę, od jakiegoś kitu do wkręcików w
    laptopach, które odkręcisz śrubokrętem bez żadnego wysiłku, tyle że same nie odkręcą
    się od słuchania głośnej muzyki, przez preparaty które trzeba podgrzać palnikiem żeby
    dało się odkręcić, po kleje których nic nie ruszy poza hutniczym piecem.
    Stary sprawdzony sposób w dużych śrubach w zbiornikach ciśnieniowych to wkręcenie na
    siłę z kawałkiem ołowianej blaszki. Nie mam pojęcia czy przy rozmiarze M6 ma to sens,
    ale z braku innych pomysłów możesz spróbować cienkiego lutu ołowiowego ze szpulki. No
    i nieekologiczne...

  • 4. Data: 2014-03-17 09:26:18
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 17 Mar 2014 07:13:27 +0100, PeJot napisał(a):
> [...]
    > żadne. Pomysł jest taki żeby zamiast śrub z łbami, osadzić na kleju
    > gwintowane pręty a zacisk przykręcać nakrętkami.

    A to cos da ? czy nadal gwint przekreci sie w aluminium ?

    > Pytanie jakiego kleju
    > użyć - te cyjanoakrylaty które znam, słabo nadają się do połączeń
    > stal-aluminium.

    No to epoksyd. Po starannym odtluszczeniu.

    J.

  • 5. Data: 2014-03-17 09:31:43
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-03-17 09:26, J.F. pisze:

    > A to cos da ? czy nadal gwint przekreci sie w aluminium ?

    Liczę na to że przy tej długości gwintu uzyskam połączenie alu-stal
    niedemontowalne w zwykłej temperaturze.

    --
    P.Jankisz

  • 6. Data: 2014-03-17 09:41:10
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-03-17 09:25, Konrad Anikiel pisze:
[...]

    Z produktów Loctite korzystam niemal na co dzień i OIDP nie ma
    sensownego produktu do połączeń stal-aluminium. Trzeba się pogodzić z
    mniejszą wytrzymałością takiego połączenia, co ewentualnie miała by
    rekompensować długość gwintu oraz użycie preparatu do mocowania ( np. L.
    601 ), a nie preparatu do zabezpieczania połączeń gwintowanych, np. L. 549.

    --
    P.Jankisz

  • 7. Data: 2014-03-17 10:00:59
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 17 March 2014 09:41:10 UTC+1, PeJot wrote:
    > Trzeba się pogodzić z
    > mniejszą wytrzymałością takiego połączenia

    Eksploatacyjnie to jak rozumiem problemów nie ma. Czy z wkrętem, czy ze szpilką, masz
    tyle samo tego gwintu, przy czym wkręt dostaje opór (naprężenie) kiedy jeszcze nie
    doszedł do końca otworu, a szpilka z założenia zawsze będzie wkręcona do końca.
    Problem jest przy demontażu, kiedy starą, być może zabrudzoną i skorodowaną nakrętkę
    odkręcasz, a tu ona wychodzi razem ze szpilką. No więc użyj nakrętki kołpakowej, nie
    będzie brudu i korozji. Szpilka wkręcona na głębokość kilku średnic, zabezpieczona
    jakimkolwiek kitem, będzie się w tym otworze trzymać lepiej niż w nakrętce. Świadomie
    użyłem słowa "kit", bo w Twoim przypadku będzie miał dodatkową funkcję zabezpieczenia
    przed korozją.
    PS nie potrzebujesz imbusowego gniazda w tej szpilce. Zakontruj dwie nakrętki na
    końcu, będziesz mógł to wkręcać jakby to był sześciokątny łeb. Po wkręceniu szpilki
    usuniesz je z łatwością.

  • 8. Data: 2014-03-17 10:24:37
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-03-17 10:00, Konrad Anikiel pisze:

    > PS nie potrzebujesz imbusowego gniazda w tej szpilce. Zakontruj dwie nakrętki na
    końcu, będziesz mógł to wkręcać jakby to był sześciokątny łeb. Po wkręceniu szpilki
    usuniesz je z łatwością.

    Znam sztuczkę z 2ma nakrętkami, tymczasem *gotowe* i dostępne wkręty z
    gniazdem mają całkiem sympatyczną wytrzymałość.

    --
    P.Jankisz

  • 9. Data: 2014-03-17 10:57:24
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    On Monday, 17 March 2014 10:24:37 UTC+1, PeJot wrote:
    > Znam sztuczkę z 2ma nakrętkami, tymczasem *gotowe* i dostępne wkręty z
    > gniazdem mają całkiem sympatyczną wytrzymałość.

    Tyle że to gniazdo w M6 zbyt solidnie nie wygląda. Już nie mówiąc że zachęca
    użytkownika do próby wykręcenia szpilki, z góry skazanej na niepowodzenie :-)

  • 10. Data: 2014-03-17 11:07:42
    Od: PeJot <P...@s...pl>

    W dniu 2014-03-17 10:57, Konrad Anikiel pisze:

    > Tyle że to gniazdo w M6 zbyt solidnie nie wygląda.

    System montażu Post Mount jest za to krytykowany, mimo to producenci
    nadal go stosują.

    --
    P.Jankisz