  • 1. Data: 2012-11-17 02:29:55
    Temat: Niedrogie uzywane body do uzycia z obiektywami M42
    Od: Karol Piotrowski <k...@g...com>

    Witam:)

    Na chwile obecna uzywam jako body analogowej Minolty Dynax 5,
    sprawuje sie calkiem niezle, ale czasem jednak przydalby mi sie
    sprzet cyfrowy. Praktycznie wszystkie moje obiektywy (poza
    zakurzonym kitowym 28-80 f3.5-5.6 do robienia zdjec u cioci
    na imieninach) to dobre komunistyczne wynalazki na M42.
    Wartego uwagi sprzetu typu lampy blyskowe kompatybilne
    tylko z jednym systemem nie posiadam, wiec jestem otwarty
    w tej kwestii (redukcja gwint - bagnet to pomijalny koszt;)),
    chcialbym, zeby moje body:
    * robilo zdjecia,
    * bylo cos widac w wizjerze, jakby sie dalo wsadzic matowke
    z ktora mozna spokojnie ostrzyc manualnie, to ideal,
    * podgladu glebi ostrosci w sumie nie musi byc, moge zrobic
    recznie z uzyciem tych takich cosi do krecenia na obiektywie,
    * zapisywalo RAWy,
    * w miare mozliwosci mialo ze dwa pokretla.
    Nie potrzebuje:
    * live view,
    * nagrywania filmow,
    * ciekawych programow tematycznych,
    * odchylanego ekranu,
    * tetrisa.
    W zasadzie to nawet chetnie bym kupil po prostu Dynaxa 7D
    uzywke, ale mam wrazenie, ze egzemplarze wystawione na
    na przyklad alledrogo nie dosc, ze kosztuja duzo w stosunku
    do ich wieku, to ich 'tylko 5000 zrobionych zdjec, kupiona
    zabawka dla wnuczka, ktory nie zainteresowal sie fotografia'
    to cos jak 15-letni opel "w dieslu", jezdzony przez Niemca do kosciola
    z przebiegiem 20000 km, 'super okazja nic nie stuka nic nie
    puka tylko lac i jechac'.
    Doradzcie wiec cos drodzy Grupowicze, budzet rzedu 1000 zl :)
    Thank you from the mountain,
    --
    Karol Piotrowski

  • 2. Data: 2012-11-17 05:10:13
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Karol Piotrowski wrote in
    x.googlegroups.com>
    > Nie potrzebuje:
    > * live view,

    Alez potrzebujesz. LV to najwygodniejszy sposob na ustawienie ostrosci z
    obiektywami manualnymi. Sam wymienilem lustrzanke z Canona 400D na 60D
    glownie z powodu LV (a kadruje z autofocusem tylko przy uzyciu wizjera -
    jest dla mnie o wiele wygodniejszy). Za to przy MF podglad na zywo jest
    niezastapiony.

    Najtanszym rozwiazaniem jest Sony NEX 3 (za ok 500-600zl).
    Niestety nie spelnia kryterium wizjera i pokretel (ustawianie trybow pracy
    i parametrow ekspozycji z poziomu menu aparatu, stanowczo zbyt mala ilosc
    przyciskow).

    Przy szklarni M42 nie pakowalbym sie w bezlusterkowce o matrycy mniejszej
    niz APS-C (M42 ma niewiele szkiel o krotkiej ogniskowej, odcialbys sie wiec
    od szerokich pol widzenia).

    Co do lustrzanek - do wyboru masz Canona albo Pentaxa.
    www.bobatkins.com/photography/eosfaq/manual_focus_EO
    S.html
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 3. Data: 2012-11-17 10:27:38
    Od: Karol Piotrowski <k...@g...com>

    On 17 Lis, 05:12, astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>
    wrote:
> [...]
    > i parametrow ekspozycji z poziomu menu aparatu, stanowczo zbyt mala ilosc
    A nie zlamie mi sie to malenstwo, jak podlacze do niego jakies 135/2 i
    przykrece do statywu?
    Tak serio to musialbym przejsc sie chyba do sklepu i zobaczyc 'jak to
    dziala', bo to jednak dla mnie zdecydowana zmiana sposobu pracy -
    pstrykam z wizjerem dluzej, niz pstrykam w ogole, a jak mam czyjas
    "malpka" zrobic zdjecie, to nigdy nie wiem, za co zlapac;)

    Pozdrawiam,
    --
    Karol Piotrowski

  • 4. Data: 2012-11-17 11:12:58
    Od: Sceptyk <s...@s...pl>

    Dnia Fri, 16 Nov 2012 17:29:55 -0800 (PST), Karol Piotrowski napisał(a):

    > Doradzcie wiec cos drodzy Grupowicze, budzet rzedu 1000 zl :)

    Moim zdaniem Pentax. Świetnie współpracuje z obiektywami M42, działa
    stabilizacja po wpisaniu ogniskowej, działa potwierdzenie ostrości jak
    również pomiar światła w trybie M po naciśnięciu przycisku, łatwo wymienisz
    matówkę (sam mam z klinem i mikrorastrem w K5). Jeśli model z 2 pokrętłami,
    dobrym wizjerem to K10D lub K20D, tylko nie wiem jakie są teraz ceny.
    Popatrz gdzieś na Alledrogo itp.

    --
    Sceptyk

  • 5. Data: 2012-11-17 11:40:14
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc[kropka]pl>

    W dniu 2012-11-17 11:12, Sceptyk pisze:

> [...]
    > matówkę (sam mam z klinem i mikrorastrem w K5). Jeśli model z 2 pokrętłami,
    > dobrym wizjerem to K10D lub K20D, tylko nie wiem jakie są teraz ceny.

    K10 czy K20 za 1000zł może być problemem. Ale nawet K100 czy K200
    spełniają podane wymagania, a są to bardzo przyzwoite aparaty. Na
    miejscu wątkotwórcy brałbym Pantaxa.

    Pozdrawiam,
    Paweł

  • 6. Data: 2012-11-17 11:58:40
    Od: Sceptyk <s...@s...pl>

    Dnia Sat, 17 Nov 2012 11:40:14 +0100, Paweł Pawłowicz napisał(a):

    > K10 czy K20 za 1000zł może być problemem. Ale nawet K100 czy K200
    > spełniają podane wymagania, a są to bardzo przyzwoite aparaty. Na
    > miejscu wątkotwórcy brałbym Pantaxa.

    Też tak uważam. Dlatego właśnie napisałem, że nie wiem jakie są ceny. Teraz
    popatrzyłem na aukcjach i faktycznie może być ciężko. Chociaż jest body
    K10D za niewiele więcej niż 1000zł, może sprzedawca by dał jakiś upust ;).
    Co do K100 i K200 to oczywiście świetne body, nie wymieniałem ich bo
    pytający pisał o 2 pokrętłach no i wizjer w tych modelach jest ciut
    mniejszy i na lustrach a nie pryzmacie. A do manualnego ustawiania ostrości
    wiadomo, im większy jaśniejszy wizjer tym lepiej. I tu wspomnę jeszcze, że
    za nieco ponad 100zł można dokupić do Pentaksów muszlę na wizjer
    powiększającą 1.2x O-ME53. Mam i polecam do trybu MF.

    --
    Sceptyk

  • 7. Data: 2012-11-17 19:50:26
    Od: astro <r.ziomberWytnij@stop_dla_spamu!astronomia.pl>

    Karol Piotrowski wrote in
    bb.googlegroups.com>
    > A nie zlamie mi sie to malenstwo, jak podlacze do niego jakies 135/2 i
    > przykrece do statywu?

    Niektore redukcje maja stopke umozliwiajaca zamocowanie na statywie.
    www.afe.pl/adapter-z-sony-nex-na-canon-eos-ef-ef-s-m
    ocowanie-1-4.html

    Wada NEX-3 jest niewygodna obsluga (parametry ekspozycji znacznie szybciej
    zmienia sie w lustrzankach z normalnymi przyciskami, a nie podczas
    grzebania w menu) oraz brak mozliwosci wyzwolenia przez wezyk spustowy lub
    pilota (NEX-5 obsluguje pilota).

    Ma za to chyba lepsza matryce od starszych lustrzanek (warto porownac na
    www.dxomark.com/index.php/Cameras/Camera-Sensor-Rati
    ngs ).
    Jest znacznie lzejszy i kosztuje ok 500zl.

    Jak juz mowilem, sam w lustrzance uzywam tylko wizjera, nie lubie kadrowac
    LV, jednak przy manualnym ustawieniu ostrosci LV jest znacznie
    dokladniejsze. Jesli chcesz stosowac aparat tylko z manualnymi szklami,
    brak wizjera jak dla mnie nie stanowi zadnej wady.
    Radoslaw Ziomber
    www.astrofizyka.info

  • 8. Data: 2012-11-17 19:50:38
    Od: "...::QRT::..." <n...@...mejla>

    Dnia Fri, 16 Nov 2012 17:29:55 -0800 (PST), Karol Piotrowski napisał(a):

    jakiś evil

  • 9. Data: 2012-11-18 03:25:46
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2012-11-17 10:27, Karol Piotrowski pisze:
> [...]
    > pstrykam z wizjerem dluzej, niz pstrykam w ogole, a jak mam czyjas
    > "malpka" zrobic zdjecie, to nigdy nie wiem, za co zlapac;)

    A ja bym polecił któregoś z SLT. Ma wszystkie zalety Nexa do pracy z M42
    plus wizjer (elektroniczny), gabaryty i guzikologię lustrzanki. W
    porównaniu do proponowanych też Pentaxów nie ma kombinowania z pomiarem
    światła no i nie trzeba kombinować z matówką. Sony ma dwa wspomagacze
    manualnego ostrzenia, po pierwsze powiększenie fragmentu kadru a po
    drugie rewelacyjny peaking mode, czyli podświetlanie w wizjerze bądź na
    wyświetlaczu fragmentów kadru, które są ostre. Żadne lustro nie da Ci
    takiego komfortu manualnego ostrzenia.

    --
    marcin

  • 10. Data: 2012-11-18 03:29:16
    Od: mt <f...@i...pl>

    W dniu 2012-11-18 03:25, mt pisze:
> [...]
    > drugie rewelacyjny peaking mode, czyli podświetlanie w wizjerze bądź na
    > wyświetlaczu fragmentów kadru, które są ostre. Żadne lustro nie da Ci

    To "żadne lustro" odnoszę oczywiście do cyfrowych lustrzanek z matrycami
    APS-C, żeby ktoś tu zaraz nie wyjechał z analogowymi lustrzankami
    manualnymi.

    --
    marcin