  • 1. Data: 2024-01-01 20:10:56
    Temat: Nogi scalaków do lutowania ;)
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    Cześć.

    Jest na rynku jakiś typ "pinu" który lutuje się na brzegu płytki i ma on
    podobny rozmiar i parametry mechaniczne jak nogi przeciętnego scalaka DIP?

    Zazwyczaj ludzie montują albo goldpiny kwadratowe) albo cienkie goldpiny
    (okrągłe), ale oba są mocno psujace podstawki. Noga scalaka jest jednak
    cieńsza. No i PCB jest większe, bo pad jest "naokoło" golpinu. Zajmuje
    też obie strony laminatu, co przy takiej ciasnocie ma znaczenie.

    Dodatkowo lutowanie na brzegu zmniejsza wymogi co do wielkosći laminatu.

    Jesli ktoś ma dalej problem z wyobrażenime sobie: mogłbym odciąć nogę
    blisko obudowy scalaka i dostanę coś pi x drzwi nadajace się do
    lutowania do płytki PCB od góry. Rozglądam się, czy coś podobnego, albo
    wprost do takiego zastosowania, albo podobnego. Mogę oczywiście obcinać
    nogi UCY, ale to zbrodnia jest :)

    Dla dociekliwych: chodzi o zastepnik pewnego scalaka 40pin DIP zrobiony
    współcześnie. Zależy mi na tym, aby był w miarę podobnych rozmiarów.

    PS. Widziałem już taki koncept, że PCB jest na brzegu typu "castelation"
    i do tego wlutowane pionowe sztywne druty. Ale nie wygladało to zbyt
    pięknie.

  • 2. Data: 2024-01-01 21:55:21
    Temat: Re: Nogi scalaków do lutowania ;)
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Ja wlutowałem goldpiny w "precyzyjną" podstawkę.
    Albo same - i drucikami z "dziurkami" do drugiej płytki,
    albo na te goldpiny nałożona PCB z dziurkami
    do wlutowania DIL40 (tzn. goldpinów tyle, ile się
    dało, że akurat pasowały - bo w środku DIL40
    był ATmega8 w DIL28, a te, co się nie dało, kabelkami - hmm,
    sam się teraz zastanowiłem, jak to zrobiłem...
    Na szczęście było pod ręką - "pasujących" pinów jest tylko 10,
    ale to wystarcza, by się trzymało.
    A robione po to, by w podstawkę dla 8031 włożyć
    ATmega8 z dodatkami - złącze ISP, generator
    kwarcowy - a nie po prostu kwarc z kondziami, żeby
    mieć dodatkową nóżkę, choć nie pamiętam, czy
    to zadziałało i czy było konieczne - i ADM485 ).
    Trochę to wysokie wychodzi.
    Ale może dałoby się taką podstawkę "precyzyjną"
    podłożyć bezpośrednio pod płytkę z dziurkami
    na DIL40 i wlewać od góry roztopioną cynę.
    Nóżki-rurki tej podstawki "precyzyjnej"
    są na tyle odseparowane że jest szansa na brak zwarć.

  • 3. Data: 2024-01-01 22:10:46
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    Aha, jakby kto pytał, ATmega162 można włożyć
    prawie bezpośrednio - kłopot tylko z odwrotną
    polaryzacją resetu.
    Ma ktoś pojęcie, czy była jakaś przyczyna,
    żę 8031/8051 ma reset "jedynką"/5V,
    a np. AVRy (i chyba wszystko inne) "zerem"/masą?

    Tu też pomogła podstawka "precyzyjna"
    ze spiłowaną nogą od resetu, do tego do nóżek
    takiej podstawki daje się przylutować kabelki
    i zrobić sobie ISP oraz np. wyprowadzić zasilanie.

    I może jeszcze jedno - próbował ktoś taktować
    ATmegę8 lub podobną ATmegęN8 (N={4, 8, 16, 32})
    zewnętrznym zegarem podawanym bodajże na PB6
    i jednocześnie używać bodajże PB7 (chodzi
    o parę PB6+PB7 wykorzystywaną przy zewnętrznym
    kwarcu z kondziami) jako GPIO? Daje się?

  • 4. Data: 2024-01-01 22:36:09
    Od: Janusz <j...@o...pl>

> [...]
    > i jednocześnie używać bodajże PB7 (chodzi
    > o parę PB6+PB7 wykorzystywaną przy zewnętrznym
    > kwarcu z kondziami) jako GPIO? Daje się?
    Powinno się dać, taktowałem atmegę88 zewnętrznym gen kwarcowym ale z
    nogi nie korzystałem, wg pdf-a pb7 powinno być dostępne.

    --
    Janusz

  • 5. Data: 2024-01-01 22:46:02
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

> [...]
    > i jednocześnie używać bodajże PB7 (chodzi
    > o parę PB6+PB7 wykorzystywaną przy zewnętrznym
    > kwarcu z kondziami) jako GPIO? Daje się?
    https://www.mouser.pl/ProductDetail/Preci-dip/350-10
    -140-00-006101?qs=6AoMy99Q1XeMEMd7qli99Q%3D%3D
    piny od podstawki precyzyjnej z dwóch stron :)
    Pewnie wystarczy takie coś.

    --
    pzdr, j.r.

  • 6. Data: 2024-01-02 10:37:37
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 1 stycznia 2024 o 22:36:12 UTC+1 Janusz napisał(a):
    > Powinno się dać, taktowałem atmegę88 zewnętrznym gen kwarcowym ale z
    > nogi nie korzystałem, wg pdf-a pb7 powinno być dostępne.

    W którym miejscu i w jakim dokładnie pdfie to wyczytałeś?

    Bo cały dynks w tym, żeby właśnie mieć taktowanie
    kwarcowe (do UARTa), a zużyć na to tylko jedną nogę,
    inaczej dałbym zwykły kwarc i kondzie, nawet na
    oberżniętej płytce mam na nie miejsce, i nie pitoliłbym
    się z dawaniem podstawki pod generator
    (dobrze, że akurat 14,7456MHz miałem z popsutej
    płytki PC-104 z 4*RS232C).

    Ale to i tak potrzebne tylko do pierwszego prototypu
    z ATmega8 w DIL28 - docelowo będzie w TQFP32
    (żeby całość była wielkości DIP40), a że
    jedna noga jest ADC to można wykorzystać
    jedno z dwóch dodatkowych ADC, jakie są w TQFP32.

    A, no i takich pinów jak heby właśnie po to też
    jakiś czas szukałem i chyba nawet na grupie pytałem.

  • 7. Data: 2024-01-02 10:43:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    poniedziałek, 1 stycznia 2024 o 22:46:09 UTC+1 Rutkowski, Jacek napisał(a):

    > https://www.mouser.pl/ProductDetail/Preci-dip/350-10
    -140-00-006101?qs=6AoMy99Q1XeMEMd7qli99Q%3D%3D
    > piny od podstawki precyzyjnej z dwóch stron :)
    > Pewnie wystarczy takie coś.

    Tanie to nie jest.
    I po 14 w "bloczku" tylko?

    Jeszcze wpadło mi do głowy użycie pinów z podstawki
    precyzyjnej - trzeba je oczywiście wyskrobać z plastiku.
    Zastanawiałem się, czy nie będzie krzywo - ale może
    się udać, one mają taką rurkę, która powinna
    stabilizować w otworze w PCB - oczywiście otwór
    musi mieć odpowiednią średnicę (nie wiem jaką ;),
    a na górze taki "kieliszek", który powinien ustalać
    głębokość wbicia w otwór.
    Trzeba tylko wymyślić ładny kształt pola,
    żeby "kieliszek" dobrze od góry przylutować.

  • 8. Data: 2024-01-02 13:00:45
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 01.01.2024 o 20:10, heby pisze:
> [...]
    >
    > PS. Widziałem już taki koncept, że PCB jest na brzegu typu "castelation"
    > i do tego wlutowane pionowe sztywne druty. Ale nie wygladało to zbyt

    Najbardziej podobne to są chyba te najtańsze podstawki, aczkolwiek
    wydłubywanie tych pinów i potem jeszcze wlutowanie równo to słaby
    pomysł. Chyba że mowa o pojedynczych sztukach i ludziach z dużym zapasem
    cierpliwości.

    Pozdrawiam

    DD

  • 9. Data: 2024-01-02 17:56:55
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    wtorek, 2 stycznia 2024 o 13:00:47 UTC+1 Dariusz Dorochowicz napisał(a):

> [...]
    > wydłubywanie tych pinów i potem jeszcze wlutowanie równo to słaby
    > pomysł. Chyba że mowa o pojedynczych sztukach i ludziach z dużym zapasem

    Raczej się nie nadadzą - podobne są tylko poniżej "spódniczki" (czyli plastiku
    podstawki), ale to, co jest w plastiku, to jest taka "sprężynująca dziurka",
    być może nawet składająca się z dwóch blaszek (kuźwar, może wykasować tą
    "spódniczkę"... ;).
    Hmmm, jedna zapewne połączona z wystającą nóżką...
    To może jednak warto spróbować wyjąć.

    Jeszcze używaliśmy czegoś takiego, co się nazywa w TME bodajże AWDIL,
    wtyczka zaciskana na taśmę analogicznie do IDC, ale "z drugiej strony"
    ma zestaw nóżek jak chip.
    Miałem coś takiego w "emulatorze EEPROMu" - echh, cuda się znajdowały
    po szufladach w firmie, szkoda, że prawie wszystko teraz musiałem powywalać :(
    Zachowałem tylko puszkę procesorów - ale to takich nowszych, od pentium w górę.
    No ale ten AWDIL to jedynie do prototypu, z taśmą będzie wszystko za duże.

  • 10. Data: 2024-01-02 20:13:10
    Od: "Rutkowski, Jacek" <j...@w...pl>

    -140-00-006101?qs=6AoMy99Q1XeMEMd7qli99Q%3D%3D

    > Tanie to nie jest.
    > I po 14 w "bloczku" tylko?

    Nie wiem skąd wziąłeś że to ma 14 pinów?
    350-10-XYY
    X- 1 jednorzędowe
    X-2 dwurzędowe
    YY - ilość pinów