  • 1. Data: 2013-02-13 07:21:57
    Temat: Naprawa przelotek na PCB - tulejki?
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Witam

    Mam płytkę z dwustronnym drukiem. Podczas wymiany większego elementu
    (przełącznik mechaniczny) uległy uszkodzeniu przelotki i odparzony druk do
    padów (nie moja robota ;) mam rozlutownicę).
    Czy są np. zaprasowywane kołki-przelotki, krórymi mógłbym naprawić
    przelotkli? Np rozwiercić pod wymiar kołka, wsadzić i zaprasować kołek i w
    niego wlutować przełacznik?
    Na samym kynarze przełącznik jest luźny, a PCB nowy ani nie zrobię ani nie
    kupię.

    Irokez

  • 2. Data: 2013-02-13 07:57:38
    Temat: Re: Naprawa przelotek na PCB - tulejki?
    Od: "Ukaniu" <l...@g...pl>

    Użytkownik "Irokez" <n...@w...pl> napisał w wiadomości
    > przelotkli? Np rozwiercić pod wymiar kołka, wsadzić i zaprasować kołek i w
    > niego wlutować przełacznik?

    Ja albo stosowałem nity miedziane. Albo rurki z anteny teleskopowej.
    Problemem jest rozszerzalność termiczna (różna od laminatu) bo po latach
    takie przelotki generują zimne luty.

    Łukasz

  • 3. Data: 2013-02-13 09:39:06
    Od: Cezary Grądys <c...@w...onet.pl>

    W dniu 13.02.2013 07:21, Irokez pisze:
> [...]
    > w niego wlutować przełacznik?
    > Na samym kynarze przełącznik jest luźny, a PCB nowy ani nie zrobię ani

    Dawniej na produkcji wojskowej w kazdy otwór wkładało się nit rurkowy i
    rozklepywało. Może w taki sposób, ale obawiam się, że te otwory są na to
    za małe.

    --
    Cezary Grądys
    c...@w...onet.pl

  • 4. Data: 2013-02-13 10:03:25
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2013-02-13 09:39, Cezary Grądys pisze:

    > Dawniej na produkcji wojskowej w kazdy otwór wkładało się nit rurkowy i
    > rozklepywało. Może w taki sposób, ale obawiam się, że te otwory są na to
    > za małe.

    Zależy o jakiej wielkości dziurach mówimy, ale tu masz tulejki o
    wewnętrznym fi 0.5mm, zewnętrznie - niewiele więcej, w otwór 0.7mm
    wchodzą z luzem:
    http://tridex.pl/towar/4942/KONEKTOR+TULEJKA+050mm2+
    8mm.html Wiem że są
    też mniejsze dostępne. Niekoniecznie trzeba je zaprasowywać, czasem po
    prostu wystarczy zrobić z niej "kominek" oblutowany z góry i z dołu,
    przycięty do sensownej wysokości, a w środek wchodzi nóżka
    układu/elementu, i znów zostaje zalutowana. Te tulejki, o ile są
    "świeże" z opakowania, a nie 3 lata leżały w garażu, to lutują się
    bardzo dobrze.

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 5. Data: 2013-02-13 20:53:23
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "BartekK" <s...@d...org> napisał w wiadomości
> [...]
    > z opakowania, a nie 3 lata leżały w garażu, to lutują się bardzo dobrze.

    No faktycznie, nawet fajnie się to lutuje.
    Nogi wyłacznika mają 0,8mm średnicy.
    Tulejka którą teraz się bawię ma 1,63mm średnicy zewnętrznej, wewnętrzna
    ponad 1,2mm.
    Ok, następna 1,31mm zewnętrznej, wewnętrzna 0,97mm
    Ale jak to rozklepać? Muszę mieć możliwość w razie padu przełacznika jego
    wymiany w miarę sprawnej (tym razem rozlutownica DIC)

    --
    Irokez

  • 6. Data: 2013-02-13 23:16:19
    Od: "Irek N." <j...@t...tajny.jest>

    > Ok, następna 1,31mm zewnętrznej, wewnętrzna 0,97mm
    > Ale jak to rozklepać? Muszę mieć możliwość w razie padu przełacznika
    > jego wymiany w miarę sprawnej (tym razem rozlutownica DIC)

    Dosyć prosto.
    Przyciąć na wymiar niewiele dłuższ niż potrzeba.
    Zaostrzyć gwóźdź w szpic, jak ołówek, tylko powiedzmy z kątem na
    poziomie 60-90 stopni (taki trochę kulfon).
    Przyłożyć w jeden koniec, włożyć przelotkę w PCB, przyłożyć w drugi
    koniec. Siły żadne, malutkim młoteczkiem.

    Dobrze zrobisz, jak wcześniej przećwiczysz poza PCB.

    Profesjonalne przelotki szukaj w LPKF-ie (google znają).

    Miłego.
    Irek.N.

  • 7. Data: 2013-02-14 09:23:39
    Od: Waldemar Krzok <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 13.02.2013 23:16, schrieb Irek N.:

> [...]
    > Przyłożyć w jeden koniec, włożyć przelotkę w PCB, przyłożyć w drugi
    > koniec. Siły żadne, malutkim młoteczkiem.

    Jak kupiłem przelotki w mojej "aptece" SMD (czyli Mira Electronic), to
    do paczuszki dołączony był pasujący gwóźdź stalowy. Nie trzeba było nic
    ostrzyć. Normalny gwóźdź stalowy, fi 1.5mm chyba. Z braku laku można
    wziąć wiertło HSS. Robi się trochę gorzej, ale też wychodzi.

    Waldek

  • 8. Data: 2013-02-17 01:42:23
    Od: Adam Dybkowski <a...@g...6c7o8m>

    W dniu 2013-02-13 07:21 Irokez napisał(a):

> [...]
    > w niego wlutować przełacznik?
    > Na samym kynarze przełącznik jest luźny, a PCB nowy ani nie zrobię ani

    Może po prostu kawałki srebrzanki przylutować w miejscach przelotek? O
    ile zostały jakieś fragmenty padów po obu stronach płytki.

    --
    Adam Dybkowski
    http://dybkowski.net/

  • 9. Data: 2013-02-17 11:37:22
    Od: "Irokez" <n...@w...pl>

    Użytkownik "Waldemar Krzok" <w...@z...fu-berlin.de> napisał w
    wiadomości news:ao3l9lFbm8pU1@mid.uni-berlin.de...
> [...]
    > ostrzyć. Normalny gwóźdź stalowy, fi 1.5mm chyba. Z braku laku można wziąć
    > wiertło HSS. Robi się trochę gorzej, ale też wychodzi.

    Dzięki za pomysł.
    No to poobcinałem sobie tulejki, delikatnie rozwierciłem otworki. Od
    komponentów zagniotłem na płasko, od drugiej pętelka z kynaru, zagniecenie
    delikatne, zalutowanie od zewnątrz. Kynarem wykonałem wszystkie nowe
    połączenia do przełacznika (ledwo 6 po obwodzie więc w miarę sprawnie) i
    wlutowałem w kołki gniazdo. Trzyma się bardzo dobrze. Do zagniatania poszedł
    punktak.

    Pozdrawiam.

    --
    Irokez

  • 10. Data: 2013-02-17 12:13:17
    Od: Michoo <m...@v...pl>

    On 13.02.2013 10:03, BartekK wrote:
    > Zależy o jakiej wielkości dziurach mówimy, ale tu masz tulejki o
    > wewnętrznym fi 0.5mm, zewnętrznie - niewiele więcej, w otwór 0.7mm
> [...]

    Dzięki ci Mistrzu.
    Kiedyś chciałem sobie kupić zestaw z LPKF, ale cena mnie "trochę"
    odstraszyła (nity 10x droższe, cena narzędzia do zaciskania coś pod
    400eur a najmniejsze tulejki były 6/8, czyli tak samo jak tutaj).

    Michoo