  • 1. Data: 2013-04-05 10:17:43
    Temat: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach
    Od: Marek <f...@f...com>

    Ostatnio w mediach przebija się sprawa zmiany w prawie energetycznym
    dopuszczająca liczniki ze zdalnym odczytem stanu użycia energii.
    Pojawiły się głosy, że to będzie pole do nadużyć bo energetyka będzie
    miałaś dostęp do informacji o sposobie życia "abonenta" zdobytej z
    analizy statystyk dobowego zużycia energii. W wywiadach pojawiają w
    się informacje jakie dane będzie można "odczytać" z analizy danych z
    liczników, do tej pory słyszałem o:
    - ile robimy prań robimy w tygodniu
    - jak często się myjemy
    - czy posiadamy drogie wyposażenie (np. nowa czy stara pralka)
    - o której wstajemy i kładziemy się spać
    - kiedy jesteśmy w domu a kiedy nas nie ma
    - czy lokal/dom ma włączony alarm czy nie
    - jak często oglądamy tv
    - jaki film oglądamy (to z dzisiaj)
    - jaki tryb życia prowadzimy (spokojny czy imprezowy)
    - ile "serfujemy" w internecie

    O ile informacja że mamy duże lub make zużycie z podziałem ma godziny
    doby jest zrozumiałe, można jedynie wywnioskować że sa duże lub małe
    odbiorniki. Można również zaryzykowac twierdzenie, że skoro o o 6
    rano jest skok w użyciu to "abonent" o tej porze wstaje sie myje i je
    śniadanie (bojler, czajnik). Ale jak oni "wyczują" załączenie/
    wyłączenie alarmu lub jaki film oglądamy to już jest ciekawe :-).
    Waszym zdaniem kolejna paranoja "antyspy" czy liczniki będą kryć w
    sobie więcej potencjału (badawczego) niż można by się po nich
    spodziewać :-)?

    --
    Marek

  • 2. Data: 2013-04-05 11:04:02
    Temat: Re: Nowe liczniki energiii - dyskusja w mediach
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    W dniu 2013-04-05 10:17, Marek pisze:
> [...]
    > zdaniem kolejna paranoja "antyspy" czy liczniki będą kryć w sobie więcej
    > potencjału (badawczego) niż można by się po nich spodziewać :-)?

    Przed rokiem 2000 ci sami dziennikarze twierdzili, że nawet tostery i
    żelazka przestaną działać 01.01.2000, nie wyjaśniając wcale takie
    problemu, że jeśli nawet one posiadają mikroprocesor, to po co temu
    mikroprocesorowi RTC, i dlaczego nawet miałaby mu przeszkadzać praca w
    dniu 01.01.1900.

  • 3. Data: 2013-04-05 11:31:55
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > paranoja "antyspy" czy liczniki będą kryć w sobie więcej potencjału
    > (badawczego) niż można by się po nich spodziewać :-)?

    Bezpośredni pomiar prądu daje dużo większe możliwości niż pomiar zakłóceń
    napięcia w sieci, a ten pozwalał odczytać treść nadawaną dalekopisem w
    sąsiednim pokoju (a może budynku).
    Liczniki pewnie nic takiego nie będą miały, ale osobiście nie widzę żadnego
    problemu aby z poboru prądu ustalić który kanał TV jest oglądany (zakładam,
    że pobór prądu TV zależy od chwilowej średniej jasności ekranu).
    P.G.

  • 4. Data: 2013-04-05 12:09:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > Liczniki pewnie nic takiego nie będą miały, ale osobiście nie widzę żadnego
    > problemu aby z poboru prądu ustalić który kanał TV jest oglądany (zakładam,
    > że pobór prądu TV zależy od chwilowej średniej jasności ekranu).

    W telewizorach z kineskopem tak było, ale w LCD już tej zależności nie ma.

    --
    Jarek

  • 5. Data: 2013-04-05 12:27:40
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > W telewizorach z kineskopem tak było, ale w LCD już tej zależności nie ma.

    Czyli dla ochrony danych osobowych powinienem zmienić telewizor ;-).
    Ale jak wejdą LED (te prawdziwe, a nie te co LEDy tylko do podświetlania) to
    chyba ta zależność znów będzie.
    Może pobór prądu zależy od siły głosu - moment rozpoczęcia bloku reklamowego
    byłoby "słychać" w prądzie.
    P.G.

  • 6. Data: 2013-04-05 12:33:06
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu piątek, 5 kwietnia 2013 12:27:40 UTC+2 użytkownik Piotr Gałka napisał:

    > Czyli dla ochrony danych osobowych powinienem zmienić telewizor ;-).

    Nie jest to czasem rozmowa o inwazji kosmitów?
    Te liczniki rzeczywiście wysyłają na bieżąco moj
    pobór prądu, natężenie, czy jedynie co jakiś czas
    łączną użytą energię?

    Co do ochrony danych, piszą, że sa szyfrowane.

    pzdr
    bartekltg

  • 7. Data: 2013-04-05 13:05:53
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 05/04/2013 11:09, Jarosław Sokołowski wrote:

    > W telewizorach z kineskopem tak było, ale w LCD już tej zależności nie ma.

    są jeszcze plazmy...
    W LCD ze strefowym podswietlaniem taka zaleznosc tez bedzie.

    c.

  • 8. Data: 2013-04-05 13:06:10
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    ps.com...
    napisał:

> [...]
    > pobór prądu, natężenie, czy jedynie co jakiś czas
    > łączną użytą energię?

    > Co do ochrony danych, piszą, że sa szyfrowane.

    Kto i jak sprawdzi co one wysyłają (szczególnie jak szyfrowane).
    P.G.

  • 9. Data: 2013-04-05 13:09:20
    Od: Tomasz Wójtowicz <s...@g...away.com>

    W dniu 2013-04-05 12:33, bartekltg pisze:

> [...]
    > pobór prądu, natężenie, czy jedynie co jakiś czas
    > łączną użytą energię?
    >
    > Co do ochrony danych, piszą, że sa szyfrowane.

    Ale żądni sensacji dziennikarze tego nie rozumieją. Dla nich zakład
    energetyczni to są "oni" i "oni" na pewno będą te dane używać do
    niecnych celów. Zresztą ja nie wiem, czy w słowniku tych dziennikarzy w
    ogóle jest termin zakład energetyczny, czy może "elektrownia", jak to
    mówią niedouczeni ludzie.

  • 10. Data: 2013-04-05 13:19:18
    Od: RoMan Mandziejewicz <r...@p...pl.invalid>

    Hello Piotr,

    Friday, April 5, 2013, 11:31:55 AM, you wrote:

    [...]

> [...]
    > problemu aby z poboru prądu ustalić który kanał TV jest oglądany (zakładam,
    > że pobór prądu TV zależy od chwilowej średniej jasności ekranu).

    Chyba za dużo s-f czytasz ;)

    BTW: dostałeś odpowiedź na maila?

    --
    Best regards,